2013-12-09, 11:23
Medlem
Hejsan!

Min dator börjar strejka och låter mig inte till exempel instalera nya program pga för lite diskutrymme. Var ska jag börja för att frigöra mer? musikfiler? worddokument? vilka program ska jag plocka bort osv? Är inte alls duktig på datorer så lite hjälp vore trevligt!
Citera
2013-12-09, 11:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistmaster
Hejsan!

Min dator börjar strejka och låter mig inte till exempel instalera nya program pga för lite diskutrymme. Var ska jag börja för att frigöra mer? musikfiler? worddokument? vilka program ska jag plocka bort osv? Är inte alls duktig på datorer så lite hjälp vore trevligt!
Börja med att tömma papperskorgen.
Därefter skulle jag titta i mappen för hämtade filer, ofta tunga/stora filmer, böcker och liknande där som inte längre behövs.
I dokumenthanteraren kan du sortera filerna efter storlek. Filmer tar plats, musik och därefter bilder.
Citera
2013-12-09, 11:38
Medlem
Kaustis avatar
Win 7? Gå in på den hårddisken du har Windows installerat på (t.ex. klicka på Start och skriv C: ). När det fönstret öppnas skriver du * i sökfältet uppe till höger. Då kommer datorn söka igenom din disk efter ALLA filer som finns där. Sökningen tar väl en stund, och när den sen är klar så kan du sortera filerna efter storlek och se om det är någonting som tar överdrive4t mycket plats.

Töm papperskorgen.

Kolla i Start > Kontrollpanelen > Avinstallera ett program och se om du har något där du inte använder. Avinstallera det.
Citera
2013-12-09, 11:42
Medlem
brianmolkos avatar
diskrensning, + rensa systemfiler, och sen ladda ner och använd ccleaner... du får iaf lite mer, annars köp en extern HDD om du vill ha kvar filer
annars tips kan ju vara ha 2 partioner på HDD och inte spara en massa på C partionen
Citera
2013-12-09, 11:56
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Win 7? Gå in på den hårddisken du har Windows installerat på (t.ex. klicka på Start och skriv C: ). När det fönstret öppnas skriver du * i sökfältet uppe till höger. Då kommer datorn söka igenom din disk efter ALLA filer som finns där. Sökningen tar väl en stund, och när den sen är klar så kan du sortera filerna efter storlek och se om det är någonting som tar överdrive4t mycket plats.

Och då är risken stor att du tar bort filer så program eller spel slutar fungera eller windows själv inte startar nästa gång.
Citera
2013-12-09, 12:27
Medlem
Har lite av samma problem som TS. När jag söker alla filer på C:\ får jag även upp långa filmklipp som ligger i C:\Users\myname\Dropbox. Konstigt att de ligger lokalt. Lägger sig allt i dropbox lokalt i alla enheter där man har det installerat.

Jag trodde att vitsen med dropbox var att alla filerna låg i molnet.
Citera
2013-12-09, 13:01
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Och då är risken stor att du tar bort filer så program eller spel slutar fungera eller windows själv inte startar nästa gång.

Bra att du lägger till det, ser att mitt resonemang nog inte gick fram riktigt. Jag tänkte mest att han skulle kolla om det var nåt som var megastort som han kunde googla på/fråga här men tappade bort den delen

Citat:
Ursprungligen postat av realandro
Har lite av samma problem som TS. När jag söker alla filer på C:\ får jag även upp långa filmklipp som ligger i C:\Users\myname\Dropbox. Konstigt att de ligger lokalt. Lägger sig allt i dropbox lokalt i alla enheter där man har det installerat.

Jag trodde att vitsen med dropbox var att alla filerna låg i molnet.

Alla filerna läggs lokalt om du valt det. Finns att välja "selective sync" i dropbox-inställningarna där du kan välja vad du vill synka till den specifika datorn. Ta inte bort filmerna, gör du det och Dropbox är synkat försvinner dom från molnet med (vilket jag bittert fick erfara när min kära lillebror tog bort en stor del av mina semesterfoton. Tack och lov har Dropbox tänkt på det och gör det möjligt att återställa filerna).
Citera
2013-12-09, 15:36
Medlem
Tack för info! I min iver att rensa datorn hade jag t o m avinstallerat dropbox, så det är nog ingen risk att ta bort filerna!

Inställningen du pratar om för dropbox, var hittar jag den? Skulle behöva koppla bort det på mina androidenheter
Citera
2013-12-09, 17:33
Medlem
om du vill rensa bort windows update filer https://support.microsoft.com/kb/2852386

själv tog jag bort 1 gb från win update

mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in