2022-01-02, 00:02
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här då?

Fysik. Kika på modellen av JWST .. den grunka dom visat på bilderna är liten jämfört med solskölden men den är vinklad. Jag skulle tänka att den är avsett att skapa en resultvektor som inte är 100% iväg från solen.

Jag kliade mig i skallen när jag såg den, jag med. Kändes som en mycket marginell yta jämfört med skölden men vinklad. Den kan ju på inget vis förhindra kraften från solen - ingen yta oavsett vinkel mot solljuset kan göra det, enbart skapa vridningstendenser.

Så jag antar att dom tänker använda vridningen som en vinklad yta specifikt medför som en del av krafterna för att behålla banan kring L2?
Citera
2022-01-02, 00:03
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Fysik. Kika på modellen av JWST .. den grunka dom visat på bilderna är liten jämfört med solskölden men den är vinklad. Jag skulle tänka att den är avsett att skapa en resultvektor som inte är 100% iväg från solen.

Jag kliade mig i skallen när jag såg den, jag med. Kändes som en mycket marginell yta jämfört med skölden men vinklad. Den kan ju på inget vis förhindra kraften från solen - ingen yta oavsett vinkel mot solljuset kan göra det, enbart skapa vridningstendenser.

Så jag antar att dom tänker använda vridningen som en vinklad yta specifikt medför som en del av krafterna för att behålla banan kring L2?

Edit: Det finns en annan tänkbar tanke: Att solskyddet inte är symmetriskt kring tyngpunkten och detta är avsett att stabilisera detta. /edit.
Citera
2022-01-02, 20:30
Medlem
kubuns avatar
80 grader till absoluta nollpunkten nu -192.22 grader C. Hur kallt kan det bli som mest under den här resan för teleskopet?
Citera
2022-01-02, 20:50
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
80 grader till absoluta nollpunkten nu -192.22 grader C. Hur kallt kan det bli som mest under den här resan för teleskopet?
Enligt deras egen info är målet att ligga under 50K (-223ºC) när den är i drift.

Intressant elektronik dom har på den där farkosten, apropå det. undrar hur min Samsung skulle funka ..

Edit: Teoretiskt kunde man ju komma ner till -270ºC eller så, kanske 3K. Men vi lever ju i solens atmosfär, så det funkar inte. Även reflekterad solstrålning från rymd-damm verkar ha en uppvärmande effekt. Men nog om detta.
Citera
2022-01-03, 15:10
Medlem
Citat:
Edit: Det finns en annan tänkbar tanke: Att solskyddet inte är symmetriskt kring tyngpunkten och detta är avsett att stabilisera detta. /edit.

Det är nog rätt. Masscentrum för hela systemet ligger nog inte i solskölden plan utan en bit upp på "teleskopsidan" och k inte i en linje vinkelrätt gennom solsköldens geometriska centrum

Så fort man riktar om teleskopet lite så kommer solskölden inte längre ha 90 graders vinkel mot "solvektorn" och man får omedelbart ett vridmoment kring masscentrum.

Assymetrin i systemet förklarar väl varför det räcker med en "flärp".

Citat:
Enligt deras egen info är målet att ligga under 50K (-223ºC) när den är i drift.

Intressant elektronik dom har på den där farkosten, apropå det. undrar hur min Samsung skulle funka ..

Edit: Teoretiskt kunde man ju komma ner till -270ºC eller så, kanske 3K. Men vi lever ju i solens atmosfär, så det funkar inte. Även reflekterad solstrålning från rymd-damm verkar ha en uppvärmande effekt. Men nog om detta.

Det mesta av elektroniken sitter "på solsidan" eller i isolerade lådor på den kalla sidan och håller rumstemperatur.

Det är bara speglarna och IR-CCD:n som måste vara extremt kalla. Speglarna kommer hålla ca 40K medan detektorn kyls till under 7K. https://www.nasa.gov/feature/jpl/nas...amera-in-space
Senast redigerad av BlowTheClaymores 2022-01-03 kl. 15:16.
Citera
2022-01-03, 15:25
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Jag väntar på gudsbilden, fotot som bevisar att det finns en skapare.

Hur skulle det "fotot" se ut,, någon?
Ett enormt anus kanske?
Citera
2022-01-03, 15:53
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Det är bara speglarna och IR-CCD:n som måste vara extremt kalla. Speglarna kommer hålla ca 40K medan detektorn kyls till under 7K. https://www.nasa.gov/feature/jpl/nas...amera-in-space

Perfekt. Den och några närliggande länkar förklarar det där rätt bra. Den isolerade lådan fanns inte med där, men det var inte svårt att söka upp det. Dom verkar satsa på 290K för elektroniken : )
Citera
2022-01-03, 16:40
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Ett enormt anus kanske?

är det bra eller a...?
Citera
2022-01-03, 17:48
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det är nog rätt. Masscentrum för hela systemet ligger nog inte i solskölden plan utan en bit upp på "teleskopsidan" och k inte i en linje vinkelrätt gennom solsköldens geometriska centrum

Så fort man riktar om teleskopet lite så kommer solskölden inte längre ha 90 graders vinkel mot "solvektorn" och man får omedelbart ett vridmoment kring masscentrum.

Assymetrin i systemet förklarar väl varför det räcker med en "flärp".

Det mesta av elektroniken sitter "på solsidan" eller i isolerade lådor på den kalla sidan och håller rumstemperatur.

7 K = -266 C....oj det var kallt det. Att det fungerar ser på https://www.jwst.nasa.gov/content/we...l?units=metric att fasen Secondary Mirror har flyttats fram....eller? För den blå linjen var ju avbruten för det idag efter vad jag tidigare sett och då antog jag att någon betydelsefull utvecklingsfas med spegeln skulle tagit vid i dag. Så de har lite marginaler å jobba med...eller?
Citera
2022-01-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
7 K = -266 C....oj det var kallt det. Att det fungerar ser på https://www.jwst.nasa.gov/content/we...l?units=metric att fasen Secondary Mirror har flyttats fram....eller? För den blå linjen var ju avbruten för det idag efter vad jag tidigare sett och då antog jag att någon betydelsefull utvecklingsfas med spegeln skulle tagit vid i dag. Så de har lite marginaler å jobba med...eller?

Vad jag förstår så är det steget före sekundärspegeln, dvs utspännningen av solskölden som är lite uppskjutet. Tydligen skall de studera något med motortemperaturer relaterat till detta steg. https://www.space.com/james-webb-spa...-tension-delay
Citera
2022-01-03, 19:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Vad jag förstår så är det steget före sekundärspegeln, dvs utspännningen av solskölden som är lite uppskjutet. Tydligen skall de studera något med motortemperaturer relaterat till detta steg. https://www.space.com/james-webb-spa...-tension-delay
Det kan väl inte vara så illa att motorerna som ska spänna solskyddet faktiskt lever nånstans runt -200º just nu, och att seglet i sig / skyddet i sig även berörs av den temperaturen? Låter som nåt man har runt plats 1-10 på listan, men det är alltid dom enkla sakerna som ställer till det ..

Ovanligt många steg är ju faktiskt drivna av motorer; när man normalt använder fjädrar eller liknande mer passiva system, likt hur man fällde ut solcellerna. Men att spänna skölden och sedan separera deras 5 olika lager är ju motordrivet, läste jag. Det kan ju inte vara så att dom glömde att det e rätt kallt därute, så det måste vara nåt annat. Fukt i maskineriet? Det tenderar att sublimera rätt snabbt, om det är i korrekt beräknade volymer. Om inte, får vi kanske vänta några år .. ?
Citera
2022-01-03, 21:19
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Det kan ju inte vara så att dom glömde att det e rätt kallt därute, så det måste vara nåt annat. Fukt i maskineriet? Det tenderar att sublimera rätt snabbt, om det är i korrekt beräknade volymer. Om inte, får vi kanske vänta några år .. ?
Det finns inget problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in