• 2
  • 3
2013-12-13, 21:12
Medlem
Föredrar faktiskt utan startknapp, går det att hoppa över den om man tänker uppdatera?
Citera
2013-12-13, 22:42
Medlem
Latoxens avatar
Jag har knappt använt metro alls.

Fint att de insett vad många av konsumenterna velat haft sedan starten!
Tillbaka med funktionen, gör det valbart.

Den som inte vill ha, kan bara kryssa ur. Den som vill ha, kryssa i bara!

Citera
2013-12-22, 16:25
Medlem
miklons avatar
Startsidan är ett sjukt lyft jämfört med gamla startmenyn, äntligen kan man ordna sina vanliga applikationer i ett överskådligt rutnät istället för i ett katalogträd som var modernt 95 nångång.

Seriöst, varför denna hysteri kring gamla startmenyn? Den innehåller i huvudsak två användbara saker, ett sökfält och en knapp för att stänga av/starta om datorn. Vem startar applikationer genom att leta fram dem i en trädhierarki år 2013?

Min erfarenhet, efter att ha kostat på mig 30 minuter för att vänja om mig, är att mitt arbetsflöde blivit klart mycket mer effektivt med 8:an.

Bortsett från det rent estetiska då, så kan man ju vidare konstatera att den mest högljudda kritiken mot Windows 8 kommer från falangen "Windows XP är fortfarande sjukt bra, yada yada". Inse att Windows 8 är ett lyft på i stort sett alla plan man kan tänka sig, illa vore det annars.

Jag är ingen MS fanboy, på samma burk kör jag just nu Win 8.1, Win 7, Linux (ett par olika smaker) och OS X och jag kan inte hitta nåt i de andra operativen som skulle kunna få mig att välja dem som primärt OS framför Win 8.1. Det som kommer närmast är väl i så fall OS X. Windows 7? Snälla, det finns ingen som helst anledning att välja det, eftersom det inte är bättre på någon punkt alls.

Edit: Startknappen i 8.1 är för övrigt också en förbättring jämfört med gamla Startmenyn. Ett högerklick ger tillgång till alla "systemfunktioner" i en och samma meny, nåt liknande fanns inte i 7 och bakåt.

Kort sagt, det hela har blivit supersimpelt. Vill jag starta en applikation trycker jag Win-tangenten och väljer i menyn eller skriver namnet. Vill jag köra nån form av systemunderhåll högerklickar jag på Start-knappen och får alla verktyg tillgängliga.
Senast redigerad av miklon 2013-12-22 kl. 16:30.
Citera
2013-12-22, 18:00
Bannlyst
Du kanske tycker så, men det behöver inte alla andra hålla med om. Jag föredrar start-menyn än det jobbiga sökandet. Det som skulle gynna alla är om man fick bestämma över hur ens egen windows ska se ut d.v.s. valmöjligheten, där inkluderas bl.a. möjligheten att ha startmeny eller använda sig utav sök-metod, slipper människor anpassa sig till det nya, eller helt enkelt göra det.
Citera
2013-12-22, 18:09
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riddler90
Du kanske tycker så, men det behöver inte alla andra hålla med om. Jag föredrar start-menyn än det jobbiga sökandet. Det som skulle gynna alla är om man fick bestämma över hur ens egen windows ska se ut d.v.s. valmöjligheten, där inkluderas bl.a. möjligheten att ha startmeny eller använda sig utav sök-metod, slipper människor anpassa sig till det nya, eller helt enkelt göra det.

Visst, men vill man nu ha en upplevelse som liknar Startmenyn går ju det att lösa med tredjepartsprogram.

Jag tycker att alla som känner sig missnöjda borde göra en seriös ansats att försöka vänja sig. Testa att rensa startsidan från allt som känns ointressant, lägg sedan in genvägar till alla program och gruppera dem efter typ. Det skapar ett mycket mer intuitivt arbetsflöde än Windows gamla startmeny där programmen ligger grupperade i undermenyer efter tillverkare i de flesta fall.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in