• 1
  • 2
2013-12-10, 18:33
Medlem
Är lite osäker på exakt i vilket forum detta passar, så tråden får mer än gärna flyttas om det behövs!

Vaknade idag upp till ca. 50 olika e-mails från diverse personer (både på svenska och engelska) som jag aldrig träffat, som säger åt mig att avsluta deras prenumeration och att de inte vill bli kontaktade igen. Lite förbryllad blev jag såklart, dock har detta hänt någon enstaka gång förut så det är inte helt nytt för mig. Sen dess har e-mail svaren bara rasat in och folk är uppriktigt förbannade. Kollat min mail-logg och tydligen har "jag" skickat ut massvis med erbjudanden till julen med extrapriser och tips hit och dit, och tydligen till samma personer flera gånger om.

Någon som har några tips om hur man ska lösa detta? Kan det räcka med att bara byta lösenord på min mail? Är inte super-haj på IT-säkerhet och liknande, så hoppas någon kan hjälpa mig!
Citera
2013-12-10, 18:36
Medlem
Mongopixels avatar
Hänt exakt likadant med min mail :O
Citera
2013-12-10, 18:37
Medlem
Har en föredetta studiekamrat som postade om samma problem på Facebook nyss, verkar som om det är många som har drabbats! Sjukt irriterande i vilket fall, vet inte hur jag ska få bort det heller!
Citera
2013-12-10, 18:40
Medlem
TorrentLovers avatar
Tja... antigen är det ju du som har blivit infekterad eller så är din mail kapad... eller både och.
Citera
2013-12-10, 18:41
Medlem
TorrentLovers avatar
I värsta fall kan en ominstallering och en ny mail vara lösningen.
Citera
2013-12-10, 18:43
Medlem
Nytt-kontos avatar
Nytt lösen och installera om datorn eller åtminstone köra http://www.malwarebytes.org/

Kan vara mail leverantören som har problem med säkerheten men det är mindre troligt. Dock har hotmail haft det förr.

Vad har ni för maildomän, kan vara bra för att se om fler är påverkade
Citera
2013-12-10, 18:48
Medlem
Tapiridaes avatar
Jag har hotmail och samma problem, vet inte hur man kan lösa det, tips någon?
Citera
2013-12-10, 18:50
Medlem
Okej, med ominstallering/installera om datorn menas vad, exakt? Typ rensa datorn helt och starta om från början? Är som sagt inte helt 100 på teknik, haha.

Använder Hotmail, och mailen skickas till/från mail@julerbjudanden.se (vilket tydligen är min email då).
Citera
2013-12-10, 18:56
Medlem
Jag får bara arga svar om att jag ska sluta skicka, men i min "Skickat"-mapp finns inga spår efter några utskick. Mycket märkligt, och jag sitter dessutom på mac så inbillade mig att eventuella malwares inte skulle drabba mig. Kan det vara något med hotmail, om så pass många drabbas av samma sak samtidigt?
Citera
2013-12-10, 19:02
Medlem
linluggs avatar
Anledningen till att det blivit trubbel är att ni förmodligen, precis som jag gjort, öppnade ett mail från lars.aberg@mio.se.
Citera
2013-12-10, 19:08
Medlem
Flickvännen frågade mig fundersamt vad detta kunde vara. Måste vara något skumt fenomen.
Citera
2013-12-10, 19:11
Medlem
Ok, jag tror att de mejl som kommer som "svar" är bluff och att det aldrig skickats mejl från oss.

Istället har de några mejladresser som ska tillhöra "vanliga" personer kanske, så julerbjudande-sajten ska synas.
Förstår inte riktigt syftet dock.

Dessa har jag fått, någon kan väl bekräfta om ni fått exakt samma?

Tur*drav*lsvensson@telia.com

Jeppen med mio-mejl

Per Mei*str*p

Agn*ta Al*reds*on

De skriver "blabla vill inte ha mer mejl" eller typ" inte mejlat med dig"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto