• 1
  • 2
2013-12-09, 16:44
Medlem
jcarlbergs avatar
Gick precis ut på balkongen för att röka, när jag hör ett jäkla skrikande ljud, tittade ut och såg en bil kommandes.

Visste inte först vad det var förrens den kom närmare och såg att vänstra bak däcket hade låst sig, personen körde in på parkeringen och körde runt i några sekunder, stannade till sen körde iväg.

Hjulet verkade rulla på sedan men man hörde fortfarande ett konstigt ljud.

Fan mobilen inte var laddad så man hade fått det på film, lät som fan.
Citera
2013-12-09, 16:44
Medlem
BattleBuddhas avatar
Fastfrusen handbroms.
Citera
2013-12-09, 16:45
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBuddha
Fastfrusen handbroms.

Aha ok, jaja där ser man, men bilen hade möjlighet att stanna tidigare och då skulle det väl bara ske ifrån stilla stående till rörlig händelse, detta skedde under tiden personen körde med bilen.
Citera
2013-12-09, 18:51
Medlem
Johan_08s avatar
Kan vara ganska mycket olika orsaker.
ABS-problem är ett, då det skedde under fart.
Citera
2013-12-09, 20:13
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08

Aha ok, måste tagit skada, lät illa efteråt när hjulet släppt.
Citera
2013-12-09, 20:18
Medlem
RAGEDs avatar
om det inte var någon lustikurre som var ute och sladdade (med handbromsen) så hade den troligtvis frusit fast.
Citera
2013-12-10, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08

ABS'en kan aldrig göra så att hjulet låser sig, enbart släppa på bromstrycket för att förhindra det!
Citera
2013-12-11, 19:59
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batta
ABS'en kan aldrig göra så att hjulet låser sig, enbart släppa på bromstrycket för att förhindra det!

Har också hört det där tidigare men var faktiskt med om i somras att mina två bakhjul låste sig på min 940 emellanåt, abs-lampan lös och efter ett byte av styrenheten så försvann problemet.

Dessa låsningar varade inte länge utan i fart och när jag tröck på bromsen mjukt så kunde den nypa till hårt en tredjedels sekund så det blev ett hugg i bilen och sedan släppte det och fortsatte bromsa mjukt.
Citera
2013-12-21, 21:26
Medlem
Krafses avatar
Måste väl ha varit hjullagret som var mer eller mindre slut, så hjulet låste sig, och sedan släppte igen, fast kanske lite mer skadat än tidigare? Det borde väl förklara varför det lät illa sen.
Eller, kan det vara bromsrelaterat trots allt? Har svårt att tro det men om någon vänlig själ kan förklara hur bromsarna kan orsaka sånt så är jag idel öra.
Citera
2013-12-21, 21:36
Medlem
INTPs avatar
Om (det endast fastlimmade) friktionsmaterialet lossnar från bromsbackarna i en trumbroms kan det nog lägga sig imellan på nått olämpligt ställe så hjulet låses, åtminstone från stillastående eller i låg fart.
Citera
2013-12-21, 21:52
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Måste väl ha varit hjullagret som var mer eller mindre slut, så hjulet låste sig, och sedan släppte igen, fast kanske lite mer skadat än tidigare? Det borde väl förklara varför det lät illa sen.
Eller, kan det vara bromsrelaterat trots allt? Har svårt att tro det men om någon vänlig själ kan förklara hur bromsarna kan orsaka sånt så är jag idel öra.
Det står i första svaret.

Jag har aldrig nånsin varit med om att ett hjullager gör så att hjulet låser sig, för även om lagret skulle totalskära (vilket redan det är otroligt osannolikt) så skulle först den inre lagerringen rotera på axeln, om den mot alla odds skulle skära så illa att den fastnar totalt så skulle den yttre ringen börja snurra istället om inte axeln gått av innan det. När väl allt det skett och axeln inte gått av så skulle hjulet låsa sig. Högst osannolikt med andra ord.
Att bromsarna fryser fast, eller att beläggen lossnar eller t.om. att bromsslangarna krymper såpass att de håller kvar trycket är mycket mer sannolikt än att ett det har med hjullagren att göra.
Citera
2013-12-21, 22:07
Medlem
D-Links avatar
Många bilmekaniker här ser jag.
Jag sätter mina pengar på att ett väldigt slitet bromsbelägg ramlat ur bromsoket (jodå, det kan hända) och följt med bromsskivan tillbaka runt till oket och kilat fast sig mellan oket och skivan. Händer oftare än man tror (är bilmekaniker) och avhjälps enkelt i de flesta fall genom att backa någon meter. Oljud uppstår i 9 fall av 10 när det handlar om bromsfel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in