2013-12-08, 23:41
Medlem
Hej, det är så att jag behöver ta ett lån på 50k som jag ska använda till att köpa en bil.
Jag är tillsvidare anställd sedan 6 månader tillbaka men dock så är det så att jag tjänar cirka 3-4k för lite varje månad för att bli beviljad lånet.
Jag har i min ansökan angett att jag tjänar 20k men tjänar egentligen 16k (tjänar inte 16k heller egentligen utan mindre men bara som exempel).
Jag har preliminärt blivit beviljad lånet men de vill ha en kopia på min senaste lånespec där min riktiga inkomst står vilket skulle göra att jag blir nekad.

Det jag undrar är om jag skulle be en polare som är bra på photoshop att redigera min lönespec, skulle banken märka detta?
Citera
2013-12-08, 23:45
Medlem
Är du dum i huvudet ? Du tror inte banken gör ett utdrag ifrån skatteverket...

Kan vara det absolut dummaste, hjärndöda förslag jag läst om på flashback

Oftopic: Varför måste du låna 50k så prompt ?
Citera
2013-12-09, 09:38
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Är du dum i huvudet ? Du tror inte banken gör ett utdrag ifrån skatteverket...

Kan vara det absolut dummaste, hjärndöda förslag jag läst om på flashback

Oftopic: Varför måste du låna 50k så prompt ?

Det var det dummaste jag hört på länge, kontrolluppgift skickas nästkommande år. Således
så finns det inget banken kan kontrollera!!!

Banken kräver lönespecen för att säkerställa inkomsten. Trådskaparen har ju uppgivit
att hen bara haft fast jobb i 6 månader. Fast förfalska lönespecen är inte bra, finns andra
sätt som är bättre. Fixa ett intyg att du har fått ett extra jobb, sedan kanske det inte blir något extrajobb pga nedskärningar. Också bedrägeri men svårare att bevisa. Så länge trådskaparen betalar lånet om det beviljas, så kommer ingen kolla upp det.
Citera
2013-12-09, 14:10
Medlem
Diablo1118s avatar
Att ta lån för att köpa bil är väldigt korkat. Visst finns det undantag om det är för att man absolut måste för att kunna jobba men då bör du köpa en billigare bil.
De första bilarna jag ägde köpte jag för under 5k. Pendlade ofta i flera år med dem och gick de sönder var det billigt att laga för man kunde lämna den var som för reparation.

Banken anser att du inte har råd med bilen/lånet så lyssna på dem istället för att begå brott.

För övrigt fick jag lämna mitt anställningskontrakt när jag sökte bostadslån. De tog kopia på allt och jag fick skriva under på ett bankpapper att jag lämnat riktigt information.
Citera
2013-12-09, 16:37
Bannlyst
fattar inte vad dom ska med lönespec till för sånna små lån jag menar dom tar ju en kreditkoll och då ser dom ju vad man tjänade förra året..
Citera
2013-12-09, 16:46
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retlifeffak
fattar inte vad dom ska med lönespec till för sånna små lån jag menar dom tar ju en kreditkoll och då ser dom ju vad man tjänade förra året..

Ja fast nu hade TS bara jobbat 6 månader och då det är inkomståret 2012 som redovisas i den aktuella UC så står den nog på noll för TS. Därför vill de ha bevis på att TS har någon inkomst för att se om han kan betala sitt lån. Det spelar ingen roll hur litet lånet är. Har du ingen regelbunden inkomst kommer man få svårt att betala tillbaka.
Citera
2013-12-09, 18:08
Medlem
Tja,

Jag kommer ha regelbunden inkomst och kommer utan problem kunna betala av lånet.
Nå, vad tror ni?
Kommer det uppstå några komplikationer om jag förfalskar min senaste lönespec och kryddar med ett par tusen extra i bruttolön?
Citera
2013-12-09, 23:18
Medlem
Diablo1118s avatar
Nej inte så länge du inte blir upptäckt. Du tycker inte det är lite onödigt att riskera en massa problem för 50K som du dessutom ändå måste betala tillbaka. Om du vill göra olagligheter varöfr inte göra något så att du får 50K? Då behöver du inte betala tillbaka .....
Citera
2013-12-09, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SOK
Tja,

Jag kommer ha regelbunden inkomst och kommer utan problem kunna betala av lånet.
Nå, vad tror ni?
Kommer det uppstå några komplikationer om jag förfalskar min senaste lönespec och kryddar med ett par tusen extra i bruttolön?

Jag tycker att du ska skita i att fullfölja lånedelen på den bank du ansökt om, just för att du ljugit. Gå sedan till en annan bank och lämna riktiga uppgifter så ska du nog se att du får ett lån beviljat.

Om du nu envetas med att ha en ny biil tycker jag du ska överväga att leasa istället för att ta lån. Nu för tiden är villkoren betydligt bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in