2013-12-13, 17:30
Medlem
Ifall det är så att vi inte kan vara helt säkra på något, vilka konsekvenser kan det få för oss människor, vår attityd och inställning till livet?
Citera
2013-12-13, 17:57
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Att vi blir mer ödmjuka.
Citera
2013-12-13, 17:59
Medlem
Om du påstår att du inte säkert kan veta någonting - har du inte då redan kommit med ett påstående om att du vet någonting?

Om du säger detta och har rätt - så vet du någonting.
Om du säger detta och har fel - så vet du någonting.

Edit:
Hmm. Fast vid närmare eftertanke så kan man ju faktiskt inte ha rätt i påståendet och samtidigt veta någonting.

Edit 2:
Borde inte det innebära att vi faktiskt vet att vi kan veta någonting? Det blir ju omöjligt att faktiskt inte veta någonting.

Edit 3:
Till och med om vi vänder på det och jag kommer med påståendet "Jag kan veta någonting" och gör samma sak där så blir slutsatsen att jag omöjligt kan ha fel:

"Jag vet någonting" = Rätt
"Jag vet någonting" = Fel

Så hur man än vänder på det så måste jag faktiskt kunna veta någonting
Senast redigerad av Daudodidi 2013-12-13 kl. 18:08.
Citera
2013-12-13, 18:03
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danelopen
Ifall det är så att vi inte kan vara helt säkra på något, vilka konsekvenser kan det få för oss människor, vår attityd och inställning till livet?

Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Att vi blir mer ödmjuka.
Skulle hålla med, det kan leda till ödmjukhet men också till att vara medveten om hur ens sinne är uppbyggt. Om jag måste hålla i åtanke vad som kan falsifiera en slutsats som jag dragit så kommer jag indirekt få en uppfattning om hur min egen logik fungerar. Det finns ett problem med att dra en slutsats och sedan hålla den även om anledningen att hålla den försvinner. Håller man reda på sina osäkerheter märker man när något försvinner och man måste omvärdera sina inställningar.

OffT: Grattis till 1 resp. 1000 inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in