Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Ska vi prova att vända på det, kvinnan går till jobbet och mannen sörjer för familjen? Kanske blir topp!
Jag känner en äldre familj med typ 5 barn som prövade på det där, och äktenskapet kraschade efter 1 år.
Jag tror att mannen för det första alltid kommer vara en ganska dålig jävla hemmaman och kvinnan kommer alltid hem till hem som inte är upp till hennes standard när det gäller städning och ordning.
Sedan, tror jag att kvinnan har ett inneboende behov att ta hand om hemmet, en studie visade att kvinnor som fulltidsarbetade och hade jämställda män inte var friskare än de de fulltidsarbetande som tar full ansvar för hemmet:
https://arbetet.se/2015/03/06/explosion-i-psykisk-ohalsa/
Citat:
Men tvärtemot vad man kunde tro är kvinnorna i de mest jämställda paren inte friskare, visade Försäkringskassan 2013. I de fall kvinnan satsar för fullt på sitt arbete och delar ansvaret för barnen lika med mannen löper hon som störst risk för sjukskrivning. Till och med större än om hon yrkesarbetar mer än sin man och tar huvudansvaret för hem och barn.
Medan kvinnor som accepterar den traditionella fördelningen – deltidsjobb och huvudansvar för barnen – inte har någon förhöjd sjukfrånvaro.
Sedan tror jag även att attraktionen dör av att se ens man vara hemma och ta kvinnorollen.