2013-12-07, 23:22
Medlem
Salomesfinxernas avatar
Efter att jag skrivit "irb" i konsol på min macbook får jag upp det här:

"warning: Insecure world writable dir /usr/local in PATH, mode 040777"

Följer tutorials för att lära mig skriva rubykod och förstå språkets resurser. Hittills har allt flutit på bra. Det är bara varningsmeddelandet som gör mig nervös.
Har googlat denna varning men inte hittat någon bra förklaring på hur jag rättar till det eller vad det innebär. Min fråga är om jag kan ignorera varningen eller om jag bör göra något åt saken och isåfall vad. Tacksam för tydlighet då jag är helt grön på allt sånt här.
Citera
2013-12-08, 00:25
Medlem
.Chloes avatar
/usr/local har skrivrättigheter. Om inget ändå ska skrivas dit så självklart ska den inte ha rättigheter till att göra det.

Kod:
chmod -R go-w /usr/local
Citera
2013-12-08, 01:33
Medlem
Salomesfinxernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
/usr/local har skrivrättigheter. Om inget ändå ska skrivas dit så självklart ska den inte ha rättigheter till att göra det.

Kod:
chmod -R go-w /usr/local

Ok. Klistrade in din kod i konsol och fick en lista på filer som det inte gick att ändra "file mode" på ("chmod: Unable to change file mode on"). Varningen kom upp i ruby som förut. vad är nästa steg? vad ska jag göra? kom ihåg att jag kan väldigt lite om det här. har aldrig använt t ex konsol förut.
Citera
2013-12-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salomesfinxerna
Ok. Klistrade in din kod i konsol och fick en lista på filer som det inte gick att ändra "file mode" på ("chmod: Unable to change file mode on"). Varningen kom upp i ruby som förut. vad är nästa steg? vad ska jag göra? kom ihåg att jag kan väldigt lite om det här. har aldrig använt t ex konsol förut.

det här med rättigheter i OSX är ett jävla bekymmer om du kör som "standard" användare. Jag skulle rekomendera dig att inte ändra på rättigheter om du inte vet exakt vad du gör. Sök efter en tutorial för din version av OSX med instruktioner för hur du installerar ruby med hjälp av homebrew.
Citera
2013-12-11, 22:08
Moderator
Protons avatar
Övriga språk --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2013-12-11, 23:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomesfinxerna
Prova
Kod:
sudo chmod -R go-w /usr/local
Citera
2013-12-12, 20:51
Bannlyst
Lånar tråden då jag får samma sak, nämligen får jag hela tiden sen igår varningsmeddelanden, har aldrig fått det tidigare och undrar varför jag börjat få det nu?
Citera
2013-12-12, 21:15
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Lånar tråden då jag får samma sak, nämligen får jag hela tiden sen igår varningsmeddelanden, har aldrig fått det tidigare och undrar varför jag börjat få det nu?

Antagligen för någon/något har ändrat rättigheterna i sökvägen. Men har du testat ovanstående tips och hur gick det?
Citera
2013-12-17, 00:36
Medlem
Salomesfinxernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Prova
Kod:
sudo chmod -R go-w /usr/local

Detta funkade för mig! Tack!
Citera
2013-12-17, 00:41
Medlem
Salomesfinxernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastenGusten
det här med rättigheter i OSX är ett jävla bekymmer om du kör som "standard" användare. Jag skulle rekomendera dig att inte ändra på rättigheter om du inte vet exakt vad du gör. Sök efter en tutorial för din version av OSX med instruktioner för hur du installerar ruby med hjälp av homebrew.

Jo, har fått erfara det nu… Jag vet inte exakt vad jag gör men jag vet att jag följt ett antal tutorials till punkt och pricka. Använde även just homebrew när jag installerade senaste versionen av ruby. Nu verkar allt ha löst sig. Fast jag har just insett att jag klarar mig på sidan "codeacademy" tills vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in