Nu har jag inte sett tråden, så jag vet inte hur trådstarten var formulerad. Det finns flera tänkbara anledningar till att den kan raderas. Exempelvis brist på diskussionsunderlag.
Jag har som sagt inte läst trådstarten i den berörda tråden, så jag kan inte veta, men det finns en, i alla fall teoretisk möjlighet, där jag själv skulle tycka att en tråd var lite av ett gränsfall. Om man enbart har en specifik händelse, av en individ, och inte kan koppla den på ett relevant sätt till den grupp man försöker diskutera, utöver att personen råkar vara en del i gruppen, så skulle jag nog kunna se tråden som trams.
Att i ett underforum rörande moderaterna (något sådant finns inte tror jag, men skitsamma), fråga sig varför moderater dödsvåldtar småflickor, och sedan hänvisa till Anders Eklund och att han röstade på moderaterna (jag har ingen aning om vad han röstade på) så skulle jag nog se det som trams/undermåligt diskussionsunderlag.
Samtidigt så är det en svår fråga, för det är inte alltid lätt att avgöra när det är relevant. En trådstart i dataspel rörande varför "folk som spelar COD" börjar skjuta folk på riktigt skulle kunna vara topic.
Jag tror att man kan komma undan med det mesta om man tar sig tid att göra en ordentlig trådstart. Om man kunde hitta flera fall på moderater som mördat och våldtagit flickor, och kunnat komma med någon diskussion om detta och varför det är moderater som gör det och hur det är kopplat till att de är moderater så kan det väl vara topic, antar jag.
Att däremot bara länka till en tidningsartikel om Anders Eklund, någon sida där det framgår att han röstat på moderaterna och sedan skriva
"Ja, varför våldtar egentligen moderater småflickor

!?" känns som en extremt undermålig trådstart som lätt kan korgas.
Nu har jag som sagt inte läst TS trådstart, så jag vet inte vart den skulle hamna.