2013-12-17, 10:36
Medlem
HeHeHeXps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Just nu så kan jag nästan ta 40kg i hantelpress när det kommer till bröst. Har dock en liten omvänt anorexia och känner aldrig att jag är tillräckligt stark eller stor, utan vill hela tiden fortsätta (vilket även är hela poängen).

Hur mycket tar ni? Och hur bra fysik har ni?

1: Kontakt går före tyngden.
2: kan du göra 8or med bra form på dessa vikter är du stark, iaf starkare än de flesta.
Citera
2013-12-17, 10:39
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TObbeSkatt
Hur menar du? vad ska du annars referera till? finns ju en anledning att man delar in tex styrkelyft i just viktklasser det du lyfter i % till din vikt är ju det mest "rättvisa" att jämföra med, eller har jag helt fel?
En kvot mellan längd och vikt hade varit det "bästa" tror jag.

Att lyfta i jämförelse med sin kroppsvikt och att tävla i viktklasser är inte ens samma jämförelse.
Citera
2013-12-17, 11:16
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Styrka Japp.

Well, vill man bli större måste man bli starkare på något plan.

Inte tränat på länge, och förändrade vinklar samt mindre träning. Det är häftigt att se hur kontinuerlig tung träning formar kroppens förmåga att ta i. Tyvärr försvinner den relativt fort också.

Om du inte tror att vinklar är intressant i bänk så tror du fel. Lyftvägen beror på vinklarna till stor del.

Ja, men det är skillnad på att sträva efter att lyfta så mycket vikt som möjligt utan någon som helst hänsyn till sin kroppsvikt och att sträva efter att bli starkare utan att bli fet.

Vinklarna i bänk bestämmer du själv, därför är det inte en intressant jämförelse personer emellan. Längre armar t.ex. förändrar inte vinklarna, det gör bara lyftvägen längre än för någon med kortare armar som använder samma vinklar.

Längre lårben i t.ex. mark och knäböj däremot omöjliggör gynnsammare vinklar, vilket är stor skillnad.
Citera
2013-12-17, 11:31
Medlem
På gymmet kör jag 30 kg 8x3..
På Internet däremot är jag väl nu uppe i 55 kg 6x3, nää vänta 65 kg var det senast!!
Citera
2013-12-17, 11:33
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ja, men det är skillnad på att sträva efter att lyfta så mycket vikt som möjligt utan någon som helst hänsyn till sin kroppsvikt och att sträva efter att bli starkare utan att bli fet.

Vinklarna i bänk bestämmer du själv, därför är det inte en intressant jämförelse personer emellan. Längre armar t.ex. förändrar inte vinklarna, det gör bara lyftvägen längre än för någon med kortare armar som använder samma vinklar.

Längre lårben i t.ex. mark och knäböj däremot omöjliggör gynnsammare vinklar, vilket är stor skillnad.
Ja, att bli starkare utan att gå upp i vikt går bara till en viss gräns. Vid något tillfälle krävs det en viktuppgång eller iaf ordentligt med mat. Aldrig sagt något om det, faktum kvarstår att den som tar mer är starkare.

Bestämmer själv? Alla kan inte brygga på samma sätt, alla har inte lika långa armar. Du har ju också olika kraftgenerering in i stången beroende på längden på armarna. Enkel fysik!
Citera
2013-12-17, 11:53
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ja, att bli starkare utan att gå upp i vikt går bara till en viss gräns. Vid något tillfälle krävs det en viktuppgång eller iaf ordentligt med mat. Aldrig sagt något om det, faktum kvarstår att den som tar mer är starkare.

Bestämmer själv? Alla kan inte brygga på samma sätt, alla har inte lika långa armar. Du har ju också olika kraftgenerering in i stången beroende på längden på armarna. Enkel fysik!

Jag orkar inte diskutera styrka vidare eftersom du fortfarande inte förstår att ordet går att använda på fler än ett sätt.

Det finns inga vinklar i en brygga i den benämningen och bryggan påverkar inte själva vinklarna för lyftet, bara lyftvägen. Så ja, du bestämmer själv vilka vinklar du ska använda. D v s greppbredd mer eller mindre.

Jag har inte påstått att längden på armarna inte påverkar hur mycket man kan lyfta, jag har tvärtom sagt att det givetvis gör det., men det beror inte på att man får sämre vinklar.
Citera
2013-12-17, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -silent-
Tycker inte direkt någon vikt är konstig. Det är så många faktorer, gener , hur du tränar kost bla bla bla.. Har för mig Magnus Samuelsson bänkade 100 första gången han provade så där kan man se att vissa har det mer förspänt
Ok, vilket betyder att om alla stans nybörjare hävdar att dom pressar 8or på 50kgs hantlarna (eller varför inte 70kgs hantlarna) så tänker du "ja det låter rimligt". Det är svar på frågan så jag nöjer mig med det.
Citera
2013-12-17, 12:18
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jag orkar inte diskutera styrka vidare eftersom du fortfarande inte förstår att ordet går att använda på fler än ett sätt.

Det finns inga vinklar i en brygga i den benämningen och bryggan påverkar inte själva vinklarna för lyftet, bara lyftvägen. Så ja, du bestämmer själv vilka vinklar du ska använda. D v s greppbredd mer eller mindre.

Jag har inte påstått att längden på armarna inte påverkar hur mycket man kan lyfta, jag har tvärtom sagt att det givetvis gör det., men det beror inte på att man får sämre vinklar.
Jag rekommenderar en Fysikkurs. Klart att du påverkar vinklarna med bryggan. Överarm och underarm har andra förhållanden beroende på bryggan. Så vinklarna påverkas vvisst.
Citera
2013-12-17, 12:43
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Jag rekommenderar en Fysikkurs. Klart att du påverkar vinklarna med bryggan. Överarm och underarm har andra förhållanden beroende på bryggan. Så vinklarna påverkas vvisst.

Ja behöver man gå lägre så blir vinkeln i armbågsleden självklart mindre (eller större, var man nu väljer att räkna nollpunkten), men det handlar om lyftväg, inte specifikt vilka vinklar du kan åstadkomma. Det är därför inte intressant att prata om vinklar utan enbart lyftväg.

I exempelvis knäböj däremot så kan man vara nödgad att använda mycket mer ogynnsamma vinklar i lyftet för att man har för långa lårben för att få tyngdpunkten på ett vettigt ställe. Här är det alltså inte lyftvägen i sig som är problemet.
Citera
2013-12-17, 12:50
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ja behöver man gå lägre så blir vinkeln i armbågsleden självklart mindre (eller större, var man nu väljer att räkna nollpunkten), men det handlar om lyftväg, inte specifikt vilka vinklar du kan åstadkomma. Det är därför inte intressant att prata om vinklar utan enbart lyftväg.

I exempelvis knäböj däremot så kan man vara nödgad att använda mycket mer ogynnsamma vinklar i lyftet för att man har för långa lårben för att få tyngdpunkten på ett vettigt ställe. Här är det alltså inte lyftvägen i sig som är problemet.
Grejen är att det visst är intressant. För det man helst vill är att ha underarmarna rakt under stången. Vart det sker beror på din brygga och hur du kan justera vinklarna där du pressar.

Jag vet vad du menar, har själv långa lårben. Lyftvägen blir dock oftast längre med långa lårben just pga dåliga vinklar.
Citera
2013-12-17, 13:13
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Grejen är att det visst är intressant. För det man helst vill är att ha underarmarna rakt under stången. Vart det sker beror på din brygga och hur du kan justera vinklarna där du pressar.

Jag vet vad du menar, har själv långa lårben. Lyftvägen blir dock oftast längre med långa lårben just pga dåliga vinklar.

Jo självklart, men det kan du ju justera med greppbredden och var på bröstet stången tas ned. Och ja, detta är givetvis beroende av lyftvägen som i sin tur är delvis beroende av bryggan. Vi menar precis samma sak, vi har bara olika sätt att se på det. Vad jag menar är att man i bänk inte är hindrad att använda vissa vinklar på samma sätt som i t.ex. knäböj, vinkeln i armbågsleden blir annorlunda enbart p g a att man blir tvingad till en längre lyftväg.

Jag har också långa lårben, men lyftvägen upplever jag inte som något problem egentligen, utan just att jag har svårt att få till en vettig tyngdpunkt genom lyftet.
Citera
2013-12-17, 13:24
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jo självklart, men det kan du ju justera med greppbredden och var på bröstet stången tas ned. Och ja, detta är givetvis beroende av lyftvägen som i sin tur är delvis beroende av bryggan. Vi menar precis samma sak, vi har bara olika sätt att se på det. Vad jag menar är att man i bänk inte är hindrad att använda vissa vinklar på samma sätt som i t.ex. knäböj, vinkeln i armbågsleden blir annorlunda enbart p g a att man blir tvingad till en längre lyftväg.

Jag har också långa lårben, men lyftvägen upplever jag inte som något problem egentligen, utan just att jag har svårt att få till en vettig tyngdpunkt genom lyftet.
Inte om du tävlar i SL där du har en maximal greppbredd. Och sen har man ju andra nackdelar med att bredda eller smalna av greppet. Ju smalare grepp desto längre lyftväg.

Det håller jag med om, men det har jag inte fattat förrän nu!

Känner igen det där, men också problem med luftvägen, dock beror det mest på stelhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in