Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-12, 00:05
  #169
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Anledningen till varför den Osmanska perioden ses som så otroligt "hemsk" på Balkan och i Europa generellt är för att Väst generellt har haft övertaget gentemot Öst sedan antiken.

Grekerna krossade Troya och utplånade hela civilisationen.

Alexander den Store krossade perserna och egyptierna.

Romarna krossade och ödelade sedan Karthago. Därefter Egypten. Hannibals härar kämpade tappert och listigt mot romarna men förgäves.

Sedan kom turkarna från Öst och krossade Väst i 600 år. Det är inte för inte som Fatih Mehmet Erövraren (öst och västs Ceaser) sade att Troja hade hämnats år 1453.

I och med detta ändrades på något sätt historiens gång. Osmanerna red in och skövlade grekernas och serbernas byar och de bugade för oss, krigarna från Öst. Detta är något nästan otänkbart i Europa efter Alexander den Store och Romarna. Det verkade vara förutbestämt att Väst var alltid mäktigare än Öst. Därför fick sig Väst i och med turkarnas intåg en kalldusch. Och efter detta uppfanns myten om den "hemska turken".

För visst är det hemskt att uppleva förlust, och inse att historien inte är given? :-)

Det var kanske Gud som straffade er? Något måste det ju ha varit, för Öst kan ju inte vara lina bra krigare som Väst?

Eller om man mer tror på österländska filosofier var det karma? Lika hjältemodigt och ärofullt som Alexander den Store och Romarna hade erövrat Öst så gjorde Osmanerna samma sak med Väst? Tacka Gud. ;-)


Eller? Hehehe
Hur är det med historiekunskaperna? Hört talas om Attila? Tariq ibn Ziyad? Vikingarna? Den mellersta startade ett välde som skulle vara nästan 800 år alltså betydligt längre än det ottomanska på Balkan. Vad finns kvar av det idag?
Citera
2014-01-12, 00:07
  #170
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
Jag skriver inte om vad som är genomförbart i dagsläget.
Mycket tyder på att Bosnien kommer leva kvar i stamfejdernas och moskébyggenas värld, ett bra tag till..
Jag skriver om mina åsikter, och jag hävdar att det är visioner som är bristvaran bland sydslaverna.
Du är som sagt ett klockrent exempel.

Din vision är verkligen något nytt, spotta på ustase, spotta på bosniaker spotta på Islam samtidigt hylla ängeln Draza och cetnici samt det felfria ortodoxa kristendomen trots alla krigshetsande präster de senaste århundranden.
Citera
2014-01-12, 11:48
  #171
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Din vision är verkligen något nytt, spotta på ustase, spotta på bosniaker spotta på Islam samtidigt hylla ängeln Draza och cetnici samt det felfria ortodoxa kristendomen trots alla krigshetsande präster de senaste århundranden.
Vet inte riktigt vad du menar?
Länka gärna till något exempel så ska jag försöka bemöta kritiken.
Undvika bara sandneger fasoner som t ex "du har förolämpat Islam"..
Självklart ska man väl kunna kritisera en religion, eller får man inte det?
Citera
2014-01-12, 13:30
  #172
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
Vet inte riktigt vad du menar?
Länka gärna till något exempel så ska jag försöka bemöta kritiken.
Undvika bara sandneger fasoner som t ex "du har förolämpat Islam"..
Självklart ska man väl kunna kritisera en religion, eller får man inte det?

Det jag menade var att du försöker återuppbygga Jugoslavien på ett online forum i Sverige genom att för det mesta helt enögt kasta skit mot de andra "brödrafolken"
__________________
Senast redigerad av Sunrise01 2014-01-12 kl. 13:37.
Citera
2014-01-12, 14:20
  #173
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Det jag menade var att du försöker återuppbygga Jugoslavien på ett online forum i Sverige genom att för det mesta helt enögt kasta skit mot de andra "brödrafolken"
Kom igen, jag försöker väl inte "återbygga Jugoslavien".
Jag framför bara mina åsikter.. precis som Tvrtko framför sina, att han hellre ser att man jobbar i riktningen att försöka åstadkomma ett serb-fritt Bosnien.
Han har sina argument och jag har mina.
Citera
2014-01-12, 18:32
  #174
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
Kom igen, jag försöker väl inte "återbygga Jugoslavien".
Jag framför bara mina åsikter.. precis som Tvrtko framför sina, att han hellre ser att man jobbar i riktningen att försöka åstadkomma ett serb-fritt Bosnien.
Han har sina argument och jag har mina.

Det är många som siar om samma utveckling. Eller vad pratar den här gypsin om?
http://www.youtube.com/watch?v=oyNpaTPf3i8

Om den nu blir på detta vis, så kommer det självklart ske fredligt dvs via demografi och assimilation. Aja framtiden får utvisa om det blir så.
Citera
2014-03-23, 21:38
  #175
Avstängd
Turken kom och sket ner hela Balkan och drog, men det slutade inte där..För vissa gillade skiten och bevarade den som nått heligt.
Citera
2014-03-23, 23:13
  #176
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KurdishPower
Turken kom och sket ner hela Balkan och drog, men det slutade inte där..För vissa gillade skiten och bevarade den som nått heligt.

Så sant!
Citera
2014-03-24, 12:31
  #177
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KurdishPower
Turken kom och sket ner hela Balkan och drog, men det slutade inte där..För vissa gillade skiten och bevarade den som nått heligt.

Innan du börjar spy skit så borde du tänka på att kurdiska krigare var med i Osmanska armén, Osmanska armén var precis som dagens NATO att armén bestod av flera länder inom riket. Det förklarar typ varför bulgarer, serber som anses vara slavisk folk är så mörka till skillnad från sina andra besläktade folk på området som Kroater och Bosnier.

Att vara uppkäftig och kaxig som slaviska folk varit under osmansk styre leder till osmanska armén tar ut sin ilska genom befrukta serbiska och bulgariska kvinnor och sen lämna dem. Jag vet inte hur många serbiska och bulgariska kvinnor bar på osmanernas barn på den tiden, men siffra är hög.

och nej det är inte våldtäkt utan kvinnor är biologiskt programmerade att para sig med den starkaste mannen dvs. dominant män som har hög överlevnad social status eftersom vår sexuella hjärna utvecklades för ungefär 2000 år sedan, på den tiden var det svårt och överleva och kvinnor ville ha en man som hade hög social status. dvs. som var kapabel till att kunna leda och skapa familj och vara bra far till hennes barn. Och än idag sitter detta kvar i vår hjärna.
__________________
Senast redigerad av bbnation 2014-03-24 kl. 12:40.
Citera
2014-06-28, 14:04
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Inte ens albanerna i Kosovo vill ha dit dessa muslimer med långt skägg. När en partiledare till ett av de största partierna i Kosovo kallar dessa för äckliga så bevisas detta. Han vill inte Kosovo ska ett sådant muslimskt land. Ingen vill.

Sen var det någon som sa något om kvinnoförtryck? Första kvinnliga presidenten på Balkan i Kosovo. När kommer Serbien få en kvinnlig president?

Islam på balkan har egentligen aldrig varit ett problem på balkan. Men wahhabismen har börjat spridas bland albaner och bosnier, och det är oroväckande. Än så länge handlar det om en mindre grupp människor, men det som är oroväckande är att de inte behöver vara många alls för att skapa problem och oro (vilket är deras mål).

Wahhabism är något som kommit utifrån. Vi från balkan har aldrig haft det här tidigare. Det är en medveten politik utförd av wahhabister från arabvärlden och våra politiker måste ta det här problemet på största allvar. I de albansk bebodda delarna av balkan har flera albanska moderata muslimska imamer och ledare attackerats av wahhabister, ett försök från de att ta över de religiösa institutionerna.

Många muslimer från arabvärlden ser oss som fejkmuslimer. Till exempel wahhabister som slogs i Bosnien blev chockad över bosniernas "ignoranta" (Usama bin ladens fd livvakt uttryckte sig så) version av islam. En del av de valde att stanna kvar i Bosnien efteråt, eftersom de såg det som deras plikt att lära dessa "ignoranta" bosnier om den "sanna islam".

De här radikala islamisterna kan inte klassas som albaner och bosnier. Lång skägg, arabkläder, deras kvinnor i burka, deras extrema religiösa retorik. Det här är människor som förlorat sina etniska rötter och traditioner.

Många wahhabister kommer till våra länder för att ge "humanitär hjälp" (kläder, mat osv) åt fattiga bosnier och albaner. Då passar de på att sprida sin sjuka ideologi, öppna radikala skolor, propaganda på internet och på andra sätt (videor och cd med deras budskap) infiltration av moskéer etc. Så rekryterar de en och annan person, som de sen betalar med saudiska pengar för att sprida vidare wahhabismen.

I arabvärlden har de en sofistikerad propagandamaskin och många medlemmar. På balkan är det bara en "undergroundmovement", men det är ändå skrämmande att de lyckas utnyttja och lura fattiga människor och transformera de till radikala islamister. För de ortodoxa grupperna på balkan är det här bra, eftersom de kan skildra albaner och bosnier som radikala muslimska terrorister mitt i Europa. De behöver bara en incident innan de inleder politiska kampanjer för att smutskasta och underminera våra länder och deras ställning i Europa.
Citera
2014-06-28, 14:17
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Islam på balkan har egentligen aldrig varit ett problem på balkan. Men wahhabismen har börjat spridas bland albaner och bosnier, och det är oroväckande. Än så länge handlar det om en mindre grupp människor, men det som är oroväckande är att de inte behöver vara många alls för att skapa problem och oro (vilket är deras mål).

Wahhabism är något som kommit utifrån. Vi från balkan har aldrig haft det här tidigare. Det är en medveten politik utförd av wahhabister från arabvärlden och våra politiker måste ta det här problemet på största allvar. I de albansk bebodda delarna av balkan har flera albanska moderata muslimska imamer och ledare attackerats av wahhabister, ett försök från de att ta över de religiösa institutionerna.

Många muslimer från arabvärlden ser oss som fejkmuslimer. Till exempel wahhabister som slogs i Bosnien blev chockad över bosniernas "ignoranta" (Usama bin ladens fd livvakt uttryckte sig så) version av islam. En del av de valde att stanna kvar i Bosnien efteråt, eftersom de såg det som deras plikt att lära dessa "ignoranta" bosnier om den "sanna islam".

De här radikala islamisterna kan inte klassas som albaner och bosnier. Lång skägg, arabkläder, deras kvinnor i burka, deras extrema religiösa retorik. Det här är människor som förlorat sina etniska rötter och traditioner.

Många wahhabister kommer till våra länder för att ge "humanitär hjälp" (kläder, mat osv) åt fattiga bosnier och albaner. Då passar de på att sprida sin sjuka ideologi, öppna radikala skolor, propaganda på internet och på andra sätt (videor och cd med deras budskap) infiltration av moskéer etc. Så rekryterar de en och annan person, som de sen betalar med saudiska pengar för att sprida vidare wahhabismen.

I arabvärlden har de en sofistikerad propagandamaskin och många medlemmar. På balkan är det bara en "undergroundmovement", men det är ändå skrämmande att de lyckas utnyttja och lura fattiga människor och transformera de till radikala islamister. För de ortodoxa grupperna på balkan är det här bra, eftersom de kan skildra albaner och bosnier som radikala muslimska terrorister mitt i Europa. De behöver bara en incident innan de inleder politiska kampanjer för att smutskasta och underminera våra länder och deras ställning i Europa.

Men många får söka sig till kriminalitet och lever fattiga. Är det så konstigt att de blir intresserade utav Wahabism när de får stöd? De som ogillar er kommer ändå att hitta på saker för att smutskasta muslimerna på Balkan. Arbetstillfällen måste skapas och kriminaliteten måste bort som använder Balkan som bas.
Citera
2014-06-28, 14:33
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitez
Men många får söka sig till kriminalitet och lever fattiga. Är det så konstigt att de blir intresserade utav Wahabism när de får stöd? De som ogillar er kommer ändå att hitta på saker för att smutskasta muslimerna på Balkan. Arbetstillfällen måste skapas och kriminaliteten måste bort som använder Balkan som bas.

Du har en poäng. Kriminaliteten är större i de fattiga områden. Individer som håller på med kriminalitet, droger och andra degenererande aktiviteter får stöd av wahhabister, och blir "frälsta".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback