2013-12-11, 01:32
Medlem
schvamps avatar
Att bilen läcker kylarvätska och att den har en trasig oljeslang visste vi.
Vi fick den bogserad till min lokale bilmeck och där framkommer det att den har värre fel än vad som uppgetts. 2 sensorer har flippat ur, dessa 2 skall tydligen inte kunna ge upp samtidigt men egentligt diagnostiken så har detta just hänt. F
elen skulle gå att fixa för 3-4k egentligt säljaren. Han påstod sig ha papper på det prisförslaget osv. bara ett av felen kostar 3k att ordna... den vägrar starta nu, den är i betydligt sämre skick än sagt. Vi köpte en bil som iaf startade men nu är det ett vrak som motorn är helt död på.

Killen påstår att jag ljuger osv. har en kopia på annonsen och skall få bilmecken att ge mig en lista på exakt vad som är trasigt. Vill inte ta det till tingsrätt men jag vill samtidigt få tillbaka mina pengar.
Citera
2013-12-11, 01:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schvamp
Vi fick den bogserad till min lokale bilmeck och där framkommer det att den har värre fel än vad som uppgetts. 2 sensorer har flippat ur, dessa 2 skall tydligen inte kunna ge upp samtidigt men egentligt diagnostiken så har detta just hänt. F
elen skulle gå att fixa för 3-4k egentligt säljaren. Han påstod sig ha papper på det prisförslaget osv. bara ett av felen kostar 3k att ordna... den vägrar starta nu, den är i betydligt sämre skick än sagt. Vi köpte en bil som iaf startade men nu är det ett vrak som motorn är helt död på.

Killen påstår att jag ljuger osv. har en kopia på annonsen och skall få bilmecken att ge mig en lista på exakt vad som är trasigt. Vill inte ta det till tingsrätt men jag vill samtidigt få tillbaka mina pengar.

Du har ju undersökningsplikt. Om du godkänner att bogsera bort bilen då den inte är körbar så tycker jag du har brustit i din undersökningsplikt.
Citera
2013-12-11, 03:36
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schvamp

Jag vill hänvisa till 19 § i Köplagen

Självklart har du viss undersökningsplikt som nämns ovan. Men § 19 finns där av en anledning. Undersökningsplikten innebär inte att du ska undersöka exakt allting. Självklart kan man inte hävda att "jag kan ingenting om bilar så jag visste inte att det skulle sitta en motor i det där utrymmet där framme". Men lagen förväntar sig inte att man ska undersöka varje mm av bilen. (de kraven ställs bara vid fastighetsköp )

Jag antar att ert avtal förmodligen är muntligt vilket ger extrema svårigheter med bevisningen i fallet?

Att ta det till en tingsrätt känns rätt ovärt eftersom du knappast betalat speciellt mycket för bilen vi pratar om och ombudskostnaderna förmodligen kommer kosta bra mycket mer än bilen om du förlorar i TR...
Senast redigerad av wh0re 2013-12-11 kl. 03:42.
Citera
2013-12-11, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Jag vill hänvisa till 19 § i Köplagen
Jag är andre man på att hävda att detta faller under §19 av köplagen.

Undersökningsplikten faller ju under att man skall kolla allt man skäligen kan kolla. När bilen inte går att provköra kan du inte undersöka alla detaljer, ej heller kan man det när det gäller saker som kräver verktyg hos en verkstad.
Citera
2013-12-20, 13:16
Medlem
schvamps avatar
Ja, avtalet var muntligt men jag hade med mig min flickvän som "vittne" ifall något som detta skulle uppstå.

Vi kollade allt vi kunde rimligen kolla. visade sig att skojaren inte alls hade papper på prisförslaget utan han hade fått prisförslag över telefon... slangen för servo oljan läcker och har skarvats.... det är inget som syntes när bilen stod på marken...

Det stora läckaget är fixat men vattenpumpen läcker och har troligtvis inte bytts ut när kamremmen byttes... ventilerna knackar & rasslar. överväger att lämna in den till ett fordonstekniskt gymnasium för att fixa skiten. försöker jag sälja den så förlorar jag fan mer på det än att bara fixa upp den, samt vem fan skulle köpa ett sådant vrak?
Senast redigerad av schvamp 2013-12-20 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in