2013-12-12, 03:33
Medlem
Jag är normallång, normalviktig och rör på mig regelbundet. Trots detta har jag i hela mitt liv lidit av överdimensionerad avföring och man hör sällan om andra som delar detta problem. Därför vänder jag mig till er på FB där jag kan vara anonym.

Har räknat lite för att kolla hur abnorm jag är när det gäller tarm- och bajsstorlek:
Har mätt upp att hålet i toalettstolen är ca 9,5 cm brett vid vattenlinjen. Via ögonmått ser min genomsnittliga bajskorv ut att ta upp två tredjedelar av denna bredd, jag drar alltså slutsatsen att korven är drygt 6 cm i diameter. Omkretsen får man genom att multiplicera diametern med Pi; 6 * 3,14 = ca 19 cm.

Mina bajskorvar är alltså 19-20 cm i omkrets!
En 33cl burk läsk är 21 cm i omkrets.
Tänk på det nästa gång ni dricker en cola.

Det här känns ju helt sjukt såklart, och det gör såklart ont att skita såna korvar. Storleken lär vara över riksgenomsnittet om man säger så... Efter 30 år av sådana påfrestningar så ser jag ALLTID ut att vara gravid i typ femte månaden (jag är kille), förmodligen för att tarmsystemet blivit utvidgat. Dessutom blir det alltid stopp i toaletten, inte så kul när man t.ex. är hemma hos någon annan. Finns det fler där ute som lider av samma problem. Går det att få ned storleken på sin tjocktarm och avföring så att man kan leva ett mer normalt liv? Någon som lyckats med detta, hur gjorde ni i så fall? Är det laxeringsmedel som är enda utvägen?

Jag är såklart orolig att jag ska få mer problem på sikt och drabbas av allt värre förstoppning och slitningar i tjocktarmen av den överdimensionerade avföringen. Är rädd att det i värsta fall kan resultera i t.ex. tjocktarmscancer. All hjälp uppskattas.
Citera
2013-12-12, 03:39
Medlem
Ta en vanlig kökskniv, gärna odiskad.
Skär upp magen, och ta fram tarmen.
Lägg ett snitt längs hela tarmen.
Överlappa så diametern minskas och sy ihop.

Nä självklart inte, men börja med att prata med en läkare..
Citera
2013-12-12, 03:41
Bannlyst
Någon form av laxermedel/bulkmedel som gör avföringen lösare? Otroligt att ditt rövhål har hållit för det.
Citera
2013-12-12, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Gustf
Någon som lyckats med detta, hur gjorde ni i så fall? Är det laxeringsmedel som är enda utvägen?

Det här är bra grejer. Lunelax. Går att få utskrivet av läkaren om man vill. Naturprodukt. Jag tog 1 dospåse om dagen.

Det ökar volymen på avföringen och drar åt mer vätska till avföringen utan att göra den diarréig. Jag åt den mot diarré, men den äts också vid förstoppning.

Första länken är pulver som man blandar i vatten och dricker direkt. Får det stå blir det geléliknande som kräm typ. Minns inte om den smakade något särskilt. Inte äckligt i alla fall. 100 dospåsar. http://www.apotea.se/lunelax-pulver-...3%A5sar-100-st

Finns 20 dospåsar också. http://www.apotea.se/lunelax-pulver-...C3%A5sar-20-st

Andra är granulat som strös på maten. Smakar som vetekli. Också 100 dospåsar. http://www.apotea.se/lunelax-granula...3%A5sar-100-st

Kolla på ditt apotek, ska finnas receptfritt.
Citera
2013-12-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusSockan
Det här är bra grejer. Lunelax. Går att få utskrivet av läkaren om man vill. Naturprodukt. Jag tog 1 dospåse om dagen.

Det ökar volymen på avföringen och drar åt mer vätska till avföringen utan att göra den diarréig. Jag åt den mot diarré, men den äts också vid förstoppning.

Första länken är pulver som man blandar i vatten och dricker direkt. Får det stå blir det geléliknande som kräm typ. Minns inte om den smakade något särskilt. Inte äckligt i alla fall. 100 dospåsar. http://www.apotea.se/lunelax-pulver-...3%A5sar-100-st

Finns 20 dospåsar också. http://www.apotea.se/lunelax-pulver-...C3%A5sar-20-st

Andra är granulat som strös på maten. Smakar som vetekli. Också 100 dospåsar. http://www.apotea.se/lunelax-granula...3%A5sar-100-st

Kolla på ditt apotek, ska finnas receptfritt.

Tack för tipset, ska testa ett sånt här medel. Jag hoppas detta kommer leda till att jag oftare behöver tömma tarmen. Jag har alltid skitit typ var tredje dag annars, vilket känns alldeles för sällan men behovet har inte kommit oftare än så och det är svårt att skita när man inte är nödig.

FRÅGA till er som vet: Om jag använder laxerande medel från och med nu, kommer tjocktarmen någonsin att krympa ihop till normal storlek igen eller har den blivit permanent utvidgad av att innehålla onormalt stor avföring under så pass många år? Är trött på att se gravid ut
Citera
2013-12-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PostCollapse
Googla på goatse så fattar du vad dom menar, hahaha! Ps, inte för känsliga.

Ok. Roligt att mina problem kan roa en del, själv har jag slutat garva. Jag måste nu få reda på hur man kan behandla och bli av med denna åkomma.

Fråga till er som vet: Om jag använder laxerande medel från och med nu, kommer tjocktarmen någonsin att krympa ihop till normal storlek igen eller har den blivit permanent utvidgad av att innehålla onormalt stor avföring under så pass många år? Är trött på att se gravid ut.
Min mage ser ut som en lightversion av den här bilden Inte fullt så rund men ändå rejält utputande.
Senast redigerad av Cal-Gustf 2013-12-12 kl. 16:28.
Citera
2013-12-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ok. Roligt att mina problem kan roa en del, själv har jag slutat garva. Jag måste nu få reda på hur man kan behandla och bli av med denna åkomma.

Fråga till er som vet: Om jag använder laxerande medel från och med nu, kommer tjocktarmen någonsin att krympa ihop till normal storlek igen eller har den blivit permanent utvidgad av att innehålla onormalt stor avföring under så pass många år? Är trött på att se gravid ut.
Min mage ser ut som en lightversion av den här bilden Inte fullt så rund men ändå rejält utputande.

Har ju som sagt inte detta problem. Men jag tror eftersom att du bara skiter var tredje dag, så är det nog det som är problemet, snarare. Så fort du får fart på din mage och avföringen blir lite mjukare, så kommer säkerligen buken också att minska i "omfång". Just nu är det säkert fullt med bajs däri och därför ser du gravid ut.

Ett syskon till mig har problem så att hen bara går på toa en gång i veckan, och ser gravid ut därav. Nu har hen börjat äta rawfood diet och får gå på toa oftare och magen har blivit plattare.

Hittade den här artikeln: http://iform.se/kost/sund-vikt/putma...d-forstoppning

Jag har laktosintollerans och när jag äter någonting med laktos i startas en jäsning i mina tarmar av mjölksockret vilket resulterar i att jag ser ut som på bilden du länkade. Det går över när jag får tömma mig.

Jag är ganska säker på att din tarm kommer att minska i omfång om du sköter avföringen.
Citera
2013-12-13, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusSockan
Har ju som sagt inte detta problem. Men jag tror eftersom att du bara skiter var tredje dag, så är det nog det som är problemet, snarare. Så fort du får fart på din mage och avföringen blir lite mjukare, så kommer säkerligen buken också att minska i "omfång". Just nu är det säkert fullt med bajs däri och därför ser du gravid ut.

Ett syskon till mig har problem så att hen bara går på toa en gång i veckan, och ser gravid ut därav. Nu har hen börjat äta rawfood diet och får gå på toa oftare och magen har blivit plattare.

Hittade den här artikeln: http://iform.se/kost/sund-vikt/putma...d-forstoppning

Jag har laktosintollerans och när jag äter någonting med laktos i startas en jäsning i mina tarmar av mjölksockret vilket resulterar i att jag ser ut som på bilden du länkade. Det går över när jag får tömma mig. Jag är ganska säker på att din tarm kommer att minska i omfång om du sköter avföringen.

Tack för tipsen.

Har köpt Lunelax nu och börjat ta dospåsar utblandade med vatten. Tycker det är lite grynig och obehaglig konsistens på medlet dock, hoppas man vänjer sig. Frågan är bara ifall tarmen blir helt tömd när man använder Lunelax eller om det bara skapar "mjukare" förstoppning. Känns vidrigt att aldrig ha tömd tarm så vill egentligen se till att det blir HELT tomt på nåt sätt...
Citera
2013-12-13, 01:00
Medlem
Citat:
Tack för tipsen.

Har köpt Lunelax nu och börjat ta dospåsar utblandade med vatten. Tycker det är lite grynig och obehaglig konsistens på medlet dock, hoppas man vänjer sig. Frågan är bara ifall tarmen blir helt tömd när man använder Lunelax eller om det bara skapar "mjukare" förstoppning. Känns vidrigt att aldrig ha tömd tarm så vill egentligen se till att det blir HELT tomt på nåt sätt...

Mig veterligen så får du ju inte diarré av den i den bemärkelse att du tömmer hela tjocktarmen ända till blindtarmen där tunntarmen börjar... Utan den skapar normal konsistens så man blir lättad efter besöken.

Jag vet inte hur lång matsmältningscykel du har från att ditt maginnehåll är redo att lämna kroppen, men du får nog räkna med en, kanske till och med två veckor innan tarmen är tömd på det innehåll den hade innan du började med, därefter borde du känna skillnad.

Läste nu på FASS och doseringen för vuxna är enligt:

"Vuxna: Innehållet i 1 dospåse utrört i minst ½-1 glas kallt vatten 3-1 gånger dagligen, dvs i början av behandlingen 1 dosåse morgon, middag och kväll.
Efter 1-2 veckors behandling kan du ofta minska till 2 eller 1 gång dagligen.
Du bör alltid ta en dos på morgonen." /Saxat ut Lunelax på FASS.

Så jag skrev fel förut när jag skrev att det "bara" var en dospåse på morgonen. Hade helt glömt bort den ökade mängden de första veckorna.

Jag har glömt hur pass grynigt det blev. Kanske var därför jag gick över till granulatet. Åt havregrynsgröt på morgonen och hällde en dospåse över. Annars kan man säkert röra ner det i yoghurt, filmjölk eller så. Som jag skrev smakar den som vetekli typ.

Hoppas det "löser" sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in