• 1
  • 2
2005-07-18, 15:52
Medlem
Nu vänder jag mig givetvis i första hand till människor som anser att det finns orsak till att försvara, inte till dom som aldrig skänkt det en tanke eller tycker att köttätande inte behöver försvaras.

Jag själv slutade med kött för ett par år sedan efter att ha insett vilket hyckleri som köttätandet och industrin bygger på. Innan dess hade jag ingen ursäkt vilket sakta men säkert drev mig mot beslutet som jag inte ångrar en sekund. Jag mår bättre, måltiderna är mycket billigare, godare, nyttigare och färggladare. Dessutom är samvetet renare.

Jag tycker mig ana att när det kommer till köttätande blir många annars högst intelligenta och moraliska människor som förbytta, dom slänger ur sig ogenomtänkta grodor som dom i vilket annat sammanhang som helst själva hade hånskrattat åt. Osammanhängande logik och förklaringar som inte ens en femåring hade köpt. Det verkar vara en riktigt öm tå och enda förklaringen jag kan se är att dom inget försvar har. Folk vill äta kött, men märker ganska omgående vid en snabb överblick att att det är etiskt oförsvarbart och väljer därför av bekvämlighetssjäl att fortsätta blunda.
Så det hade varit intressant att få höra era förklaringar, har aldrig någonsin hört ett försvar för köttätande som håller, kanske nån kan ändra på det.
Och som sagt, ni som inte tycker det behöver försvaras kan vara tysta, inga "öh, jag äter kött för att det är gött din jävla trädkramare"-lines, tack.
2005-07-18, 15:58
Medlem
Dennos avatar
Jag försvarar mig inte alls. Varför skulle jag? Var och en har rätt att göra som dom vill.

Men oftast så säger jag att jag äter för att det är gott.
Är det något som får igång mig så är det millitanta små veganer som vill omvända köttätare.
Meat is murder my ass!
MEAT IS YUMMY!

Har också fått endel intressanta informationer av en läkare som är morsa till en kompis jag har. Hon anser att människan inte hade kunnat utvecklats i den takt man gjorde om människan inte börjat äta kött.

Är ju bara att se på dom små undernärda veganerna hur bleka och taniga dom är....
Nä nu gick jag igång igen! Nu skall jag ta mig en biff.
2005-07-18, 15:58
Medlem
Ballonggrevens avatar
Har själv varit vegetarian under en lång period.
Min erfarenhet är att jag då alltifd fick försvara min ståndpunkt. Sanningen var att jag inte ville eller kunde komma med något logiskt resonemang. Lika lite vill jag nu behöva försvara mina matvanor. Det är upp till var och en vad den äter eller inte äter. Oftast är ju våra matvanor ett resultat av vanor och tradition och måltiden är inte ett ställningstagande.
2005-07-18, 16:04
Medlem
H.E.L.s avatar
Svårt att försvara?
Kött är gott och nyttigt. Framförallt gott. Finns inget finare än att slänga på en blodig biff på grillen.
Att bara äta vegetariskt blir tråkigt i längden.
Sojakorvar smakar skit.
Utbudet på restauranger är betydligt större om man är köttätare.
2005-07-18, 16:06
Medlem
Nomen Nescios avatar
Kött är gott.
Och om vi slutade äta kött skulle ju så många söta djur aldrig bli födda...

Och som Homer Simpson sa:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?
2005-07-18, 16:08
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Detta är belöningen för att jag tagit mig till toppen av näringskedjan, ska du ta det ifrån mig nu? Nämen håll käften då. *glufs glufs*

Grönsaker är sådant som mat äter.
2005-07-18, 16:16
Medlem
Jag upprepar mig:

Citat:
Ursprungligen postat av garmonbozia
Nu vänder jag mig givetvis i första hand till människor som anser att det finns orsak till att försvara, inte till dom som aldrig skänkt det en tanke eller tycker att köttätande inte behöver försvaras.

Men är tvungen att flika in med att, är det upp till var och en? Djur slaktas i drivor dagligen för att folk ska kunna göra det valet. Om ett val bara drabbar dig, så fine. Om det drabbar andra krävs en god förklaring.

Sen bad jag särskilt om att slippa svar som "kött är gott". Det är ett riktigt dåligt argument och stärker min poäng. Om jag hade tyckt att människa var gott, hade det varit okej att gå ut och klubba ner några stycken till middagsbordet? Det är ju så gott och det är upp till var och en vad dom vill äta.

För att kunna ursäkta detta måste det ju ligga en riktigt låg värdering av djur i botten, förklara den istället. Håll er till det väsentliga.
2005-07-18, 16:20
Medlem
H.E.L.s avatar
Låg värdering?

Nja, det har nog att göra med hur man har växt upp. Kött har aldrig setts som något konstigt i vår familj. Inte heller i skolan eller någonstans i samhället. Naturens gång helt enkelt.
2005-07-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Detta är belöningen för att jag tagit mig till toppen av näringskedjan, ska du ta det ifrån mig nu? Nämen håll käften då. *glufs glufs*

Grönsaker är sådant som mat äter.

Hehe, har DU tagit dig till toppen av näringskedjan?
Ditt vinnande koncept har ju gett dig både fetma och hemmorojjder som jag har förstått. Sprid budskapet.

Att befinna sig på toppen av näringskedjan medför mycket ansvar. Att bara göra vad man känner för håller inte.
2005-07-18, 16:24
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Jag upprepar mig:

Men är tvungen att flika in med att, är det upp till var och en? Djur slaktas i drivor dagligen för att folk ska kunna göra det valet. Om ett val bara drabbar dig, så fine. Om det drabbar andra krävs en god förklaring.

Sen bad jag särskilt om att slippa svar som "kött är gott". Det är ett riktigt dåligt argument och stärker min poäng. Om jag hade tyckt att människa var gott, hade det varit okej att gå ut och klubba ner några stycken till middagsbordet? Det är ju så gott och det är upp till var och en vad dom vill äta.

För att kunna ursäkta detta måste det ju ligga en riktigt låg värdering av djur i botten, förklara den istället. Håll er till det väsentliga.

Hur kan kött är gott vara ett dåligt argument?
Vad vill du jag skall säga då? Jag äter kött för att det är just gott. Jag äter inte lever för att jag tycker det smakar illa.

Jag tänker inte lägga ut en doktorsavhandling för att försvara mitt kött ätande. Visst djur dör, så? Vi ligger högre upp på näringskejdan och därför har vi rätten att äta just kött. Jag försvarar inte dåliga förhållanden på slakterier men bryr mig samtidigt inte så mycket om det heller.

Att jämföra äta djur med att äta människor är ju en idiotisk jämförelse. Vi har ju lagar och regler som styr sådant.

Kött skapar inte fetma. Osunda mat vanor skapar fetma.
Äta kött är inte osunt.
2005-07-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Låg värdering?

Nja, det har nog att göra med hur man har växt upp. Kött har aldrig setts som något konstigt i vår familj. Inte heller i skolan eller någonstans i samhället. Naturens gång helt enkelt.

Om du tänkte efter hur mycket vidrigheter som man bara för hundra år sedan kunde säga samma sak om. Tacka fan för att saker ifrågasätts och förändras.

Ursäkten att familjen alltid har gjort så håller inte och visar på låg självständighet. Men jag köper det inte, köttätande människor är ofta tänkande och självständiga på många plan, utom just detta. Hur kommer det sig?
2005-07-18, 16:27
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Om du tänkte efter hur mycket vidrigheter som man bara för hundra år sedan kunde säga samma sak om. Tacka fan för att saker ifrågasätts och förändras.

Ursäkten att familjen alltid har gjort så håller inte och visar på låg självständighet. Men jag köper det inte, köttätande människor är ofta tänkande och självständiga på många plan, utom just detta. Hur kommer det sig?

Nu kommer snart vegan attacken!
Jag ser den komma krypande!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in