Man brukar säga att ett cv helst ska vara max två a4 och ett personligt brev ska vara max ett a4. Om du nu har ett cv som är mer än två a4or så är jag helt säker på att det hamnar i papperskorgen direkt. Arbetsgivaren vill fort hitta rätt person, att h*n ska behöva leta igenom ditt fyra fem sidor cv kommer inte leda till något bra.
Du verkar missa poängen.
Tycker för övrigt att Getz har rätt i sak. Har man för många erfarenheter för att få plats med dem på CV:t kan det ju definitivt vara av värde att välja ut de relevanta innför varje jobbsökande. Är snarare rätt logiskt. Två A4 är som sagt inte särskilt långt och jag som inte har överdrivet mycket arbetslivserfarenhet har själv fått börja sålla bort jobb. I mitt fall är det enkelt eftersom de äldsta jobben är minst kvalificerade och meriterande, men har man spenderat några år inom en bransch med många olika poster och arbetsuppgifter kan det vara svårare att välja.
Är det ett jobb jag verkligen vill ha så kan jag lägga ner flera dagar på att ta fram ett personligt brev, och gärna någonting annat som gör att man sticker ut, t ex ett relevant arbetsprov.
Detta funkar för att jag söker väldigt specifika roller då jag har specialkompetens (webbutveckling). Att skriva ett personligt brev och låta det ligga en dag eller två och sedan läsa igenom det igen med nya ögon och göra eventuella ändringar innan man skickar i väg det tror jag dock är en bra strategi rent allmänt.
Att anpassa sitt CV är också en bra idé. I mitt CV listar jag tidigare anställningar som känns relevanta, under dessa har jag kortfattade punktlistor där jag lyfter fram nyckelkompetenser jag haft användning för i rollen, vad jag skriver här skiljer sig åt beroende på vilket jobb jag söker.
Jag har aldrig varit på intervju och sedan inte blivit erbjuden jobbet i fråga.
Tycker för övrigt att Getz har rätt i sak. Har man för många erfarenheter för att få plats med dem på CV:t kan det ju definitivt vara av värde att välja ut de relevanta innför varje jobbsökande. Är snarare rätt logiskt. Två A4 är som sagt inte särskilt långt och jag som inte har överdrivet mycket arbetslivserfarenhet har själv fått börja sålla bort jobb. I mitt fall är det enkelt eftersom de äldsta jobben är minst kvalificerade och meriterande, men har man spenderat några år inom en bransch med många olika poster och arbetsuppgifter kan det vara svårare att välja.
Vad är det för poäng jag missar här? Jag talar ur mitt perspektiv som arbetsgivare och jag känner till många andra arbetsgivare som håller med mig om detta. Två A4 är tillräckligt då det är meningen att du ska lägga till de tidigare arbeten och utbildningar som är relevanta till just det jobb du söker. Om du däremot bara har haft något enstaka jobb är det självklart att du lägger till detta, då ett tidigare jobb väger mer än ett tomt cv. När man utannonserar en tjänst är det vanligt att få upp till två hundra ansökningar, är det då meningen att jag ska söka igenom ditt fyra+ A4 cv för att hitta de enstaka jobb som relaterar till den tjänst jag utannonserade? Räkna då ihop detta med de två hundra ansökningar jag har fått, hur mycket tid tror du att jag lägger om jag gör så då?
Vad är det för poäng jag missar här? Jag talar ur mitt perspektiv som arbetsgivare och jag känner till många andra arbetsgivare som håller med mig om detta. Två A4 är tillräckligt då det är meningen att du ska lägga till de tidigare arbeten och utbildningar som är relevanta till just det jobb du söker. Om du däremot bara har haft något enstaka jobb är det självklart att du lägger till detta, då ett tidigare jobb väger mer än ett tomt cv. När man utannonserar en tjänst är det vanligt att få upp till två hundra ansökningar, är det då meningen att jag ska söka igenom ditt fyra+ A4 cv för att hitta de enstaka jobb som relaterar till den tjänst jag utannonserade? Räkna då ihop detta med de två hundra ansökningar jag har fått, hur mycket tid tror du att jag lägger om jag gör så då?
Det är ingen som påstått något annat än att ett CV skall vara max två A4. Det är allmänt vedertaget hos i princip alla arbetsgivare och arbetssökande. Vilket också är den främsta anledningen till att vissa måste anpassa sitt CV (och inte bara det personliga brevet) inför varje jobbansökan (det du först ifrågasatte) för att få plats med allt som är relevant. Något som du däremot själv verkar hålla med om i ditt senaste inlägg.
Två timmar på det personliga brevet om det är ett jobb inom ett intressant område. Beroende på utfallet (intervju eller inte) så sparar jag brevet och gör sedan om det när jag söker en liknande tjänst, då tar det 10 min att andra PB. CV:et ändrar jag inte.
Inte tillräckligt mycket, uppenbarligen. Lade ner flera dagar på en ansökan som skickades in nu, och så märker jag först nu att jag på mitt CV skrivit att det företag jag driver vid sidan av studierna omsätter 100 Mkr, istället för 100 tkr.