2013-12-10, 13:06
Medlem
Svenska skolan är i totalt fritt fall.

Jag finner det då som min broderliga plikt att försöka placera min syster i den bästa grundskolan som existerar i Stockholmsområdet. Sjätte klass och uppåt.
Eftersom framtiden ser mycket dyster ut så är det dags att börja redan nu att placera in syrran i en fin skola.

Jag har egentligen inte så mycket kriterier, förutom att det skall vara mycket hög standard på lärare och utbildningen.

Skolan skall genomsyras av ambition, glädje och intellektualitet så att min syster anammar denna självförverkligande kultur.

Pengar är inga problem.
Citera
2013-12-10, 13:07
Medlem
Personliga erfarenheter och rekommendationer på olika skolor är välkomna
Citera
2013-12-10, 13:32
Medlem
Vet inte riktigt men rekommenderar Estniska Skolan starkt gick där själv och elever som gått där (som jag känner/har känt) är väldigt högt utbildade nu gick en massa svenskar/ester där vet dock inte om man behöver att ha någonting med Estland och göra dessutom ligger skolan väldigt centralt .

Det är väldigt strängt kommer ihåg att när läraren kom in i klassrummet skulle alla ställa sig upp bredvid sina bänkar och säga

"Godmorgon fröken" (kortsagt) tills läraren sa att man fick sitta ner detsamma gällde rektorn en av massa disciplin exempel .

Edit: Skoluniformer finns en blå tröja med en svensk och estnisk flagga på , svenska högtider firas samt estniska .

blablala finns en massa saker jag kan berätta om du får fråga vet inte vad jag ska ta upp
Senast redigerad av kalevmarmelad 2013-12-10 kl. 13:49.
Citera
2014-01-05, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushmush
Svenska skolan är i totalt fritt fall.

Jag finner det då som min broderliga plikt att försöka placera min syster i den bästa grundskolan som existerar i Stockholmsområdet. Sjätte klass och uppåt.
Eftersom framtiden ser mycket dyster ut så är det dags att börja redan nu att placera in syrran i en fin skola.

Jag har egentligen inte så mycket kriterier, förutom att det skall vara mycket hög standard på lärare och utbildningen.

Skolan skall genomsyras av ambition, glädje och intellektualitet så att min syster anammar denna självförverkligande kultur.

Pengar är inga problem.

Enskilda gymnasiet ska vara riktigt bra och kungabarnen har gått där så den ska vara helt okej.
Sen ska franska skolan, Adolf Fredriksmusiklasser vara bra och Carlssons skola.

Carlssons skola gick kungen på och ska också varit bra.

Sen hänger det väldigt mycket på din syster men skulle jag välja någon av de där skolorna så har Enskilda gymnasiet visat upp väldigt fina betyg fler år i rad så känns ju som ett lämpligt alternativ då.
Citera
2014-01-05, 06:53
Medlem
ChristerGardells avatar
Hur gammal är din syster? Tyvärr kräver många (alla?) av de bättre friskolorna att barnet stått i kö sen 4-årsåldern för att ha en chans i kön, och flera skolor är mycket värre än så..
Citera
2014-01-05, 09:52
Medlem
Sumsarrs avatar
Fredrikshovs Slotts Skola är en fin privatskola. Du är dock en aning sent ute om du vill få in din syster där, men det skadar inte att försöka. Med pengar och kontakter är det inte omöjligt.

Skolan är en aning snobbig, men lärarna är oerhört bra och det är så pass få elever att lärarna också håller koll på alla och ser till att alla verkligen lär sig allt.
Citera
2014-01-05, 21:57
Medlem
guldkorns avatar
Hej

Startade en liknande tråd för några år sedan.
(FB) Tips på bra skolor i Stockholm (låg/mellan/högstadium)
Finns en del svar och länkar i den. Passa dig dock för Maria Elementar som trots tidigare gott rykte nu verkar befinna sig i fullständig kaos.

/G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in