Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-09, 17:40
Medlem
Som rubriken säger, hur mycket tid lägger du ner på din jobbansökan?

Ett arbete jag inte är jätte intresserad av lägger jag mellan 10-30 minuter på att skriva ett anpassat PB och CV. Normalt sätt har jag redan skrivit en ansökan till ett liknande företag och använder den som mall, även om innehållet skrivs om.

Är det ett jobb jag verkligen vill ha lägger jag ner 4-6 timmar för att anpassa PB och CVt till företaget. Man lägger helt enkelt ner lite extra energi och ställer sig frågan vad är det företaget egentligen söker.

Hur gör du och hur mycket tid lägger du ner?
Citera
2013-12-09, 17:48
Medlem
BNCs avatar
CV't ser jag ingen anledning att ändra på. Det är ju bara alla meriter listade rakt upp och ner, samma oavsett sökt jobb.

PB skriver jag från grunden varje gång, utan att kolla på något tidigare. Hur lång tid det läggs på det beror helt på hur bra flyt jag får i skallen just då, att komma på grejer att skriva. Går nästan snabbare att skriva till ett jobb man gärna vill ha, då det är lättare att komma på relevanta grejer att skriva.
Citera
2013-12-09, 17:53
Medlem
archeons avatar
Som personen ovanför säger så behöver man ju inte ändra sitt CV så mycket.

Det är det personliga brevet som måste ändras och justeras om så att det riktas just mot den arbetsplatsen. Detta brukar tar mig ca 2-3 timmar.
Citera
2013-12-09, 17:59
Medlem
Det är lite märkligt, men jag kan inte minnas att jag någon gång har skickat ett "pure CV". Slänger bara ihop ett avslappnat, personligt brev (Byråkratin är död) Tar nog drygt 45-60 min.

Har visserligen inte sökt så många jobb i mitt liv, men de gånger jag sökt så har jag fått både intervjun och jobbet vare gång.

Fast IT-branschen är väl lite annorlunda. Det vore intressant om ni nämnde vilken bransch det rör sig om också.
Senast redigerad av Daudodidi 2013-12-09 kl. 18:03.
Citera
2013-12-09, 18:18
Medlem
Pope666s avatar
Sex timmar för att skriva ett personligt brev?????!!!! och sen får du ju inte ens det!

Har du svårt att komma på vad du ska skriva?

Jag har ett CV är ju redan klart och det personliga brevet kan ag skriva klart på 10 minuter om jag ska söka något helt nytt jobb. Ska jag ändra några detaljer i det jag utbildat mig för så säg 5 minuter. Verkar helt crasy att lägga ned den där tiden du gör. Det blir ju inte ens bättre för det ( då hade du ju haft ett jobb nu). Jag har ett jobb men vill ha ett bättre jobb.

Skriver man ett pb i sex timmar så har man problem. Sökte åtminstone två-tre jobb varje vardag. Så om du söker tre jobb så tar det dig typ ett dygn att skriva ned pb till dem?
Citera
2013-12-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Sex timmar för att skriva ett personligt brev?????!!!! och sen får du ju inte ens det!

Har du svårt att komma på vad du ska skriva?
... Det blir ju inte ens bättre för det ( då hade du ju haft ett jobb nu). Jag har ett jobb men vill ha ett bättre jobb.

... Så om du söker tre jobb så tar det dig typ ett dygn att skriva ned pb till dem?

Haha, som tur är brukar det inte dyka upp riktigt intressanta jobb allt för ofta. Men om det är ett jobb jag verkligen vill ha så lägger jag ner mycket mer tid. Då pratar vi inte om att bara skriva ett personligt brev utan om att läsa på lite om företaget, kanske ringa och ställa lite frågor samt ta reda på vem som läser brevet osv.

Så att istället för att skriva

"hej,

jag söker detta jobb...."

kan jag formulera brevet;

"Hej Måns,

Efter kontakt med Kamilla Hurtig har jag bestämt mig att söka tjänsten..."

Men som du säger blir det nog inte mycket bättre för det. Men då har jag iaf gjort vad jag kan för att få tjänsten.

Edit: Sen är även mitt cv anpassat efter varje företag eller typ av tjänst.
Senast redigerad av getz 2013-12-09 kl. 18:52.
Citera
2013-12-09, 20:01
Medlem
Hjortronsylts avatar
Den här tråden är nästan värdelös om man inte säger vilken bransch/position det är man brukar söka mot.
Är ju ganska givet att ett personligt brev till en Traineetjänst eller likvärdig prestigefull tjänst tar längre tid och kräver mer omsorg än ett personligt brev till den lokala Icahandlaren eller klädbutiken.

Har ett färdigt CV som jag uppdaterar kontinuerligt, vilket skickas med alla ansökningar och sedan en grundmall på det personliga brevet med de generella texterna och utrymme för mer företags-/postspecifik information. Denna mall brukar dock ändå gå igenom en rejäl uppfräschning vid varje större jobbsökstillfälle. Beror nog mer på att jag tröttnar på dess upplägg än för att det egentligen behövs, inbillar jag mig i alla fall.

Lägger väl i snitt en timme per brev till en början, men sen låter jag texten vara någon dag innan korrekturläsning och fixning. Ibland är jag inte nöjd och får göra om en eller två gånger till. Så på det stora hela inklusive uppfräschning av grundmallen så kan jag nog komma upp i fyra-fem timmar per brev men vanligast är nog runt två.

Läser för tillfället sista året till civ.ing och de jobb jag mest sökt än så länge är sommarpraktiker och utvecklingsprogram. Kommer dock bli en rejäl omgång brevskrivande nu till våren.
Citera
2013-12-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz

Varför anpassar du ditt cv efter det jobb du söker? Med tanke på att ditt cv endast ska innehålla dina utbildningar, tidigare arbete, och övrig information som gör nytta till arbetet. Det är ju inte meningen att du ska skriva ditt personliga brev i ditt cv, vilket väldigt många gör. Det ser jag väldigt ofta, stycke efter stycke där personen förklarar varför h*n söker detta jobb. Vad har du ditt personliga brev till egentligen då?
Citera
2013-12-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Varför anpassar du ditt cv efter det jobb du söker? ... Vad har du ditt personliga brev till egentligen då?

Jag har en kort beskrivning (max 2 rader) på vad utbildningarna och arbetena innebar. För att ge läsaren ett snabbt och enkelt sätt att få en uppfattning om mina kunskaper och för att inte kladda ner det personliga brevet med massor av information som inte är aktuellt för arbetet.

T.ex. om jag haft ett arbete i 10 år och det är ett stort företag som sysslar med allt från kylskåpsmagneter till datorer så tycker jag att det är lämpligt att skriva en liten kort rad om vad jag gjort där.

Söker jag då arbete hos en speditör så står det i cvt att jag bland annat boka leveranser osv. Söker jag arbete hos en bilplåtslagare så ändrar jag och skriver att arbetet gett mig kunskaper inom svets och plåtområdet. (fast det är samma företag)

likaså med utbildnigarna. Söker jag ett truckjobb så berättar vilka olika truckutbildningar jag gått samt vilka behörigheter jag har. men om jag därimot söker jobb som ekonom så står det bara kort med att jag har truckkort.

egentligen skulle jag kanske inte behöva göra om cvt men om jag ska få plats med all information på ett a4-papper på ett vettigt sätt så behöver man ta bort och lägga till information.
Senast redigerad av getz 2013-12-09 kl. 21:17.
Citera
2013-12-09, 22:21
Medlem
Citat:

Självklart gör du rätt i att förklara dina arbetsuppgifter och liknande information. T.ex. detta nedan.

Dock kan jag inte se någon anledning till att skriva varför man passar arbetet och vad man kan medföra. Och detta före man har börjat skriva sina tidigare arbeten och utbildningar.
Citera
2013-12-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Import
.

Är precis den informationen som finns med och ingen annan. Därimot är det svårt att beskriva alla de olika typer av arbetsuppgifter man haft på samma arbetsplats på två rader så därför anpassar jag informationen till sökt arbete. Alternativet skulle vara att ha CVt på flera a4 papper eller skriva med pytte pytte liten text vilket inte heller är att föredra
Citera
2013-12-09, 22:40
Medlem
Citat:

Man brukar säga att ett cv helst ska vara max två a4 och ett personligt brev ska vara max ett a4. Om du nu har ett cv som är mer än två a4or så är jag helt säker på att det hamnar i papperskorgen direkt. Arbetsgivaren vill fort hitta rätt person, att h*n ska behöva leta igenom ditt fyra fem sidor cv kommer inte leda till något bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in