2013-12-13, 16:15
Medlem
Va inte så jävla avundsjuk och var glad åt att någon lyckas tjäna lite extra istället.
Citera
2013-12-13, 16:47
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Va inte så jävla avundsjuk och var glad åt att någon lyckas tjäna lite extra istället.

Du hade säkert haft samma inställning om någon stal av dig.
Citera
2013-12-13, 20:19
Medlem
Är vel prinsip att man själ vel inte från sitt arbete? Tattarfasoner
Oavsett man missbrukar firmajilen tankkort eller själ material??
Citera
2013-12-13, 20:21
Medlem
Gridiots avatar
Det är klart att Ts ska säga till sin chef vad han har hört och vad denna tror sig försegår. Sedan borde Ts släppa det hela, låta ledingen avgöra vad som ska göras. Inget för Ts att gå och grubba över i onöda.
Citera
2013-12-13, 21:42
Medlem
Kalle81s avatar
jag skulle inte gå till närmsta chefen. de fall jag känner till så har chefen gett sitt tysta medgivande till detta. de kan tex vara gamla vänner eller chefen är imponerad av hans driftighet eller så är han så duktig eller omtyckt att man anser det värt att han får lite extra.

kostnaden för firman är ju mycket låg eftersom det är skrot.

gå till en högre chef eller kartlägg hans förhållande till chefen o firman först. hur blev han anställd när blev han anställd . släktband?

del två är att han överdriver hur mycket han tjänar. han räknar bara pengar in men har kostnader med. dessutom lägger han ner en jävla massa tid.

beteendet är ganska vanligt i bygg o installation. på ett sätt är det bra, de här kan sen starta egna hederliga firmor. inte ovanligt. svårt att börja från noll liksom. men å andra sidan är det förkastligt. i slutändan är det kunderna som får betala högre pris.
Citera
2013-12-13, 21:44
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag skulle först och främst prata med kollegan som stjäl, och förklara för han att han inte kan göra så. Att sätta in begagnade delar, när kunden betalar för nya sätter företaget i riktigt dålig dager. Chefen skulle inte bli glad.

Säg till han att han måste sluta med det där, och tipsa han om att starta eget företag och jobba vid sidan av som elektriker också, men inte med företagets material.

Slutar han inte så förklara för han att chefen måste få veta det där.

Sist, om han inte ändrar sig, prata med chefen.
Citera
2013-12-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Säg till han att han måste sluta med det där, och tipsa han om att starta eget företag och jobba vid sidan av som elektriker också, men inte med företagets material.

Jag hade inte rekommenderat att överhuvudtaget sätta dig i en sådan situation så att det blir tydligt vem som anmält honom. Neka, neka, neka. Ifall människan i övrigt inte är att lita på så börja sakta avlägsna dig från honom i övriga sociala sammanhang där det inte innebär någon ytterligare negativ social eller övrig konsekvens för dig.
Citera
2013-12-13, 23:11
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Jag hade inte rekommenderat att överhuvudtaget sätta dig i en sådan situation så att det blir tydligt vem som anmält honom. Neka, neka, neka. Ifall människan i övrigt inte är att lita på så börja sakta avlägsna dig från honom i övriga sociala sammanhang där det inte innebär någon ytterligare negativ social eller övrig konsekvens för dig.

Nja, kanske inte... Men jag tycker det är shysstare emot kollegan att varna han personligen först, innan man drar in en chef så han riskerar att förlora jobbet.

Dock så har man ju inte direkt någon skyldighet att behandla han shysst då han faktiskt stjäl ifrån företaget.

Min åsikt är dock att man ska se till att det upphör. Antingen genom att prata med han direkt, eller som du säger, hålla sig anonym, men ändå berätta för chefen.

Jag skulle INTE gilla om någon betedde sig så där jag jobbar. Tattarbetéende som företaget får lida för.
Citera
2013-12-14, 00:12
Medlem
bullet^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Som det står på ovan

Har en kollega som stjäl oerhört mkt på jobbet (han är elektriker)
Han skryter i fika rummet om sitt beteende och hur han säljer kopparskrot som blir över vid elarbeten som egentligen ska ligga i vår firmas kopparskrotkorg.

Han har ett servicejobb som att åka runt hos massa olika kunder hel dagarna.

Han tar reda på massa eldetaljer/saker som ska vara skrot men monterar dom sen på ställen som sjukhus, firmalokaler eller hos äldre personer som inte vet bättre. Och de har såklart betalt för nytt men får gammalt men ser ut som nytt för den ovane.

Allt nytt som ska vara till sjukhus, firmalokaler etc byter han mot det gamla som han sparat sen tar han hem det nya och säljer det nya till egen vinning hos de han inte kan lura på begagnat.

Men svårt att bevisa till 100% för chefen min. Alla jobb gör han med firmabilen som saknar gps pos men i bilen finns allt du behöver för svartjobben....bara starttiden att komma dit på svartjobben tar han 1000.- påbörjad timme och nu har jag tröttnat på skrytet nu är det dax att tysta den jäkla nunan på han....

Han påstår att tanka båten det gör firman och sen skrattar hånaktigt:P Han har tydligen dunk som han hämtar under jobbtid och tankar den sen placerar han den på lämpligt ställe för att plocka upp den efter jobbet....Det låter sjukt men verkar vara sant!!!

Han gör säkert 10-25 tkr /månaden på allt svartjobb och vi ska vara seriös och trogen chefen.

Hur fan gör man för att få bevis till chefen?
Ska jag bara skriva allt jag vet eller måste jag ta foton?
Företaget är ett stort och finns i flera städer i Sverige , jag tänkte ta kontakt med huvudkontoret i Sthlm först så jag vet det blir husihelvete.

Och jag vill vara anonym med detta tips till chefen sen får han göra vad fan han vill. Men jag skickar till fler chefer samt högre enhetschefer.
Skattemyndigheten ska få tips för han kör barnen till/från allt möjligt med.

Banda in samtalen ni har i fikarum etcetera
Citera
2013-12-14, 01:08
Medlem
skullkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
TS: Du är beroende av att firman går bra! Firmans resultat påverkas av att nån stjäl från företaget och dessutom konkurrerar med firman genom svartjobb! Skit i om 16-åringarna i denna tråd kallar dig golbög och rapportera detta omedelbart till din chef. Alternativt skicka in anonyma tips till polisen eller skatteverket!
Håller med! Om man ska dra ut på det hela o se nån sorts helhetsbild så är det ju så att företaget kan tappa mycke kunder p.g.a. att nån från "TS El installationer AB" kommer på service jobb o sätter upp gamla grejer o debiterar för nytt. Tänk dig om det var ditt företag, skulle du vilja ha ryktet att dina montörer e skurkar? Skulle inte tro det
Citera
2013-12-14, 09:55
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
jag skulle inte gå till närmsta chefen. de fall jag känner till så har chefen gett sitt tysta medgivande till detta. de kan tex vara gamla vänner eller chefen är imponerad av hans driftighet eller så är han så duktig eller omtyckt att man anser det värt att han får lite extra.

kostnaden för firman är ju mycket låg eftersom det är skrot.

gå till en högre chef eller kartlägg hans förhållande till chefen o firman först. hur blev han anställd när blev han anställd . släktband?

del två är att han överdriver hur mycket han tjänar. han räknar bara pengar in men har kostnader med. dessutom lägger han ner en jävla massa tid.

beteendet är ganska vanligt i bygg o installation. på ett sätt är det bra, de här kan sen starta egna hederliga firmor. inte ovanligt. svårt att börja från noll liksom. men å andra sidan är det förkastligt. i slutändan är det kunderna som får betala högre pris.

Men för fan... Läs trådstarten igen!

Kollegan sparar på gammal skit som han monterar ner på jobbet.

Kollegan monterar upp sagda skrot NÄR HAN GÖR FIRMAJOBB och behåller de nya apparaterna för sig själv.

Firmans kunder blir alltså utsatta för ett tvärsäkert bedrägeri och TS firma blir bestulen på material.

Det var alltså inte fråga om svartjobb där man använder begagnade prylar som har sparats från demontering på arbetet.

Fattar du?
Citera
2013-12-14, 10:00
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Om jag säger så här...Där vi jobbar jämför man med en koncern som Volvo rätt jävla stort stort med antal chefer och sidoavdelningar spridd över Sverige....inte bara en chef och man vill kontakta rätt chef direkt så han inte kan typ städa ur bilen på bevis.

Gissar att du jobbar för någon av de stora typ Imtech, Caverion, Midroc, Bravida eller Elajo.

Dessa företag må va stora men det finns alltid filialchefer, du säger att eran filial består av ca. 60 gubbar vilket gör att ni räknas som ganska stora.

Om din avdelningschef/filialchef är någorlunda vettig så borde han ta tag i saken omedelbart, med en så stor avdelning borde han ha lite att säga till om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in