Citat:

Ursprungligen postat av 
Electromatic

Hur ser en arbetsdag ut när man jobbar inom dessa områden?

Inom just serverdrift så är arbetet att se till så att servrarna fungerar som de ska. Det kanske säger sig självt, men det kan även vara att nya komponenter ska installeras och alla möjliga program kan uppstå vid t.ex uppdatering/uppgradering. Ditt jobb lär ju vara att lösa dessa problem som uppstår.
En del av jobbet är att övervaka systemet rätt så grundligt, se till så att vissa attacker inte fortsätter och förhindra att de uppstår.
Som IT-säkerhetskonsult så är en vardag väldigt varierande(om man inte jobbar på ett projekt). IT-säkerhet betyder rätt så mycket då säkerheten ligger på flera områden. Just kodgranskning är ofta en del av arbetet och det är en bra metod för att finna buggar och upptäcka säkerhetsbrister. Att använda redan byggd mjukvara och testa den utifrån en användares perspektiv är även vanligt, så kallat 
pentesting. Detta har blivit mer vanligt, speciellt på appar. Att kunna använda program så som logcat ska vara en behörighet samt vilka vektorer du ska angripa och hur! Man kan se det lite som att man buggtestar en mjukvara med syfte att utnyttja buggarna man hittar. 
En vanlig dag ser väl ut på så sätt att man kanske har fått ett nytt uppdrag och använder program för att identifiera vad som lär vara sårbart. Noterar vektorerna och försöker få fram så mycket information om ytorna som möjligt. T.ex "detta förväntar sig att jag skriver in en siffra, vad händer om jag skriver en bokstav" och sedan analyserar man svaret därefter och varför den regerade på det sättet och hur koden lär vara skriven. 
Mycket av arbetet är även att jobba med sårbarheter. Man ska skriva egna och analysera redan publicerade samt finna patchar till dessa. 
Jag brukar ta 3-4 veckor på mig per applikation oavsett storlek. Jag brukar ta en yta åt gången, t.ex hur en uppkoppling sker till och kollar på responsen. Det mesta för just mig är backend. Vi har jobbat lite med OpenSSL och försökt hitta sårbarheter i protokollet men det var väldigt nytt för mig och just inom info-sec så är det mycket nytt. 
Det mesta du behöver göra är nog dokumentation. Det är otroligt mycket att dokumentera.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Electromatic

Hur är lönen (underbetald, medel eller "above average")?

Tidigare arbetslivserfarenhet, ålder och utbildning spelar roll så detta är svårt att svara på. Att kolla på lönestatistiken skulle nog ge dig en glims på vilken lön du kan förvänta dig, men som sagt; statistik tar inte hänsyn till individuella personer. Men rent konkret så kan du förvänta dig medel till "above average".

Citat:

Ursprungligen postat av 
Electromatic

Vad skulle ni tipsa mig om att kika på för dessa områden?

Certifikat faktiskt. Detta är något jag rekommenderar till er alla och certifikat var exakt det som gav mig jobbet jag har idag. Jag är långt ifrån utbildad, jag har läst ett program och några kurser, men jag har flertalet certifikat och skriva white papers. Att kunna visa upp detta för en arbetsgivare är otroligt bra. För tro mig när jag säger att riktig IT-säkerhet lärs inte ut på något universitet här i Sverige. 
Vägen ser annorlunda ut för alla, ingen väg är den samma lik. Du kan läsa böcker, ta certifikat, skriva white papers men ändå inte ha en längre utbildning inom info-sec. När du väl tagit det första jobbet så är du i stort sätt redan inne. Jag är lärling på en firma som fokuserar på applikationssäkerhet och tack vare denna firma har jag fått ta de nödvändiga certifikat jag behövt för att kunna jobba och fortsätta med info-sec. Det kommer komma en tid så jag måste sluta, men arbetslivet för mig kommer se ljust ut.
Vad många företag söker efter är förtroende.