2013-12-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Just nu så kan jag nästan ta 40kg i hantelpress när det kommer till bröst. Har dock en liten omvänt anorexia och känner aldrig att jag är tillräckligt stark eller stor, utan vill hela tiden fortsätta (vilket även är hela poängen).

Hur mycket tar ni? Och hur bra fysik har ni?
Citat:
Var lite ospecifik. Kan köra 10 reps, mellan 3-5 set. 40kg per hantel.
Hur ska du ha det? Är det nästan, eller är det 10 reps med flera set?
Citera
2013-12-17, 18:26
Medlem
-silent-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Ok, vilket betyder att om alla stans nybörjare hävdar att dom pressar 8or på 50kgs hantlarna (eller varför inte 70kgs hantlarna) så tänker du "ja det låter rimligt". Det är svar på frågan så jag nöjer mig med det.

Njae, det sa jag väl inte direkt.. Men det är svårt att döma ut någonting när det är så mycket som spelar in. Vissa har helt enkelt bara lättare att att öka i styrka fort, och vissa är även naturligt starka.
Citera
2013-12-17, 21:33
Medlem
Phil.Hs avatar
10-12 st reps på 60kg hantlarna.
Citera
2013-12-17, 22:15
Medlem
Citat:
Just nu så kan jag nästan ta 40kg i hantelpress när det kommer till bröst. Har dock en liten omvänt anorexia och känner aldrig att jag är tillräckligt stark eller stor, utan vill hela tiden fortsätta (vilket även är hela poängen).

Hur mycket tar ni? Och hur bra fysik har ni?

Jag kör inte hantelpress. Jag maxar 100 kg i vanlig bänkpress (väger 78 kg) och tycker att det är starkt nog för mig, men inte "starkt" så att det imponerar på folk. Det är väl lite svårare att få upp två hantlar än en skivstång, så säg att du drar 1RM 60 kg i hantelpress så skulle jag väl tycka att det låter hyfsat starkt för någon som är normalstor. Men detta är subjektivt.
Citera
2013-12-17, 23:41
Medlem
Kul att många här inne tycker att 10 reps på 60 kg är starkt, 60 kg är vad byggar och träningseliten tar borta i USA. Jag skulle påstå att det är jävligt starkt...
Citera
2013-12-18, 01:46
Medlem
Goldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Kul att många här inne tycker att 10 reps på 60 kg är starkt, 60 kg är vad byggar och träningseliten tar borta i USA. Jag skulle påstå att det är jävligt starkt...

Sant. Men det handlar som många har sagt om referensramar. Jämför man sig med befolkningen i stort så är 35kg jävligt starkt, jämfr man sig bara med gymfolk i allmänhet så är 50 jävligt starkt. Är man styrkeidrottare är 60 jävligt starkt etc.

Sen blir det lite löjligt med alla internetkrigare som menar att de leker med 60kgs hantlar efter ett halvår på gymmet. Jag personligen tar t.ex. 5x5 på 36kg i hantelpress och tycker det är starkt eftersom jag tar mer än alla mina polare, men vet att det finns ett gäng (dock låååångt färre än de som tar mindre) som tar mer än jag gör. Så jag känner mig stark men vill självklart bli bättre! Det är ju ändå mest sig själv man tävlar med när man lyfter.
Citera
2013-12-18, 05:35
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
"byggar och träningseliten" Tänker du på axelpress? För 10*60kg i hantelpress är inte precis imponerande ifall vi pratar om folk som tränar lite seriösare, inte ens i sverige.
Citera
2013-12-18, 06:25
Medlem
qdqdqs avatar
Det är ju skillnad också om folk tar AAS då är det helt andra måttstockar som gäller, naturligt är 60 kg jävligt starkt att träna med.
Citera
2013-12-18, 08:26
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
"byggar och träningseliten" Tänker du på axelpress? För 10*60kg i hantelpress är inte precis imponerande ifall vi pratar om folk som tränar lite seriösare, inte ens i sverige.

Pratar vi full ROM och inte juckande halvpressar så är det knappast särskilt många som lägger sig och gör 10*60 kg. Om vi även räknar bort alla som går på AAS så krymper den skaran människor också markant.

Tycker du att 10*60 kg ren är "inte precis imponerande", så vill jag nog påstå att du har ganska snedvriden verklighetsuppfattning.
Citera
2013-12-18, 08:52
Medlem
flingborrs avatar
Jävla skillnad om du är kort och kurar, är lång inte kurar osv.. Sjuk nackdel med långa armar i hantelpress. Jag kör som max 4 rep på 42.5 kg och är 195 lång. Tycker det är rätt ok definitivt inte svag på mitt gym.
Citera
2013-12-18, 09:13
Medlem
Sjutusentres avatar
Gymmat i en månad nu efter uppehållet.
Fick upp 30kg sist, bara 2 reps.
Väger dock 63kg så de är la helt okej.
Citera
2013-12-18, 10:16
Medlem
Jag trodde först att hantelpress var detsamma som militärpress och kände mig mycket svag när jag läste den här tråden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in