• 1
  • 2
2005-07-19, 00:16
Bannlyst
...har ni tänkt på en sak?

Tror ni inte att dessa tjurar har haft ett fan så mycket bättre och rikare liv än de som bara ska gå till föda?

Ok - de sista minuterna i livet blir en plåga - men tiden innan lever dom nog ett liv som en vanlig slaktko bara kan drömma om.
2005-07-19, 00:26
Medlem
Har inte fattat vad veganer tycker att kor och tjurar ska användas till. Eller hästar, för den delen.

Vem vill ta hand om bondgårdens alla djur gratis? Och vad ska syftet med dessa djur vara isf? Och varför får man inte göra ulltröjor? Vad skulle hända om man inte klippte fåren?

Men det är ju konstigt att tuppfäktning eller kamphundar är förbjudna/hatade när inte tjurfäktningen är det.
2005-07-19, 00:30
Bannlyst
Jag vill bara tillägga att jag är absolut ingen vegan eller vegetarian!! Tvärtom så älskar jag att äta kött.

Jag ville bara göra en liten jämförelse eftersom tjurfäktningsverksamheten har så dåligt rykte utanför Spanien.
2005-07-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Jag vill bara tillägga att jag är absolut ingen vegan eller vegetarian!! Tvärtom så älskar jag att äta kött.

Jag ville bara göra en liten jämförelse eftersom tjurfäktningsverksamheten har så dåligt rykte utanför Spanien.

Trodde inte det heller. Men snart lär väl en eller annan kliva in här.
2005-07-19, 01:50
Medlem
dIRe_s avatar
Att man är emot blodsporter är väl mest för att tjurarna först leks med och plågas för att sedan dödas som underhållning.

Jag är inte emot tjurfäktning för djurens skull, utan för att jag ser det som en låg och blodtörstig form av underhållning för spanska hillbillies.
2005-07-19, 12:21
Medlem
Citat:

Tror ni inte att dessa tjurar har haft ett fan så mycket bättre och rikare liv än de som bara ska gå till föda?

Ok - de sista minuterna i livet blir en plåga - men tiden innan lever dom nog ett liv som en vanlig slaktko bara kan drömma om.

Jag är ganska säker på att de som får gå fritt tillsammans med andra tjurar (och kanske få sätta på en ko eller två?) för att få ett skott i pannan på ålderns höst mår fan så mycket bättre än de som blir hetsade och misshandlade dag efter dag i underhållningsyfte. Det är knappast så att de bara används till tjurfäktning de sista minuterna i livet.

Djurplågeri är sjukt, att äta döda djur är naturligt.
Givetvis förekommer djurplågeri även på slaktdjur, vilket ska förhindras, men det är inget argument för att plåga i underhållningssyfte.
2005-07-19, 12:29
Medlem
allisons avatar
Citat:

Med tro kan man komma långt, skulle vara mer intressant om det verkligen visade sig att dom hade det bättre...
2005-07-19, 12:34
Medlem
Perriss avatar
Jag upprörs något enormt av all form av onödigt djurplågeri.

Självklart har de spanska tjurarna säkerligen haft ett mycket bra liv. Men det spelar ingen roll. Det är väl skit samma om en tjur får lida i en timme eller två, det handlar om en helt annan sak.

Det handlar om att civiliserade människor finner njutning i att se annat liv lida. Jag kan säga det igen. Det handlar bara om denna fras. Det handlar om en syn på djur som för mig är oacceptabel. Vidrig.

/perris
2005-07-19, 13:25
Medlem
Svalbards avatar
I södra Frankrike (och säkert på andra ställen också) har de en trevligare
variant av tjurfäktning. Det är fortfarande en ganska arg tjur som ställs
mot ett antal människor. Skillnaden är att människorna inte ska skada
tjuren. Målet är att sno en rosett som tjuren har knuten mellan hornen.
Actionunderhållning som fan!

Så, det var en utvikning. Tillbaka till ämnet: Mja, jag vet inte om de har det
bättre. De tjurar jag träffat i Sverige har det ganska bra. Det verkar som om
många svenska lantbrukare faktiskt tycker om sina djur. Även om tjurfäktnings-
tjurarna har det bra fram tills det är dags för den utdragna slakten, så är jag
emot djurplågeriet. När man dessutom kan få stryk av tjur inför publik utan att
skada tjuren tycker jag att man ska välja det alternativet. Spansk tjurfäktning
är en gammal tradition som man inte behöver hålla liv i för min skull.

Käkar de upp tjuren sen, eller vad händer?
2005-07-19, 17:04
Medlem
Om man vill se tuppfäktning/kamphundsslagsmål,var ska man vända sig?
Snälla svara"psyket"eller nåt annat coolt.
Det sägs att i thailand erbjudes man denna typ av underhållning.
2005-07-19, 22:53
Medlem
lukaszs avatar
I sydamerika finns en massa olika tjurfäktningar, tuppfäktning osv.
Mycket grymmare än den spanska varianten då, vad gäller tjurfäktningen, dvärgar som spela fotboll i manegen o stångas av tjuren.
2005-07-20, 08:50
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukasz
dvärgar som spela fotboll i manegen o stångas av tjuren.

Ja, jo, det är ju förstås ganska grymt, men eftersom jag tycker att lyteskomik
är roligare än djurplågeri så blir jag lite upphetsad.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in