2013-12-10, 19:07
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag har ett tag tänkt skapa ett YouTube-konto med musik, och eftersom YouTube-visningar kan leda till att användaren så småningom kan få en del av intäkterna för reklamen eller STIM-pengar (om han eller hon är medlem i STIM vilket jag inte är men dagen kommer väl) vill jag veta om detta bryter mot FB's regel angående "referall-länkar"...

Jag hade tänkt ha YouTube-länkarna i signaturen, i en egen musik-tråd och kanske i noveller & lyrik (för att diskutera låttexterna) och på så vis inte spamma eller på något vis försöka "lura" användare att klicka på länkarna ifråga...
Citera
2013-12-10, 19:28
Medlem
Eyyobros avatar
Vad svårt det var att bara kolla reglerna? Finns en flik för det precis bredvid "Nya inlägg".

1.01. Reklam och annonsering
Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna.

Så ja det är förbjudet.
Citera
2013-12-10, 19:34
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyyobro
Vad svårt det var att bara kolla reglerna? Finns en flik för det precis bredvid "Nya inlägg".

1.01. Reklam och annonsering
Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna.

Så ja det är förbjudet.

Hur svårt är det att läsa regelförtydligandena som finns under varje regel?

Citat:
Regeln innebär en hel del gränsdragningsproblem som inte alltid är lätta att lösa. En ofta återkommande fråga är i vilken mån man får posta inlägg med tips om sin egen webbplats (att ha den i signaturen är fortfarande tillåtet). Här får man göra en bedömning från fall till fall men vissa huvudsakliga utgångspunkter kan ändå tas. Användarens eventuella koppling till bloggen (när detta inte är explicit), huruvida inläggen är on-topic eller off-topic (och också även om inläggen innebär en bump av tråden) samt antalet inlägg/ration som promotar stället. Av detta får man sedan göra en samlad bedömning för att se om detta är ett tillåtet postande (såsom ofta förekommer i Länktips) eller om det är otillåtet i meningen att användaren tjänar pengar eller andra fördelar på det. Referallänkar (även i signaturen) är fortfarande förbjudna, och går under kategorin inlägg med innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på.

Så nej, det är inte alls säkert att det är förbjudet vare sig i signaturen eller att diskutera i trådarna.

Det beror på vad det är för slags länk bland annat.

Det enklaste är att PM:a modsen i aktuellt delforum så de kan bedöma länken.
Citera
2013-12-10, 19:46
Medlem
LFEs avatar
Fasen du har väl varit med länge eller!?

Hur många har inte sina företag eller pokersiter eller vad det nu än är som sin länk.
Det skulle vara fel att fejka att du är ägaren och skapa en massa trådar om din länk för att "väcka intresse" men det är självklart inte fel att ha den i ens signatur! Lycka till!
Citera
2013-12-10, 21:20
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Du får gärna starta en egen musik-tråd där du länkar till din egen musik via Youtube, så länge du följer forumets riktlinjer.

Hade du däremot börjat spamma länkar runt om på forumet, hade det inte varit lika OK.
Citera
2013-12-10, 21:42
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Du får gärna starta en egen musik-tråd där du länkar till din egen musik via Youtube, så länge du följer forumets riktlinjer.

Hade du däremot börjat spamma länkar runt om på forumet, hade det inte varit lika OK.
Men hur är det med referallänkar då? Då det är förbjudet att ha, menar jag.

Citat:
Referallänkar (även i signaturen) är fortfarande förbjudna, och går under kategorin inlägg med innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på.
Citera
2013-12-10, 21:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Men hur är det med referallänkar då? Då det är förbjudet att ha, menar jag.
Reflänkar är inte tillåtna, men att länka till en YT-sida behöver man inga reflänkar för. Om sen den som har sidan tjänar på besökarna må vara hänt, men det är inget vi lägger oss i så länge inte länken spammas.
Citera
2013-12-10, 21:53
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Reflänkar är inte tillåtna, men att länka till en YT-sida behöver man inga reflänkar för. Om sen den som har sidan tjänar på besökarna må vara hänt, men det är inget vi lägger oss i så länge inte länken spammas.
Okej, då förstår jag. Då är det alltså okej för TS att göra som han frågade om? Att ha en egen musiktråd med sina youtubelänkar, en tråd i noveller och lyrik med youtubelänkar som diskuterar låttexterna? Detta anses väl inte vara som spam om nu inte TS väljer att göra trådar i varenda fora eller skriva i varenda tråd med en massa länkar till sin kanal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in