2002-12-07, 17:42
Bannlyst
Jag köpte för några dagar sedan en router hos Clas Ohlson, en Brandvägg/bredbandsdelare W-linx, MB-400X, och har lite problem med den.
Jag har installerat all programvara och har fått åtkomsten av internet att fungera på bägge datorerna som vi har och allting verkar fungera som det ska, MEN...
Vi kan inte använda alla internetprogram (mestadels spel visserligen) som fungerade innan.
Hur gör man för att få dessa program att få kontakt med internet / att spela spel över internet?
Jag har läst manualen och även plockat hem ett extra inställningsprogram från tillverkaren, men förstår inte mycket av allt, och det står inget rakt på sak hur man löser problemen.

Till saken hör att en del program som ICQ och CuteFTP fungerar perfekt även med routern.
Tillverkarens hemsida är väldigt sparsam med information i övrigt.

Och JA, jag kan inte ett piss om nätverk och tekniskt jox...
Citera
2002-12-09, 03:58
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: spela genom router/brandvägg?

Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Och JA, jag kan inte ett piss om nätverk och tekniskt jox...

Med risk för att verka tyken så förstår jag inte varför du köper en "no-name" produkt för 995:- på Clas Ohlson om du inte kan något om nätverk. Jag antar att det svaret inte hjälpte dig så mycket men ett tips kan du få. Utnyttja Clas Ohlsons ganska generösa öppet köpvillkor och betala ett par hundralappar mindre för en D-Link eller Netgear som erbjuder gratis slutkundssupport på svenska ! Kan du tyska så verkar det finnas en hel massa sidor med info om du använder google.

/#LOUDmouth#
Citera
2002-12-10, 16:28
Bannlyst
ska faktisk göra det =)
köpte första bästa för att allt jag har hört är att "det är såååå enkelt att sätta upp en brandvägg. bara stoppa i sladdarna och kör" osv.
Men man lär sig välan av sina misstag.
Hittade en D-link billigare på SIBA, så att få en med bättre support billigare tackar man inte nej till.

Skrev till Clas Ohlson också, och svaret jag fick var "du måste öppna portar för att spela". kul. Jag frågade i brevet jag skickade HUR man öppnar portar! =)

men tack iallafall för svaret Loudmouth.
Citera
2002-12-10, 22:55
äldre konto (old)
Ej medlem
Ett klokt beslut. Dels har jag suttit i en support och dels har jag blivit någon gratissupport i bekantskapskretsen och det värsta som finns är när folk kommer med noname prylar från C.O. Hobbex eller typ kinesen på hörnet. Men man lär sig av sina misstag. Min första dator köpte jag på datorbutiken vid ÖB i Solna om det är någon som kommer ihåg den butiken. Främst för prisets skull för det skulle visa sig att nästan allt i burken gick sönder inom ett år. Men dom gick i konkurs för ett par år sen

/#LOUDmouth#
Citera
2002-12-11, 06:38
äldre konto (old)
Ej medlem
Sen finns det ju också en del människor som köper en "märkesdator" som första dator, och det är inte kul att hjälpa den till med att fixa dem... Massa buckup skivor och disketter och skit...

SKulle peta in en ny HD i en compaq en gång, men det gick inte, för att HD-platserna var placerade så att man skulle behöva öppna på högersidan av chassit för att kunna sätta in fler, och högersidan var nitad fast med popnitar....

FY FAN för sånt skit.... Sen är det inte lätt med drivers och sånt heller...
Citera
2002-12-11, 07:23
äldre konto (old)
Ej medlem
Hehe, den där butiken på ÖB i Solna var ju så jävla ball!!! =) Vad hette den? Elektronikpalatset? Eller nåt... Jag kanske misstar mig...
ÖB är ju så jävla ballt! Och på god andraplats kommer Rusta. KULT!
Citera
2002-12-11, 16:45
äldre konto (old)
Ej medlem
Nä, elektronikpalatset finns fortfarande på bottenvåningen men den e faktiskt ganska rolig. Databutiken hette bara just databutiken. Fast företaget hette UTF Datasystem och elektronik.

/#LOUDmouth#
Citera
2002-12-11, 20:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Fan, det var länge sedan. Måste nog åka dit och kolla läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in