• 1
  • 2
2013-12-13, 01:25
Medlem
Alibabassons avatar
Om vi dividerar 1/2 får vi 0,5 och vi får ett mindre värde ju större nämnaren är men får vi verkligen noll om nämnaren är en oändlighet?

Säg att du delar 7/oändligheten =?

Måste man då inte få ett tal som är oändligt litet eller får man verkligen 0?
Citera
2013-12-13, 01:31
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Om vi dividerar 1/2 får vi 0,5 och vi får ett mindre värde ju större nämnaren är men får vi verkligen noll om nämnaren är en oändlighet?

Frågan du själv måste ställa dig är om inte oändligt litet är intigheten och finns den?
Finns intigheten och du köper den så har du ett svar. Vill du ha ett logiskt svar på en ologisk fråga så är du seriöst ute på gungflyn.
Bestäm dig, vill du ha ett rationellt svar så ställ en rationell fråga.
Accepterar du filosofiska svar som tillräckligt bra på filosofiska frågor så får du "köpa" dem med dess förklaringsmodell som exempelvis intigheten.
Citera
2013-12-13, 01:41
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson

Division har en tydlig definition.

a/b = c
om och endast om
a = b*c
låt oss nu säga att du vill dividera med oändligheten:
a/∞ = c
a = ∞ * c.

Om c=0 har vi att a skulle vara lika med inga oändligheter. c kan alltså inte vara 0, men kan och måste vara oändligt litet.

Edit: Däremot kan oändligheter ofta användas som approximationer.
Citera
2013-12-13, 01:46
Medlem
marcus90_kungs avatar
Oändlighet är ett absurt uttryck som inte hör hemma i matematik om du frågar mig.

Ett exempel är hur indier räknar ut "Pi" Man tar 3,14(tror jag det är), sedan så drar man bort en viss andel/procent i en oändlighet. Enligt indierna får man då fram "Pi". Frågar du mig så får man aldrig fram "Pi" på det sättet, eftersom man alltid tar en viss % från "Pi" och således i bästa fall närmar sig "Pi" lite åt gången, och inget annat.
Citera
2013-12-13, 08:42
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Oändlighet är ett absurt uttryck som inte hör hemma i matematik om du frågar mig.

Ett exempel är hur indier räknar ut "Pi" Man tar 3,14(tror jag det är), sedan så drar man bort en viss andel/procent i en oändlighet. Enligt indierna får man då fram "Pi". Frågar du mig så får man aldrig fram "Pi" på det sättet, eftersom man alltid tar en viss % från "Pi" och således i bästa fall närmar sig "Pi" lite åt gången, och inget annat.

Fast nu har pi inte en ändlig decimalutveckling. Du kan aldrig skriva pi exakt.

Men vad är tal som är oändligt stort? Det kanske är 5*e25. Jaha säger någon, men vi lägger till 10 000. Och ett nytt tal har skapats som är större. Man kan inte skriva a=∞ eftersom det inte är definierat som ett tal. Då får man använda sig av limes.

Absurt att man inte skulle få använda sig av oändligheten inom matematiken eller fysiken. Då hade vi aldrig kunnat beskriva verkligheten m.h.a formler och då hade puckon som du inte kunnat sitta vid datorn och brunka.

Som svar på TS fråga så får man ett tal som är oändligt litet vilket kan approximeras till noll. Men det blir aldrig noll, utan oändligt nära noll.
Citera
2013-12-13, 12:43
Medlem
En annan, närbesläktad, sak :

Vad är potensräkning?
Antag förklaringen "x upphöjt till y är det tal, z, som man får om man multiplicerar x med sig själv y gånger".
En vardagsförklaring, skulle jag vilja påstå.

En omständighet som gäller för potenser är :
n upphöjt till 0 = 1

Och då faller vardagsförklaringen.
4, t.ex., multiplicerat med sig själv 0 gånger kan inte vara 1.

En konsekvens av detta skulle kunna vara :
Matematiken är obegriplig. Men det går att få en känsla av att begripa, om man fäster uppmärksamheten på det som förefaller begripligt, och bortser från det som förtar känslan av att man begriper.
Citera
2013-12-13, 17:03
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Fast nu har pi inte en ändlig decimalutveckling. Du kan aldrig skriva pi exakt.

Vilket innebär att uträkningen är felaktig. Kommer inte ihåg hur den såg ut, men vet att den omöjligtvis kan stämma exakt.
Citera
2013-12-13, 19:49
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Vilket innebär att uträkningen är felaktig. Kommer inte ihåg hur den såg ut, men vet att den omöjligtvis kan stämma exakt.

Vad är din poäng?
Citera
2013-12-13, 23:20
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Vad är din poäng?
Jag började faktiskt själv undra. Min poäng är att oändligheten inte har någonting med matematik att göra. Det är ett för abstrakt begrepp.
Citera
2013-12-14, 01:03
Medlem
Citat:
oändligheten inte har någonting med matematik att göra.
Vilket i så fall skulle innebära att matematik inte har någonting med matematik att göra.
Vilket förefaller vara en egenskap som genomtränger verkligheten - att den har ingenting med verkligheten att göra.
Citera
2013-12-14, 04:00
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriver
Vilket i så fall skulle innebära att matematik inte har någonting med matematik att göra.
Vilket förefaller vara en egenskap som genomtränger verkligheten - att den har ingenting med verkligheten att göra.
Vad är din poäng?
Citera
2013-12-14, 12:27
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Jag började faktiskt själv undra. Min poäng är att oändligheten inte har någonting med matematik att göra. Det är ett för abstrakt begrepp.

Du har uppenbarligen inte studerat matematik eller fysik på någon högre nivå. Matematik är abstrakt, men oändligheten är inte abstrakt jämfört med hur matematik och fysik beter sig på högre nivåer.

Har du gjort något av ditt liv eller du gick endast ut gymnasiet och talar utan relevant utbildning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in