2013-12-12, 18:50
Medlem
Om du berättar för din chef så tar han nog tag i det, bevis eller ej. Annars är det bara att gratulera killen som har en puckad chef.
Citera
2013-12-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RidGid20
Din patetiska jävla golbög sköt dig själv, vad fan har det med dig att göra att han tjänar extra pengar? Det är väl inte dina pengar han tar din avundsjuka jävla nolla.

Tung eru
Citera
2013-12-12, 18:58
Medlem
docktorhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neger1212
Om du berättar för din chef så tar han nog tag i det, bevis eller ej. Annars är det bara att gratulera killen som har en puckad chef.

Om jag säger så här...Där vi jobbar jämför man med en koncern som Volvo rätt jävla stort stort med antal chefer och sidoavdelningar spridd över Sverige....inte bara en chef och man vill kontakta rätt chef direkt så han inte kan typ städa ur bilen på bevis.
Citera
2013-12-12, 20:36
Medlem
Vad är det att tjalla om?! Säg att du ska ha % på hans svartjobb.
Fixa inspelningar och andra bevis först bara. Säg att ditt samvete plågas av att veta hur Skatteverket går miste om så mycket intäkter. Som den vän och arbetskamrat du är kan du se åt andra hållet för en smärre ekonomisk ersättning.
Citera
2013-12-12, 20:45
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Drabbas jag av att en elektriker använder begagnade saker om jag anlitat honom svart får jag skylla mig själv. Att han skulle montera så det blir en säkerhetsrisk betvivlar jag på.
Fick jag även göra när Estländarna renoverade mitt kök o dumpade skräpet, inklusive några räkningar i skogen.

Försök växa upp efter att du snyftat klart. Efter det kan du ta hand om dina egna problem o inte andras.

Han tar de nya sakerna som ska installeras på det riktiga jobbet och säljer dem, han monterar sedan de begagnade sakerna på de ställen där han egentligen ska installera de nya.
Skulle du blivit glad om en elektriker (helt vitt) installerar sekundär el-utrustning när avtalet är att det ska vara nya grejer?

Anlitar man något svart, ja då får man skylla säg själv om det inte är nya prylar som används.

OT:

Nej, du är ingen golbög. Det berör ev. ditt jobb.
Skulle det komma fram att killen gör sådär och är anställd på samma firma som dig så kan firman få dåligt rykte och det skulle påverka dig personligen.
Citera
2013-12-12, 20:49
Medlem
CivicDutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Som det står på ovan

Har en kollega som stjäl oerhört mkt på jobbet (han är elektriker)
Han skryter i fika rummet om sitt beteende och hur han säljer kopparskrot som blir över vid elarbeten som egentligen ska ligga i vår firmas kopparskrotkorg.

Han har ett servicejobb som att åka runt hos massa olika kunder hel dagarna.

Han tar reda på massa eldetaljer/saker som ska vara skrot men monterar dom sen på ställen som sjukhus, firmalokaler eller hos äldre personer som inte vet bättre. Och de har såklart betalt för nytt men får gammalt men ser ut som nytt för den ovane.

Allt nytt som ska vara till sjukhus, firmalokaler etc byter han mot det gamla som han sparat sen tar han hem det nya och säljer det nya till egen vinning hos de han inte kan lura på begagnat.

Men svårt att bevisa till 100% för chefen min. Alla jobb gör han med firmabilen som saknar gps pos men i bilen finns allt du behöver för svartjobben....bara starttiden att komma dit på svartjobben tar han 1000.- påbörjad timme och nu har jag tröttnat på skrytet nu är det dax att tysta den jäkla nunan på han....

Han påstår att tanka båten det gör firman och sen skrattar hånaktigt:P Han har tydligen dunk som han hämtar under jobbtid och tankar den sen placerar han den på lämpligt ställe för att plocka upp den efter jobbet....Det låter sjukt men verkar vara sant!!!

Han gör säkert 10-25 tkr /månaden på allt svartjobb och vi ska vara seriös och trogen chefen.

Hur fan gör man för att få bevis till chefen?
Ska jag bara skriva allt jag vet eller måste jag ta foton?
Företaget är ett stort och finns i flera städer i Sverige , jag tänkte ta kontakt med huvudkontoret i Sthlm först så jag vet det blir husihelvete.

Och jag vill vara anonym med detta tips till chefen sen får han göra vad fan han vill. Men jag skickar till fler chefer samt högre enhetschefer.
Skattemyndigheten ska få tips för han kör barnen till/från allt möjligt med.

Antar att din kollega inte brinner för jobbet!
Citera
2013-12-12, 21:34
Moderator
Tystnads avatar
TS jag tycker du anonymt skall meddela högsta platschefen att det pågår otillbörligheter på arbetstid av vissa personer (inga namn nämns!)och att chefen vid nästa större möte säger till om att reglerna om arbetstid,fordonsanvändning,material-verktygsanvändning måste skärpas och följas av alla från och med nu.
Det är i högsta grad onödigt att hänga ut personen, för det slår ofelbart tillbaka mot dig själv om det kommer fram vem som tjallat.

Kommer sådant här upp på stor möten brukar folk skärpa till sig.

Tyvärr är det ett jävla ofog att vissa håller på som du säger ,stjäl bensin ,utnyttjar verktyg och arbetsfordon för privat saker utan tillstånd etc för sådant drabbar till slut ALLA anställda när det kommer fram.
och till slut blir det kontroller på allt och inte en grej får längre lånas hem av dom anställda.
Citera
2013-12-12, 23:41
Medlem
Paaalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Verkligen intressanta svar.
Så om ni själv drabbas av vad ni tror fått monterat av elektriker svart som vitt fast allt är egentligen begagnade eldelar så tycker ni det är helt ok!!! Många saker kan börja brinna/smälta invärtes fast de ser nya ut (utanpå) och det vill ni ha monterat i eran stuga eller föräldrars hus!!

Hoppas det brinner eller blir elfel hos just er då men ring inte och klaga
Golbög jag köper det

Helt rätt, med ts "begagnat"-tänk borde man ju själv byta ut alla uttagen varje år för dom är använda ex ggr!? Dummaste jag hört och framför allt i dessa tider med miljömedvetenhet är väl återvinning högst önskvärt!

Jag tycker du håller truten golbög, du är uppenbarligen bara en liten sketen lärlingajävel så hur många tror du vill jobba med dig när dom får veta att du än en golbög?
Citera
2013-12-13, 00:07
Medlem
CivicDutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paaalm
Helt rätt, med ts "begagnat"-tänk borde man ju själv byta ut alla uttagen varje år för dom är använda ex ggr!? Dummaste jag hört och framför allt i dessa tider med miljömedvetenhet är väl återvinning högst önskvärt!

Jag tycker du håller truten golbög, du är uppenbarligen bara en liten sketen lärlingajävel så hur många tror du vill jobba med dig när dom får veta att du än en golbög?

Nu är det ju inte direkt någon kriminell organisation eller liknande det handlar om utan om individers säkerhet.
Jag personligen tycker att TS tar ett snack med sin chef så denne får ta det med den klåfingrade och olojala kollegan.
Dessutom skulle jag personlige slå ihjäl fanskapet som hade installerat begagnade uttag, och stämma företaget.
Citera
2013-12-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paaalm

Dina åsikter representerar samhällets avskum. Är det vad det blivit av flashback? Ett häng för bottenskrapet? Än är du inte en majoritet, men tyvärr så är en stor del av det som syns såna som du. Ogenomtänkta och vidriga låg-IQ svar genomsyrar varje tråd du råkar spilla in i för inte finns där någon som helst filter angående vad du spottar ut eller minsta bemödande att faktiskt forma ett vettigt inlägg.
Citera
2013-12-13, 00:27
Medlem
elizadeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Grund för avsked, hittar de fan inte nu när jag söker men läst om en frisörska som hotades med avsked för att ha klippt på fritiden, kan va en aftonhorangrej men stog i artikeln att hon i praktiken hade förbjudits att klippa håret på sina egna barn.

Ot;
Stämmer, men den dom jag hittade gällde en frisör som föreslagit kunder på salongen att de skulle komma hem till henne, då det skulle bli billigare. Alltså stal hon praktiskt taget kunder ifrån sin arbetsgivare och de förlorade pengar. Helt rätt att hon åkte dit.
Man raggar inte kunder på salongen, som frisör kan man alltid klippa vänner och vänners vänner etc, men man gör det lite diskret....

OnT;
Det är som att killen i ts exempel skulle åka till en kund,göra jobb och sen återkomma för att göra andra jobb svart. Då har han verkligen gått över gränsen.
Stjäla bensin m.m är också riktigt illa, sätt dit idioten så det skriker om det....
Citera
2013-12-13, 12:03
Medlem
användarnmnets avatar
Men fattar folk trögt eller?

Jag kan delvis hålla med om att det kan vara okej att spara fina saker som ska slängas för att sedan gå och göra något svartjobb ibland och installera dessa begagnade prylar i bra skick hos kunder som betalar svart och är medvetna om skicket på prylarna.

Det TS kollega gör(som jag förstår det) är att på på arbetstid i firmans namn installerar begagnade prylar(där kunder betalar för nya(VITT!)) för att sedan installera de nya prylarna(som firmakunder betalat för(VITT)) under kvällar/helger SVART för egen vinning.

Alltså så får firmans kunder som betalat fullt pris begagnade prylar som ska slängas medan kollegans svartjobbskunder får de nya fina prylarna för kraftigt reducerade priser på firmans kunders bekostnad.

Detta är såklart aldrig okej och det tror jag alla människor med lite vett och moral förstår. Och det kan inte finnas någon arbetsgivare som skulle tycka detta är okej.

Detta tillsammans med dieselstölder skall naturligtvis meddelas till din chef.
Ett bra sätt är nog som många redan sagt att spela in när han skryter om detta(fullt lagligt så länge du ingår i samtalet) och skicka anonymt till chefen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in