• 1
  • 2
2005-07-18, 04:10
Bannlyst
Satt och spekulerade lite, och tänkte dela med mig av en liten teori
som jag länge suttut och grubblat på men som jag aldrig kunnat fastslå.
Nu tror jag att världen är redo för den, eller åtminstonde att den
är redo för världen. Hursomhelst, texten är ganska lång men tro mig.
Det tog mig minst tio gånger längre tid att skriva den än vad det tar
för dig att läsa den så tyck inte synd om dig själv.
Observera även tiden då jag skrev detta inlägg.
Det kan vara en orsak till eventuella stavfel, och även grammatiska fel!

Hjärnan skapar en startpunkt, slutpunkt och händelse.
Med detta innebär det alltså att hjärnan kan "tidsinställa" sig.
Ett exempel följer : du kliver av hållplatsen och känner att du är pissnödig som fan.
Hjärnan skapar en startpunkt, som i detta fall är busshållplatsen.
Slutpunkten är närmaste toalett och händelse är i detta fall att du är pissnödig.

S är start E är slutpunkt. Kolla in denna formeln jag skapade :

S = Busshållplats
E = Toalett (Hemma hos mig)
H = Pissnödig

S - E = 400 m (Start Minus Slut)
alltså visar detta avståndet du skall gå för att händelsen skall kunna äga rum.

När du känner att du är nära toaletten känner du att du blir mer och mer
pissnödig och till sist är du i toaletten och då kan du nästan inte hålla dig
längre (gränsen tar slut), men självklart klarar du dig hehe!

Alltså är formulan : H = S-E.
-----------------------------

Ett annat exempel för att olja din hjärna lyder som följande :

Jag ska äta upp en tallrik full med mat. Det blir alltid att jag lämnar en liten bit kvar,
jag klarar aldrig av att äta upp allt ( i vissa fall då jag är extremt hungrig och det
finns mindre mat på tallriken än vanligt ).

Nu är det :

S = Full tallrik
E = Tom tallrik
H = Äta upp allt på denna tallrik

S minus E är det som skall ätas.
Hjärnan sätter en automatisk spärr på att försöka äta upp allt på tallriken,
inget mer inget mindre.

Men det blir ändå oftast, eller ja - väldigt ofta,
att man fortfarande inte klarar av att äta upp allt.
Målet är att klara 100% men man kommer alltid strax under 100%.

Så nu gör jag såhär när jag äter eller blir akut pissnödig.
Jag leker med hjärnan - jag utvidgar spärren.

(mat exempel) S = Full tallrik + Två äpplen
eller
(pissnödig exempel) E = Toaletten hemma hos polaren som bor 200 meter längre bort.

För mig har detta fungerat, kan bero på mitt svaga psyke men eftersom jag vet
att jag inte är den enda med svagt psyke så delar jag med mig av min teori !

LIVE LONG AND PROSPER!
Citera
2005-07-18, 04:19
Medlem
Marulks avatar
Mycket intressant teori, som jag tror mycket på, men lyckas du verkligen intala dig själv det här:
"
eller
(pissnödig exempel) E = Toaletten hemma hos polaren som bor 200 meter längre bort.
"
Tror det är svårt att lura sig själv på det sättet , när man är pissnödig så fattar man ändå instinktivt att man närmar sig sin toalett och blåsan trycker på.
Citera
2005-07-18, 04:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marulk
Mycket intressant teori, som jag tror mycket på, men lyckas du verkligen intala dig själv det här:
"
eller
"
Tror det är svårt att lura sig själv på det sättet , när man är pissnödig så fattar man ändå instinktivt att man närmar sig sin toalett och blåsan trycker på.

Självklart beror det väldigt mycket på hur pissnödig man är, likadant med hur mycket mat man nu får för sig att man måste äta. Det handlar inte bara om att ljuga för sig själv att man ska gå till vännen för att pissa genom att gå åt hans håll, utan snarare att man lurar sig själv psykiskt. Intala sig själv massa skitsnack om att "jag måste dit för att hämta mina cd skivor" (vilket jag gjorde sist jag testade) och medveten om att jag nu höll på att lura mig själv så fungerade det ändå. Detsamma när det gäller att äta. Jag ställer alltid fram 2-3 st muffins vid sidan av min tallrik så jag kan nu även kan se vad jag äter och det funkar skitstabilt (har även blivit så att jag t.om klarat av att käka upp båda muffinsen efteråt).

EDIT: när du väl närmar dig din toalett så är ändå hjärnan inställd på att du har 30% kvar att gå (du ska ju till polaren), därmed utesluts den där sista panik-rusch-piss-ruset till porslinet!
Citera
2005-07-18, 05:12
Medlem
bobbics avatar
jakligt intressant...
i för sig är klockan 5 på morgonen och jag är jaaaakligt trött men ändå
Citera
2005-07-18, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bobbic
jakligt intressant...
i för sig är klockan 5 på morgonen och jag är jaaaakligt trött men ändå

ja då brukar ju all trams låta både vettigt och intressant. pröva läsa den på dagen istället så får jag hoppas det låter lika intressant!
Citera
2005-07-18, 19:45
Medlem
comendantes avatar
Detta var verkligen en intressant teori, men tvivlar på att det i praktiken igentligen har nått syfte med att lura sin hjärna på det här viset, varför är det så viktigt att äta upp allt på tallriken eller att undvika en ruch till toaletten? Du undgår övervikt å överkonsumption med att undvika att äta mer än man behöver eller vad kroppen vill ha, å sen käns det väl skönare att kissa om man är riktigt pissenödig än om man är inställd på att pissa enare?
Citera
2005-07-18, 20:00
Medlem
Man kanske är inne i en tokbulk? Eller så vill man inte slänga mat helt enkelt.
Citera
2005-07-18, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av comendante
Detta var verkligen en intressant teori, men tvivlar på att det i praktiken igentligen har nått syfte med att lura sin hjärna på det här viset, varför är det så viktigt att äta upp allt på tallriken eller att undvika en ruch till toaletten? Du undgår övervikt å överkonsumption med att undvika att äta mer än man behöver eller vad kroppen vill ha, å sen käns det väl skönare att kissa om man är riktigt pissenödig än om man är inställd på att pissa enare?

Hehe just mina två exempel - eller självaste teorin - är ju inte baserad på att kunna uppnå världfred kanske och visstfan är det skönt att urinera men helst utanför kallingarna.

Teorin visar bara hur man kan utvidga sina spärrar, och man kan ju använda det i vardagliga aktiviteter.

En annan sak man kan använda teorin i är på Counter-Strike. Möter du En person så kanske du inte får lika många "frags" som om du hade mött fem stycken ekvivalenta spelare.
Citera
2005-07-19, 20:36
Medlem
Då skulle ju elitidrottarna kunna tänka "jag ska springa 10 varv" när dom bara ska springa 2. Så blir dom inte trötta.

Måste testa det där.
Tränings taktik nr:1?
Citera
2005-07-19, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lamaa
Då skulle ju elitidrottarna kunna tänka "jag ska springa 10 varv" när dom bara ska springa 2. Så blir dom inte trötta.

Måste testa det där.
Tränings taktik nr:1?

Berätta gärna hur det gick !!
Citera
2005-07-21, 02:20
Medlem
Självklart använder idrottararna av något liknande. Mental förbredelse. Men inte riktigt likadant.
Men testa att jogga. Du springer 1 km. Ju närmare du kommer ditt mål blir du automatiskt tröttare och sänker ofta farten ju närmare du kommer målet. Jag läste nåt om det i Illustrerad vetenskap. När hjärnan förstår att du är nära målet, då blir du extra trött. Så för att få den extra spörten tänker man målet kanske 10 meter längre bort.
Jag använder mig alltid av det här när jag joggar. Senast idag.

Nån som förstår mig? Kanske slarvigt skrivet!
Citera
2005-07-21, 03:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XaaL
Självklart använder idrottararna av något liknande. Mental förbredelse. Men inte riktigt likadant.
Men testa att jogga. Du springer 1 km. Ju närmare du kommer ditt mål blir du automatiskt tröttare och sänker ofta farten ju närmare du kommer målet. Jag läste nåt om det i Illustrerad vetenskap. När hjärnan förstår att du är nära målet, då blir du extra trött. Så för att få den extra spörten tänker man målet kanske 10 meter längre bort.
Jag använder mig alltid av det här när jag joggar. Senast idag.

Nån som förstår mig? Kanske slarvigt skrivet!

Jag förstår dig. Men är det inte ganska mycket det jag skrev i mitt första inlägg ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in