2013-12-12, 13:46
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18009734.ab

"Dotter dog i tågkrock – pappa åtalas

I januari i år omkom en åttaårig flicka när bilen hon satt i krockade med ett tåg på Roslagsbanan i Vallentuna kommun norr om Stockholm.

Nu har hennes pappa, som körde bilen, åtalats för vållande till annans död och brott mot trafikförordningen."

Åklagaren menar att mannen varit oaktsam. Mannens advokat hävdar att det inte går att med säkerhet säga hur olyckan gick till. Vem är GM? Är det rätt att åtala mannen?
2013-12-12, 13:49
Medlem
Aj. Kan inte vara kul att bli både anklagad och åtalad för sin dotter som man precis har förlorat
2013-12-12, 13:54
Medlem
cammos avatar
Bommarna var nere och han körde genom dom, så ja, han är verkligen vållande.

(FB) Stockholm: Tåg krockade med bil - 8-årig flicka död
2013-12-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Bommarna var nere och han körde genom dom, så ja, han är verkligen vållande.

(FB) Stockholm: Tåg krockade med bil - 8-årig flicka död
Nja så enkelt tror jag inte att det är. Den där idioten som glömde sin son i bilen nere i eslöv slapp åtal eftersom åklagaren ansåg att det fanns skäl att ej väcka åtal på grund av att han redan fått sitt straff genom att tagit livet av sitt barn. Borde vara samma sak här tycker jag. Att bommarna varit nere innebär inte att han bör dömas för vållande, om nu domstolen ska följa samma linje som i eslövsfallet.
2013-12-12, 14:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Nja så enkelt tror jag inte att det är. Den där idioten som glömde sin son i bilen nere i eslöv slapp åtal eftersom åklagaren ansåg att det fanns skäl att ej väcka åtal på grund av att han redan fått sitt straff genom att tagit livet av sitt barn. Borde vara samma sak här tycker jag. Att bommarna varit nere innebär inte att han bör dömas för vållande, om nu domstolen ska följa samma linje som i eslövsfallet.

Menar du verkligen att det går att jämföra de två fallen? Pappan i Eslöv glömde att hans son satt kvar i bilen. Pappan i Vallentuna tog uppenbarligen en medveten risk, då bommarna ska ha varit nedfällda. Han verkar ha chansat.

Mycket tragiskt för alla inblandade hur som helst. Stackars barn!
2013-12-12, 14:28
Medlem
Måste dock säga att jag dagligen blir förvånad över hur många risker föräldrar (främst pappor) tar med sina barn i vardagen. Ser ofta pappor här i stan som låter sina två-åringar springa fritt nära trafikerade gator utan att hålla dem i handen. Många föräldrar verkar överlag överskatta sina barns förmågor att vistas i trafiken? Och på sommaren sitter många djupt försjunkna i en tidning medan deras ej simkunniga barn badar i poolen, de räknar visst kallt med att andra vuxna ska vakta deras barn..

Kanske var denna man en risktagande pappa, en accident waiting to happen, eller så var han en ansvarstagande pappa men just den här dagen svek omdömet? Det hela är fruktansvärt tragiskt och jag kan inte föreställa mig något värre än att förlora ett barn.
2013-12-12, 14:44
Medlem
Utflyttads avatar
http://www.expressen.se/nyheter/dott...atalas-pappan/

Citat:
Åklagaren Katarina Lenter anser att mannen varit oaktsam. Han har inte sett efter om något tåg närmat sig, hållit för hög hastighet och pratat i mobiltelefon, enligt åtalet

Ser det inte ut som ett solklart vardsloshet I trafik?
2013-12-12, 15:00
Medlem
kopparfetts avatar
Tidigare tråd om händelsen i Olyckor & katastrofer - (FB) Stockholm: Tåg krockade med bil - 8-årig flicka död
2013-12-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
http://www.expressen.se/nyheter/dott...atalas-pappan/

Ser det inte ut som ett solklart vardsloshet I trafik?
.Joo, Naturligtvis. Att köra genom bommar kan inte vara nåt annat än vårdslöshet i trafik. Med dödsfall som följd kan det inte bli något annat än grovt brott. Fängelse hoppas jag på, i alla fall.
2013-12-12, 15:20
Medlem
Sigstens avatar
Hur jävla stressad måste man vara för att köra igenom bommar? Jag menar wtf??
2013-12-12, 17:38
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfett
Tidigare tråd om händelsen i Olyckor & katastrofer - (FB) Stockholm: Tåg krockade med bil - 8-årig flicka död
Tack!
Fortsatta diskussioner tas i den tråden.

Tråd låst
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in