2013-12-10, 22:22
Medlem
Sitter och försöker sätta mig in i det här med förmånsbilar. Har läst drivor av trådar men blir inte riktigt klok på om jag fattat det rätt.

Min sambo har förhandlat sig till en förmånsbil i samband med med anställning och lönesättning. Är personligen långt ifrån kunnande men vill ändå försäkra mig om att det inte är en dålig idé.

8,5 PBB med option på ett extra PBB om så önskas men som då dras på bruttolön.

Fick en lös siffra om att 4000kr brutto vilket skulle bli 2000kr som försvinner från lönen om 8,5 skulle maxas.

1. Är det här en typ av deal där man inte behöver titta på skatteverkets nybilslista och räkna själv och glatt tro att avdraget bara blir 2000.

2. Företaget har dessutom rätt bra rabatter på vissa märken 10-18%... Det skulle ju göra att man har råd med en rätt dyr bil... Är avdraget detsamma?

3. Om man väljer till att satsa det extra bonus PBB (tot 9,5PPB) för att få mer saker till bilen? Kan man då räkna 1 PBB/2 (50%skatt) som slås ut över leasingperioden (3år eller 15000mil)

Tacksam för all hjälp jag kan få... Förklara gärna som för en dummie... Är otroligt grön på ekonomi.
Senast redigerad av Mamsen 2013-12-10 kl. 22:58.
Citera
2013-12-10, 23:01
Medlem
Carl Hamiltons avatar
1. Nybilspriset gäller
2. Nybilspriset före rabatter gäller
3. Vet inte
Citera
2013-12-10, 23:19
Medlem
Skotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsen
Sitter och försöker sätta mig in i det här med förmånsbilar. Har läst drivor av trådar men blir inte riktigt klok på om jag fattat det rätt.

Min sambo har förhandlat sig till en förmånsbil i samband med med anställning och lönesättning. Är personligen långt ifrån kunnande men vill ändå försäkra mig om att det inte är en dålig idé.

8,5 PBB med option på ett extra PBB om så önskas men som då dras på bruttolön.

Fick en lös siffra om att 4000kr brutto vilket skulle bli 2000kr som försvinner från lönen om 8,5 skulle maxas.

1. Är det här en typ av deal där man inte behöver titta på skatteverkets nybilslista och räkna själv och glatt tro att avdraget bara blir 2000.

2. Företaget har dessutom rätt bra rabatter på vissa märken 10-18%... Det skulle ju göra att man har råd med en rätt dyr bil... Är avdraget detsamma?

3. Om man väljer till att satsa det extra bonus PBB (tot 9,5PPB) för att få mer saker till bilen? Kan man då räkna 1 PBB/2 (50%skatt) som slås ut över leasingperioden (3år eller 15000mil)

Tacksam för all hjälp jag kan få... Förklara gärna som för en dummie... Är otroligt grön på ekonomi.

1. En förmånsbil skall alltid förmånsbeskattad enl RSV:s bilförmånsberäkning. Ni kan själva räkna ut förmånsvärdet på deras hemsida. Det som styr ert förmånsvärde är bilens listpris (brutto) enligt RSV, samt extrautrustning.

2. Rabatten har ingen betydelse vid förmånsvärdesberäkning. Det är bruttopriset på bilen du betalar för, däremot får en viss rabattsats på tillbehör och options tillgodoräknas. Om bilföretaget tex bjuder på dragkrok så skall den ändå förmånsbeskattas.

3. Om ni väljer att utnyttja det extra pbb så brukar kostnaden oftast vara fördelat på 36 månader som du skriver.
Citera
2013-12-11, 00:08
Medlem
klinger75s avatar
verkar som en riktigt bra deal , när jag hade förmånsbil så höjde de löneavdraget från 4000 till 6000 för nyanställda /skifte bil sista året och då hade vi bara 6,5pbb .

Det ni kan fundera på är ju o ni ska köpa en miljöbil och få 40% rabatt på förmånsvärdet . Borde ju gå att få en rätt bra laddhybrid för 9,5pbb .
Citera
2013-12-11, 00:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
När det gäller förmånsbil ska man komma ihåg att man aldrig kan räkna ihop det om man inte jämför med att man köper ny bil privat. Däremot köper man bekvämlighet och trygghet och det kan vara mycket värt. Jag hade det under åtta år innan jag bytte företag och då försvann tyvärr den möjligheten. Med en äldre bil och en del mer i lön tjänar jag på det, men jag saknar ändå tiden då man bara lämnade in bilen utan att bry sig om vad det kostade.
Citera
2013-12-11, 11:07
Medlem
Tack för kloka och kunniga svar.

Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
verkar som en riktigt bra deal , när jag hade förmånsbil så höjde de löneavdraget från 4000 till 6000 för nyanställda /skifte bil sista året och då hade vi bara 6,5pbb .
Det är precis detta som jag inte riktigt får ihop... löneavdrag som arbetsgivaren bestämmer vs nybilspristabellen från skatteverket? Som det låter på dig i detta inlägg så var det din arbetsgivare som satte priset? Förstår inte detta, jag måste ha missat något. Är löneavdraget som arbetsgivaren bestämmer och förmånsskatten två skilda saker?
Jag kollade in skatteverkets tabell igår och landade på ett förmånsväde på runt 6400kr/månad med den bil vi har tittat på... Då är det väl det som blir vår kostnad per månad?

Så om det finns rabatter hos olika bilhandlare så har det egentligen ingen betydelse annat än för den som vill ha så fet bil som möjligt att rymmas inom det PBB som arbetsgivaren tillåter?

(Inser för övrigt att jag har haft konto på flashback i 5 år utan att posta ett enda inlägg... Det måste väl vara någon form av rekord )
Citera
2013-12-11, 14:20
Medlem
Har läst på lite till: Verkar detta stämma?
Löneavdraget som arbetsgivaren tar är 4000kr/mån brutto

Bilen värderas i nybilsprislistan på rsv till 6200kr/mån som läggs till bruttolön. Vilket räknas ihop till 10200kr/mån och vid 50%marginalskatt ger en minskning på 5100kr i månaden?

Stämmer det? Är det värt det mot att köpa en 2 år gammal bil privat istället? Bilen skall inte köras mer någon enstaka jobbresa i månaden. Resor till och från jobb och till landet. Den bil vi tittat på har heller ingen miljöbilsklassning.
Senast redigerad av Mamsen 2013-12-11 kl. 14:24.
Citera
2013-12-11, 17:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Har läst på lite till: Verkar detta stämma?
Löneavdraget som arbetsgivaren tar är 4000kr/mån brutto

Bilen värderas i nybilsprislistan på rsv till 6200kr/mån som läggs till bruttolön. Vilket räknas ihop till 10200kr/mån och vid 50%marginalskatt ger en minskning på 5100kr i månaden?

Stämmer det? Är det värt det mot att köpa en 2 år gammal bil privat istället? Bilen skall inte köras mer någon enstaka jobbresa i månaden. Resor till och från jobb och till landet. Den bil vi tittat på har heller ingen miljöbilsklassning.
Jag tycker nog att det ser ut att stämma. Företaget tar 4 000 kr av din lön för att finansiera tjänstebilen och sedan får du 6 200 kr i förmånsvärde på bilen.
Citera
2013-12-11, 17:52
Medlem
Såg en annan tråd som gav en annan uträkning. (FB) Är du expert på löner - förklara för mig

Enligt den så skulle man räkna (fiktiv lön och skattetabell i detta exempel )

1. Räkna bort bruttolöneavdraget från din bruttolön
80000 - 4000 = 76000
2. Lägg på förmånsvärde till din bruttolön
76000 + 6200 = 82200
3. Beräkna skatt på bruttolön + förmånsvärde
82200 * 0,5 = 41100
4. Dra av denna skatt från bruttolönen (exkl. förmånsvärde)
76000 - 41100 = 34900 (Nettolön inkl bil)
(40000kr Nettolön utan bil)

Vilket ger kostnaden 5100 pickadoller. Lönsamt?

Är skattesatsen marginalskatt eller genomsnittlig skatt tro? upp till 30k är det ju 30% och en annan skattesats över det.
Senast redigerad av Mamsen 2013-12-11 kl. 18:47.
Citera
2013-12-11, 21:54
Medlem
Skotarns avatar
Citat:
Såg en annan tråd som gav en annan uträkning. (FB) Är du expert på löner - förklara för mig

Enligt den så skulle man räkna (fiktiv lön och skattetabell i detta exempel )

1. Räkna bort bruttolöneavdraget från din bruttolön
80000 - 4000 = 76000
2. Lägg på förmånsvärde till din bruttolön
76000 + 6200 = 82200
3. Beräkna skatt på bruttolön + förmånsvärde
82200 * 0,5 = 41100
4. Dra av denna skatt från bruttolönen (exkl. förmånsvärde)
76000 - 41100 = 34900 (Nettolön inkl bil)
(40000kr Nettolön utan bil)

Vilket ger kostnaden 5100 pickadoller. Lönsamt?

Är skattesatsen marginalskatt eller genomsnittlig skatt tro? upp till 30k är det ju 30% och en annan skattesats över det.

Uträkningen är helt korrekt, och är inkomsten 80k i månaden så blir ju skatten högre.

Är det verkligen en tjänstebil som erbjudits eller är det sk personalbil? Såg att det låg ett bruttolöneavdrag på 4000 kronor. Om det är personalbil så stannar inte kostnaden där...det tillkommer service, skatt och försäkring också. Det ska alltså vara kostnadsneutralt för företaget.

Jag hade inte tagit en tjänstebil för varken 8.5 eller 9.5 pbb om nettokostnaden är 5100 kr. Det är 183600 skattade kronor för en bil som ni lämnar tillbaka efter tre år.
Citera
2013-12-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skotarn
Uträkningen är helt korrekt, och är inkomsten 80k i månaden så blir ju skatten högre.

Är det verkligen en tjänstebil som erbjudits eller är det sk personalbil? Såg att det låg ett bruttolöneavdrag på 4000 kronor. Om det är personalbil så stannar inte kostnaden där...det tillkommer service, skatt och försäkring också. Det ska alltså vara kostnadsneutralt för företaget.

Jag hade inte tagit en tjänstebil för varken 8.5 eller 9.5 pbb om nettokostnaden är 5100 kr. Det är 183600 skattade kronor för en bil som ni lämnar tillbaka efter tre år.

Förmånsbil ska det heta, vad jag förstått. All service och försäkringar står företaget för. Skatten däremot är väl det vi räknar på... Någon mer skatt än den vet jag inget om.

Nä, jag tycker också det låter lite saftigt. Spanar på lite större miljöbilar nu istället så det inte springer iväg i pris.
Citera
2015-12-26, 21:33
Medlem
Hur blir det med en, för företaget, kostnadsneutral förmånsbil?
Efter vad jag förstått så får företaget lyfta moms på leasingbeloppet men betala sociala avgifter på förmånen. Beräknas de social avgifterna på nettobeloppet efter momsen lyfts?
Hur hanteras förlusten av tjänstepensionsinbetalning när bruttolönen sänks?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in