• 1
  • 2
2015-12-27, 09:57
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Hur blir det med en, för företaget, kostnadsneutral förmånsbil?
Efter vad jag förstått så får företaget lyfta moms på leasingbeloppet men betala sociala avgifter på förmånen. Beräknas de social avgifterna på nettobeloppet efter momsen lyfts?
Hur hanteras förlusten av tjänstepensionsinbetalning när bruttolönen sänks?

Jag gissar att soc.avg. beräknas på nettobeloppet. Att soc.avg. skulle inkludera en avdragsgill ingående moms känns inte rätt.

Vad menar du med "Hur hanteras förlusten på tjänstepensionsinbetalningen..?"
Arbetsgivaren betalar in premier baserat på din bruttolön. Sänks din bruttolön pga att du väljer att ta ut en förmånsbil så betalar arbetsgivaren lite mindre i premier. Dvs. det kommer påverka din tjänstepension.

Se tipset: http://tjanstepensionsbloggen.se/201...och-fomansbil/
Citera
2015-12-27, 10:24
Medlem
Nej, sociala avgifter på avdragsgill moms känns ju inte rätt men samtidigt så är det ju nästan lika konstigt att sociala avgifter inte skulle beräknas på hela bruttobeloppet. Jag menar att staten går miste om lite sociala avgifter p.g.a. upplägget men det kanske är meningen. Hur säker är du på beräkningmetoden? Någon som är 100%?

Angående tjänstepensionen så undrar jag om någon har kreativ lösning på problemet. På min arbetsplats har vi arbetstidsförkortning med drygt 5 timmar i månaden som samlas i en tidbank. Tanken är att vi ska vara lediga motsvarande antal timmar men inför årsskiftet finns möjhligheten att föra över timmarna som pengar in på tjänstepensionen.
Jag har inte förmånsbil själv men jag har förstått att ett normalt bruttolönsavdrag ligger på ca 5000kr/mån.
Min tjänstepensionsinbetalning ligger på knappt 13% vilket skulle ge att jag missar ca 650kr varje månad. Det skulle jag kunna lösa genom att föra över 2,5 timmar i månade från arbetstidsförkortningen.

Finns det andra lösningar om man inte vill försämra sin tjänstepension? Investera 650 på börsen är inte min grej.
Citera
2015-12-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Jag gissar att soc.avg. beräknas på nettobeloppet. Att soc.avg. skulle inkludera en avdragsgill ingående moms känns inte rätt.

Vad menar du med "Hur hanteras förlusten på tjänstepensionsinbetalningen..?"
Arbetsgivaren betalar in premier baserat på din bruttolön. Sänks din bruttolön pga att du väljer att ta ut en förmånsbil så betalar arbetsgivaren lite mindre i premier. Dvs. det kommer påverka din tjänstepension.

Se tipset: http://tjanstepensionsbloggen.se/201...och-fomansbil/

Sociala avgifter beräknas på förmånsvärdet. Leasingkostnaden är ju företagets sätt att finansiera bilen, inget som har med förmånen att göra, de kunde ha köpt bilen kontant, förmånsvärdet med tillhörande sociala avgifter blir samma.
Citera
2015-12-27, 11:25
Medlem
Jag menar en förmånsbil som blir kostnadsneutral för företaget. Då vill dom ju ha en bruttoavdrag som täcker dom faktiska kostnaderna. Förmånsvärdet hos skatteverket är ju en schablon.

Som jag fattat det så ska bruttoavdraget täcka fakturan från leasingföretaget samt sociala avgifter på samma belopp.
Eftersom det dras på bruttobeloppet slipper man skatta för pengarna men måste istället betala skatt på förmånsvärdet enligt skatteverkets schablon.

Så kostnaden för bilen blir för företaget 0kr och för den anställde: bruttolönsavdraget - marginalskatten + skatt på skatteverkets förmånsvärde.

Eller räknar jag fel?
Citera
2015-12-27, 12:11
Medlem
Citat:
Jag menar en förmånsbil som blir kostnadsneutral för företaget. Då vill dom ju ha en bruttoavdrag som täcker dom faktiska kostnaderna. Förmånsvärdet hos skatteverket är ju en schablon.

Som jag fattat det så ska bruttoavdraget täcka fakturan från leasingföretaget samt sociala avgifter på samma belopp.
Eftersom det dras på bruttobeloppet slipper man skatta för pengarna men måste istället betala skatt på förmånsvärdet enligt skatteverkets schablon.

Så kostnaden för bilen blir för företaget 0kr och för den anställde: bruttolönsavdraget - marginalskatten + skatt på skatteverkets förmånsvärde.

Eller räknar jag fel?
Använder man uttrycket "förmånsbil" avses ej någon form av för bolaget kostnadsneutral lösning, då rör det sig om en personalbil. Vid den typen av avtal är bilen enbart avsedd för privatkörning, sällan fallet med förmånsbil, upplägget är mer detaljstyrt i avseende på löneavdrag. Sedan handlar det givetvis om totala kostnaden för bilen, inte vad leasingavgiften råkar vara.
Citera
2015-12-27, 15:28
Medlem
Ursäkta. Jag menar personalbil. Även om man har en för företaget kostnadsneutral personalbil så ser skattemyndigheten den fortfarande som en förmånsbil.
Alla förmånsbilar är ju kostnadsneutrala för företaget utom i de företag som har privat bilkörning som verksamhet.
Tror man att man "får" något av sin arbetsgivare så bör man tänka en gång till. Allt är ju ersättning för arbete. Ingår en tjänstebil i anställningsavtalet när man börjar finns den ju med i bruttolönen redan från början.

När det handlar om personalbilar är ofta leasingavgiften ett totalbelopp från en leverantör. Företaget betalar all driftskostnad utom drivmedel i en klumpsumma och leasingföretaget tar hand om allt. Även administration.
Citera
2015-12-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sociala avgifter beräknas på förmånsvärdet.

Någon som med säkerhet vet hur det förhåller sig?
Citera
2015-12-30, 18:34
Medlem
Citat:
Någon som med säkerhet vet hur det förhåller sig?

Ni som vill ha detaljerna kan naturligtvis läsa dessa på skatteverkets sida. Att blanda in leasingavgiften som underlag när det gäller beskattningen faller på sin egen orimlighet eftersom det egentligen inte säger fullt så mycket om värdet på bilen - där kommer ju även första föhöjd hyra in och, inte minst, det restvärde som bilen kan lösas för när tiden gått ut. Förmånsbil med tillhörande beskattning fungerar på samma sätt även om bilen köps på kredit eller betalas kontant, att leasing av personbilar blivit populärt beror enbart på att då får halva momsen lyftas av alla företag som har rätt att dra av moms, vid andra sätt att finansiera personbilar är som bekant inte momsen avlyftbar alls utom för de i några få branscher.
Citera
2015-12-30, 22:10
Medlem
Även om jag inser att jag eventuellt förvillat er med rubriken så menar jag en för företaget kostnadsneutral personalbil där kostnaden för bilen räknas ut av finansbolaget, meddelas företaget som drar månadskostnaden som bruttolönsavdrag. Någon förhöjd första hyra förekommer inte i det upplägget efter vad jag förstår. Jag förstår att det fungerar annorlunda med regelrätt förmånsbil där bilen används i företagets verksamhet.

Du menar att bruttolönsavdraget då blir bruttosumman från finansbolaget (minus halva momsen?) + att företaget ska betala sociala avgifter på bilens förmånsvärde?
Citera
2015-12-31, 00:01
Medlem
Citat:
Även om jag inser att jag eventuellt förvillat er med rubriken så menar jag en för företaget kostnadsneutral personalbil där kostnaden för bilen räknas ut av finansbolaget, meddelas företaget som drar månadskostnaden som bruttolönsavdrag. Någon förhöjd första hyra förekommer inte i det upplägget efter vad jag förstår. Jag förstår att det fungerar annorlunda med regelrätt förmånsbil där bilen används i företagets verksamhet.

Du menar att bruttolönsavdraget då blir bruttosumman från finansbolaget (minus halva momsen?) + att företaget ska betala sociala avgifter på bilens förmånsvärde?

Varför skulle ni vara intresserade av detta? Är det inte bättre att ni köper bilen privat och på så vis åtnjuter rabatter osv då detta förslag blir galet dyrt .
Citera
2015-12-31, 16:07
Medlem
Det kan ju mycket riktigt bli galet dyrt.
Det är ju det jag försöker få lite koll på genom att räkna på det. Marginalskatten går upp ytterligare nästa år och som det ser ut nu skulle ett bruttoavdrag med 60% marginalskatt på nästan hela beloppet kunna bli en bra affär.
Det jag oroar mig för är effekterna på tjänstepensionen som bruttoavdrag ger.

Hur som helst vill jag räkna på det innan jag avfärdar det. Köpa ny bil privat är inte aktuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in