2013-12-09, 04:19
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle17986056.ab

Citat:
En kaffe med paj för 55 kronor eller 0,008113 bitcoin? Nu kan kunder på ett Göteborgskafé betala med den virtuella valutan. Sedan är det möjligt för kaféägaren att sälja pengarna på nätet till en kraftigt varierande kurs, rapporterar Göteborgs-Posten.

Hur går detta till? Har för mig att det finns plånböcker för Bitcoins i Androidlurar, men inte i iPhone? Ska man bära med sig dator och tjafs för att handla eller finns det enklare alternativ som jag missat?

Härligt att Bitcoins börjar användas mer och mer. Speciellt nu när man plockat på sig 2 bitcoins när dom låg på $70.
Citera
2013-12-09, 05:01
Medlem
AaronHernandezs avatar
Smart ägare av cafét. Eftersom kursen varierar så kraftigt så kan han tjäna ännu mer på den redan ockerbelagda summan á 55 kr för en kaffe och en paj.
Citera
2013-12-09, 06:00
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopathy
Hur går detta till? Har för mig att det finns plånböcker för Bitcoins i Androidlurar, men inte i iPhone? Ska man bära med sig dator och tjafs för att handla eller finns det enklare alternativ som jag missat?

Du vet du kan köpa en helt okej android telefon på ICA för 500 kronor? den jag använder som mp3-spelare puckade jag med mig där en gång jag handlade mjölk.

Jag vet inte så mycket om det här iPhone men om det inte ens finns en bitcoin wallet till den så är det väl inte något å dra runt på?

Du behöver inte "dator och tjafs", en vilken som helst mobil som inte är totalt utdaterad räcker.
Citera
2013-12-09, 06:44
Medlem
svallerbyttans avatar
Finns Bitcoin-wallet till alla smartphones nu, t.om. Window phones
Citera
2013-12-09, 11:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AaronHernandez
Smart ägare av cafét. Eftersom kursen varierar så kraftigt så kan han tjäna ännu mer på den redan ockerbelagda summan á 55 kr för en kaffe och en paj.

Han kan ju lika gärna förlora på det..
Citera
2013-12-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Han kan ju lika gärna förlora på det..

De har så bra marginaler. Frågan är snarare hur han gör med bokföringen.
Citera
2013-12-09, 14:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
De har så bra marginaler.

Ja, jag menade på just voaliteten.

Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Frågan är snarare hur han gör med bokföringen.

Det är väl bara att bokföra försäljningen som en "vanlig" försäljning i utländsk valuta..? Valutadifferenser blir det ju alltid vid sådana försäljningar, om det var det du tänkte på.
Citera
2013-12-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, jag menade på just voaliteten.
Precis, volatiliteten innebär idag en kostnad. Jag tror inte de flesta café-ägare är intresserade av att spekulera i bitcoins värde, mer av att använda bitcoin för att förenkla sin handel. Men det finns tjänster idag som erbjuder just detta, till minimalt beroende av volatiliteten.
Citat:
Det är väl bara att bokföra försäljningen som en "vanlig" försäljning i utländsk valuta..? Valutadifferenser blir det ju alltid vid sådana försäljningar, om det var det du tänkte på.
Jag tror inte du kan det, eftersom bitcoin inte räknas som valuta. Eftersom det inte räknas som valuta så måste du även betala moms när du sedan säljer bitcoins för kronor. Därmed blir det just nu dubbel moms för affärsverksamhet som tar bitcoin i betalning.
Citera
2013-12-12, 20:28
Medlem
dygsyinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Jag tror inte du kan det, eftersom bitcoin inte räknas som valuta. Eftersom det inte räknas som valuta så måste du även betala moms när du sedan säljer bitcoins för kronor. Därmed blir det just nu dubbel moms för affärsverksamhet som tar bitcoin i betalning.

tjafs.

Bitcoin är en valuta. Varför tror du alla finansiella tjänster på Internet lister det upp som en valuta? http://www.wolframalpha.com/input/?i=bitcoin

I Sverige är situationen idag att skatträttsnamnden har beslutad att Bitcoin är en valuta och att du inte behöver betala någon moms ved växling till/från BTC. Nu är det så att Skattverket har överklagat deras beslut till EU. Så det fungerar här i Sverige står skatträttsnamnden fast tills EU bestämmer något annat - och det kommer dom inte göra. ECB har erkänt att BTC är en valuta. FINCEN i USA har samma syn. Tyskland har beslutad att BTC är en valuta och att växling till/från BTC inte medför någon form för VAT.

Barnsliga lilla Skattverket i lilla bakom-landet Sverige kan neka å acceptera verkligheten. Det enda dom uppnår är att jag och andra BTC traders inte kommer betala en enda krona i skatt på den vinst vi har ifrån valutahandel med valutan BTC till dom accepterar att BTC är en valuta. Dom er dömt till å förlora sin överklaga till EU, det är endast en fråga om tid. I mellantiden är det skatträttsnamnden sitt beslut som gäller: Det är INTE moms på växling till/från BTC/SEK.
Citera
2013-12-12, 20:57
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Precis, volatiliteten innebär idag en kostnad. Jag tror inte de flesta café-ägare är intresserade av att spekulera i bitcoins värde, mer av att använda bitcoin för att förenkla sin handel. Men det finns tjänster idag som erbjuder just detta, till minimalt beroende av volatiliteten.

Momsfritt enligt skatterättsnämnden, men skatteverket har överklagat.

http://www.bitcoin.se/2013/10/21/pos...erattsnamnden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in