2005-07-19, 10:58
Bannlyst
Tjena killar!
Jag var ute och googlade, i jakt på sökmotorsoptimeringsinformation och en liten grej till min hemsida.... så fantastisk som google är tar den mig till en hemsida (www.svensktinternet.com)
jag har aldrig hört talas om dom förut men de säljer typ menyer och sidor och lite småsake,r men så stod det något om att de hade en sökmotorsoptimeringsutbildning till salu, i PDF format. Så jag köpte denna sökmotorsoptimerings utbildning. Läste igenom den 30 sidor, den var helt fantastiskt, något äckligt bra pedagogik och upplägg, MEN JAG KOM PÅ EN SAK, DEN SAKNAR COPYRIGHT STÄMPEL. Jag läste igenom hela dokumentet igen, såg ingen copyright någonstans. Så jag blev lite förvånad... vem copyrightar inte något sånt? Så jag köpte en java meny oxo, inte heller hade den copyright på sig, eller några villkor...
Innebär detta att jag kan ta dessa varor och sälja själv? De saknar copyright och villkor (har inte köpt alla varor, men de jag köpt har ingen sådan information), och rent lagligt undrar jag, kan jag rent lagligt sälja dessa saker nu?
Citera
2005-07-19, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BergstromNet
Tjena killar!
Jag var ute och googlade, i jakt på sökmotorsoptimeringsinformation och en liten grej till min hemsida.... så fantastisk som google är tar den mig till en hemsida (www.svensktinternet.com)
jag har aldrig hört talas om dom förut men de säljer typ menyer och sidor och lite småsake,r men så stod det något om att de hade en sökmotorsoptimeringsutbildning till salu, i PDF format. Så jag köpte denna sökmotorsoptimerings utbildning. Läste igenom den 30 sidor, den var helt fantastiskt, något äckligt bra pedagogik och upplägg, MEN JAG KOM PÅ EN SAK, DEN SAKNAR COPYRIGHT STÄMPEL. Jag läste igenom hela dokumentet igen, såg ingen copyright någonstans. Så jag blev lite förvånad... vem copyrightar inte något sånt? Så jag köpte en java meny oxo, inte heller hade den copyright på sig, eller några villkor...
Innebär detta att jag kan ta dessa varor och sälja själv? De saknar copyright och villkor (har inte köpt alla varor, men de jag köpt har ingen sådan information), och rent lagligt undrar jag, kan jag rent lagligt sälja dessa saker nu?
Införs inte automatiskt upphovsrätt? Har för mig det är så, oavsett om man sätter copyright eller inte.
Citera
2005-07-19, 11:19
Medlem
Morticians avatar
Tycker det luktar som inlägget ovan bryter mot regel 1.1
Citera
2005-07-19, 11:22
Bannlyst
Det enda jag hittade i användarvillkoren är en .txt där det står: "tack för besöket och vi hoppas produkten passar ditt intresse"....
vågar man sälja produkterna för egen vinning?
Citera
2005-07-19, 11:32
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BergstromNet
Det enda jag hittade i användarvillkoren är en .txt där det står: "tack för besöket och vi hoppas produkten passar ditt intresse"....
vågar man sälja produkterna för egen vinning?
Nej, du behöver inget copyright eller liknande för att få upphovsrättsskydd.
Citera
2005-07-19, 11:36
Medlem
Läskigs avatar
Nej, i Sverige behöver man inte skriva ut copyright, har man gjort något så äger man det och ingen får kopiera det, åtminstonde om verket håller tillräkligt hög nivå för att kunna klassas som nåt som inte vem som helst skulle kunna skriva ner av en slump(verkshöjd, eller vad det nu heter?), och i detta fall har det garanterat uppnåt verkshöjd...

f.ö. så borde du testa att posta detta i Kriminologi & juridik.
eller läs igenom det här: http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=219471

http://www.blf.se/Upphovsrattsfragor...g/verkshjd.htm

http://www.skolutveckling.se/skolnet...pphovsratt.pdf
Citera
2005-07-19, 12:35
Medlem
solkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Tycker det luktar som inlägget ovan bryter mot regel 1.1
Så jäkla tydligt så det gör mig spyfärdig. Patetiskt försök till att sälja sin produkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in