• 1
  • 2
2013-12-07, 16:33
Medlem
Vad r kllan till sanningen?
Finns det ngon absolut sanning?
Citera
2013-12-07, 16:37
Medlem
Talamuss avatar
meningen "Det finns ingen absolut sanning" r en sanning. Drfr kan man inte sga att det "inte finns en absolut sanning".

Men det betyder inte att det finns en absolut sanning.
Citera
2013-12-07, 17:26
Medlem
positivitizers avatar
Kllan till sanning r kommunikation. Sanning r ett stt att vara, ett stt att agera, en livslevnad. Aldrig ljuga fr sig sjlv, aldrig ljuga fr andra.
Citera
2013-12-08, 00:09
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Vad r kllan till sanningen?
Finns det ngon absolut sanning?
om det inte finns ngon sanning s mste det vara sant att ingen sanning finns vilket innebr en oxymoron och om oxymoronen r sann s r det ju en sanning.
Citera
2013-12-08, 06:54
Medlem
BEings avatar
Kllan till sanningen gr genom hjrtat. Nr allt som r du resonerar med informationen. D r det din sanning och har inget med logiskt, rationellt tnkande att gra. Det r min sanning :-).
Citera
2013-12-08, 07:15
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Kllan till sanningen gr genom hjrtat. Nr allt som r du resonerar med informationen. D r det din sanning och har inget med logiskt, rationellt tnkande att gra. Det r min sanning :-).
hjrtat pumpar blod. men du har rtt p en punkt. var och ens privata erfarenhet kan bara vara vad den r och drmed blir den ju sann i kraft av att man inte kan uppleva ngot annat n det man upplever.
Citera
2013-12-08, 09:48
Medlem
Gameplayers avatar
Sanningen r inget flum utan en korrekt och fullstndig presentation av verkliga frhllanden. En absolut sanning krver att verkligheten upplevs som den verkligen r. Individer upplever vrlden p ett subjektivt stt och kan drfr inte heller besitta ngon absolut sanning. Sklart finns relativa sanningar som r sanna inom en viss kontext. Det finns ven a priori-sanningar men dessa r teoretiska och sger inte mycket om verkligheten.
Citera
2013-12-08, 10:14
Bannlyst
Sanning r en social konstruktion enligt mig. Sedan kanske det finns en slags gudssanning, men den kan vi inte veta srskilt mycket om s fr mig r sanning bara en tolkningsfrga utifrn vem man frgar.
Citera
2013-12-08, 12:59
Medlem
ChristerNs avatar
Vad som r absolut sant, r problematiskt om det inte finns absoluta bevis.

Jag sger hellre att man br i vetenskap och politik ska efter sanningen, drfr om man bygger tnkandet p lgner s blir det skit i huvudet.

Man kan ha sanningsidealet, fullt medveten om att man kan inte absolut bevisa vad som r sant.
Om alla helt struntar i om allt r sant eller falskt, s gr det utfr fr hela civilisationen. (Vetenskap, rttsvsendet osv).

Christer
Citera
2013-12-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivitizer
Kllan till sanning r kommunikation. Sanning r ett stt att vara, ett stt att agera, en livslevnad. Aldrig ljuga fr sig sjlv, aldrig ljuga fr andra.

Vad r d kllan till kommunikationen?
Citera
2013-12-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEing

Vad menar du med hjrtat?
Vad r kllan till hjrtat?
Citera
2013-12-08, 15:37
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Vad menar du med hjrtat?
Vad r kllan till hjrtat?

Hjrtats rst r vr frbindelse till sanningen om livet och om oss sjlva. Kllan r egentligen information.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in