2013-12-14, 00:48
Medlem
En konstig sak hände just. Jag har haft problem med smärta i nacke / axlarna och domningar i armar och även lite i ansiktet, samt skakningar i armarna.

Iaf så satt jag just och masserade mig själv i vänster axel / nacke, och plötsligt hittade jag ett ställe där det gjorde rätt ont. Jag tryckte till och höll kvar en stund, och började sen massera rätt hårt. Plötsligt känner jag hur det börjar smärta i armen, men jag fortsatte massera. Efter en stund så känner jag hur det blir varmt i båda armarna så jag fortsätter ännu en liten stund, och nu känner jag knappt av några domningar / skakningar mera. (Endast riktigt lite) Det sticker dock lite i armarna samt ansikte men det minskar hela tiden.

Måste tillägga att jag sitter väldigt mycket framför datorn, både på jobb och på fritiden, och har även lite problem med ångest etc. Spänner mig i allmänhet väldigt mycket.

Så till frågan;

Kan det ha varit så att jag träffade exakt en nerv som varit i kläm och lyckades få löst denna? Är iaf. jätteglad nu då det verkar ha löst sig
Citera
2013-12-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamstersvamp
Kan det ha varit så att jag träffade exakt en nerv som varit i kläm och lyckades få löst denna?

Nej, nerver som kommer i kläm i nacken gör det inne i halsryggraden.
Du kan mycket väl ha träffat på en spänd muskel som gjorde ont
och slappnade av efter lite massage.
Citera
2013-12-14, 16:05
Medlem
Men om jag trycker in på platser där det gör ont i nacken / axeln så kan det stråla ut i armen och ibland t.o.m på vissa platser i ansiktet. Är detta alltså inte nerver utan muskler?

Tacksam för svar
Citera
2013-12-15, 10:14
Medlem
Citat:
Men om jag trycker in på platser där det gör ont i nacken / axeln så kan det stråla ut i armen och ibland t.o.m på vissa platser i ansiktet. Är detta alltså inte nerver utan muskler?

Tacksam för svar

Precis, spända muskler kan stråla ut och kännas på andra ställen. Tex lilla bröstmuskeln känns till lillfingret, kappmuskeln känns som huvudvärk. Så fortsätt tryck! Tar mellan 20-90 sek så slappnar muskeln av och det slutar kännas.
Citera
2013-12-15, 20:56
Medlem
Citat:

Ja, muskler innehåller en massa nervändar som kan göra ont,
men inte för att de kommer i kläm, utan för att muskeln är spänd
och överansträngd. Har en muskel varit spänd länge kan det bildas
ömma knutor, triggerpunkter. När man masserar en sån kan det stråla
åt alla möjliga håll.

Nerver som kommer i kläm i ryggraden gör ont på ett helt annat sätt än muskler.
Framför allt får man inte mer ont av att peta på det ömma stället då,
eftersom skadan sitter någon annan stans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in