• 1
  • 2
2013-12-12, 16:21
Bannlyst
Såg en sanningsbaserad film där en man hade 187 IQ och snortade kokain in åt helvete och uppfann att man kan betala med kort på nätet och blev stenrik. Han kunde ju fortfarande tänka, eller?
Citera
2013-12-12, 16:24
Bannlyst
Hur skulle minskningen av IQ:t se ut menar du? Så fort det handlar om någon form av drog så rasar IQ?
Citera
2013-12-12, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GladBallong
Hur skulle minskningen av IQ:t se ut menar du? Så fort det handlar om någon form av drog så rasar IQ?

Det sägs vara så? iaf vad man hela jävla tiden får höra
eller ''Man blir korkad'' då förmodar jag att det minskas av IQ:t?
Citera
2013-12-12, 16:31
Medlem
1. Jag har mycket svårt att tro att alla droger sänker ens IQ. Jag skulle till och med kunna köpa att någon drog till och med kanske tillfälligt skulle kunna höja ens IQ-poäng något snäpp. Någon skulle nog kunna sänka ens IQ permanent, men de flesta sänker nog ens IQ endast under ruset.

2. "Sanningsbaserad film" låter vagt. Jag gissar på att det inte var en dokumentär?

3. Att man uppfinner någonting behöver inte betyda att ens IQ har varken sänkts eller höjts

Citat:
Ursprungligen postat av HipsterHack
Det sägs vara så? iaf vad man hela jävla tiden får höra
eller ''Man blir korkad'' då förmodar jag att det minskas av IQ:t?
Först måste vi få klart för oss vilken drog vi talar om. Sedan kan man diskutera om just den drogen.
Senast redigerad av Daudodidi 2013-12-12 kl. 16:34.
Citera
2013-12-12, 16:33
Medlem
auktors avatar
pröva att sök på nootropic drugs.

beror vilken drog man menar, men dem flesta droger som skapar ett rus brukar har en negativ effekt. förmycket av det goda kan vara farligt.

mvh / auktor
Citera
2013-12-12, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
1. Jag har mycket svårt att tro att alla droger skulle kan sänka ens IQ. Jag skulle till och med kunna köpa att någon drog till och med kanske tillfälligt skulle kunna höja ens IQ-poäng något snäpp. Någon skulle nog kunna sänka ens IQ permanent, men de flesta sänker nog ens IQ endast under ruset.

2. "Sanningsbaserad film" låter vagt. Jag gissar på att det inte var en dokumentär?

3. Att man uppfinner någonting behöver inte betyda att ens IQ har varken sänkts eller höjts

Först måste vi få klart för oss vilken drog vi talar om. Sedan kan man diskutera om just den drogen.

Kokain
Citera
2013-12-12, 16:36
Medlem
BigFatCones avatar
Det här med IQ är ett väldigt trubbigt sätt att mäta intelligens på eftersom det på det stora hela bara visar på hur bra man är på att lösa den sortens problem som man har med på IQ-test. Visst, det är ett stort mått av logik iblandat men det säger ju bara hur logisk man är och det är ju bara en liten del av att vara intelligent. Vidare så får man högre poäng ju mer man tränar på att lösa såna här problem. Själv har jag fått mellan fem och femton poäng mer än vanligt när jag har varit lite pårökt.

Hur som helst så ställer jag mig starkt tvivlande till att ett kontrollerat rekreationellt drogbruk gör en dummare. Däremot tror jag att man kan bli rätt kokt i skallen om det är ett missbruk och då menar jag på i stort sett alla substanser.
Citera
2013-12-12, 16:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipsterHack
Kokain
Kokain, likt andra stimulanter påverkar ju dopaminet och i små doser är det bara nyttigt. Dom flesta blir till exempel lite smartare när dom är milt påtända. Dopaminet hjälper till med bland annat logiken och spatiellt tänkande. För mycket och man blir bara snurrig. Ett missbruk av kokain gör dock så att hjärnan behöver mer dopamin för att fungera som den ska.
Citera
2013-12-12, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det här med IQ är ett väldigt trubbigt sätt att mäta intelligens på eftersom det på det stora hela bara visar på hur bra man är på att lösa den sortens problem som man har med på IQ-test. Visst, det är ett stort mått av logik iblandat men det säger ju bara hur logisk man är och det är ju bara en liten del av att vara intelligent. Vidare så får man högre poäng ju mer man tränar på att lösa såna här problem. Själv har jag fått mellan fem och femton poäng mer än vanligt när jag har varit lite pårökt.

Hur som helst så ställer jag mig starkt tvivlande till att ett kontrollerat rekreationellt drogbruk gör en dummare. Däremot tror jag att man kan bli rätt kokt i skallen om det är ett missbruk och då menar jag på i stort sett alla substanser.

Okej, bra svar
Citera
2013-12-12, 17:10
Medlem
SmartSvenks avatar
Tja, Alkohol är ju en drog. Och de som super mycket blir väl knappast smartare med åren.. Man ska väl vara rädd om hjärncellerna.
Citera
2013-12-12, 17:10
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Det finns stor anledning att tro att droger med neurotoxisk verkan kan sänka IQ radikalt, exempelvis ett missbruk av serotonerga och dopaminerga droger samtidigt. Metamfetamin i stora mängder är nog inte så nyttigt, exempelvis.
Citera
2013-12-12, 17:16
Medlem
bara att frågade rasmus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem