2013-12-08, 12:32
Medlem
Jag fick en recept av en kompis på sockerdricka och så här lydde receptet:

10 DL socker motsvarar 2 glas

1 msk sirap och 2 DL vatten

En kastrull och en elvisp

5 grader på spisen

En sodastream apparat

jag började med att blanda ingredienserna sen tog jag kastrullen och satte på 5 grDer på spisen

Sen väntade jag på att värmen skulle dyka upp

Sen hällde jag i röran i kastrullen.

Drycken fick koka i 5 minuter sen hällde jag drycken i flaskan och fick lägga den i kylen

efter när drycken kallnade så blandade jag drycken med kolsyra med hjälp av sodastream

Jag testade drycken men den smakade inte alls som den skulle.
Den smakade som sprite fast mycke starkare och sötare

så vad är felet?

Vad gjorde jag för fel?
Citera
2013-12-08, 12:38
Medlem
tardudenipruttens avatar
din polare har lurat dig, så här går det till när du ska göra sockerdricka

400 gr. strösocker
10 l friskt vatten
saft av en 1 citron
2 flaskor pilsner
1 citron
några russin.

Sockret, vattnet, ölet och saften av 1 citron blandas. Blandningen öses, tills all socker är löst (ungefär ½ tim.) Den tappas upp på väl rengjorda flaskor med patentkork eller ock på vanliga flaskor. Dessa korkas med en ny kork, som förbindes med ståltråd eller seglargarn. Flaskorna förvaras med botten uppåt i källaren. Efter 10-14 dagar brukar drickat vara färdigt.
Citera
2013-12-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardudeniprutten

400 gr. strösocker
10 l friskt vatten
saft av en 1 citron
2 flaskor pilsner
1 citron
några russin.

Sockret, vattnet, ölet och saften av 1 citron blandas. Blandningen öses, tills all socker är löst (ungefär ½ tim.) Den tappas upp på väl rengjorda flaskor med patentkork eller ock på vanliga flaskor. Dessa korkas med en ny kork, som förbindes med ståltråd eller seglargarn. Flaskorna förvaras med botten uppåt i källaren. Efter 10-14 dagar brukar drickat vara färdigt.

Russin i sockerdricka? Jag har köpt sockerdrickor många gånger och där fanns det inte ett enda russin och du får det att låta mer som glögg än sockerdricka.

Jag gillar inte russin så kan man skippa dem?
Citera
2013-12-08, 13:39
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardudeniprutten

400 gr. strösocker
10 l friskt vatten
saft av en 1 citron
2 flaskor pilsner
1 citron
några russin.

Är inte det där receptet på svagdricka??
Citera
2013-12-12, 00:18
Medlem
Finns det inget riktig recept på socker dricka? Jag tvivlar starkt på att man använder russin i sockerdrickor
Citera
2013-12-19, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kungbombo20

En kastrull och en elvisp

5 grader på spisen

En sodastream apparat

jag började med att blanda ingredienserna sen tog jag kastrullen och satte på 5 grDer på spisen

Sen väntade jag på att värmen skulle dyka upp

Sen hällde jag i röran i kastrullen.

Drycken fick koka i 5 minuter sen hällde jag drycken i flaskan och fick lägga den i kylen

efter när drycken kallnade så blandade jag drycken med kolsyra med hjälp av sodastream

Jag testade drycken men den smakade inte alls som den skulle.
Den smakade som sprite fast mycke starkare och sötare

så vad är felet?

Vad gjorde jag för fel?

Om du skulle göra gammaldags sockerdricka blev det mesta fel. Länkar till ett recept, du ska bla ha jäst i.

http://sv.wikibooks.org/wiki/Sockerdricka
Citera
2013-12-22, 22:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbombo20

...
Har du inte skrivit fel eller utelämnat den stora vattenmängden så är det fan inte lustigt om det smakar konstigt. Du har ju i så fall i princip framställt smält socker. Och sen är det djävligt stora glas som rymmer en halvliter, använd riktig måttsats om det ska bli rätt.

Har du bara skrivit fel och egentligen använt rimligare proportioner på socker och vatten men det ändå smakar konstigt så har du kanske råkat bränna sockret och får koka försiktigare nästa gång. Sen är det små bokstäver i dl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in