2013-12-06, 15:46
Medlem
Jag har länge kollat runt på olika banker om att ta lån. Standaren är för alla banker att man kan max låna upp till 350 000kr. Brukar också stå "Låna utan säkerhet" ungefär som en hemlös kunde gå in och ta ett lån låter det som. Men det är ju bara marknadsföring och falsk för det stämmer inte för fem öre. Ingen bank ger ut några pengar utan hårda villkor. Men till problemet nu då.

Jag har tänkt att köpa upp en verksamhet. Priset för att köpa upp den är 250 000kr.

Jag ska starta ett nytt AB för att sedan göra en inkråmsaffär med det AB som säljer.

Så jag tänkte, jag öppnar ett AB och tar ett banklån fast med dem 50 000kr som jag har i mitt aktiekapital använder jag också för att betala priset på verksamheten jag köper. Så jag kan ha ett AB och den verksamheten och bara betalat 250 000kr. Sen har jag då 0 kr kvar i mitt AB men.

Men absoluta bästa man kan göra är väl att ta ett företagslån så allting går inom företaget?
Känns som det är mest fördelar att göra så.

Men då kommer vi till banklånet som jag trodde var relativt lätt att ta så länge man har ett fast jobb.

Jag ringer forex för dem har ju ganska bra räntor och frågar om företagslån, dem har inte ens det utan bara blancolån. Då frågar jag hur får jag göra för låna då? Hon frågar om jag har fast jobb, vilket jag har. Om jag tjänar 15 000kr efter skatt, vilket jag inte gör. Om jag äger en egen bostad, vilket jag inte heller gör. Äger man inte en egen bostad får man inte låna mer än 200 000kr. Man får inte heller ta ett lån överhuvudtaget om man inte tjänar mer än 15 lax i netto.

Sen det vanliga med inga betalningsanmärkningar o.s.v.

Så hoppet om lån sjönk ganska mycket. Forex är vad jag skulle vilja kalla den "snälla" banken. Och om dem har såna lånekrav så har nog alla banker det med om inte värre.

Men kollade med swedbank och dem har företagslån men då ska man övertyga dem om att det är en bra ide osv... Liksom ge hit mina 250 000kr. Jag har ett fast jobb ni kommer få era pengar tillbaka.

Så allting är ganska komplicerat. Skulle kunna be mina föräldrar ta ett sånt lån, men vill inte blanda in dem, sen blir det konstigt för det ska vara ett företagslån och dem är ju inte med i företaget...

Nu blev detta väldigt långt, hoppas någon orkade läsa.

Någon som varit med om liknande och löst det eller vet hur man kan göra för gå till väga?
Citera
2013-12-06, 17:24
Medlem
Finansmans avatar
Har du någon fast inkomst över huvud taget?

Hos Wasa Kredit (som ägs av Länsförsäkringar) så kan du låna upp till 350000 kr.

Det dom oftast kräver är att du har en fast anställning och en inkomst (dock oftast väldigt lågt krav)

Till exempel: Hos Wasa kredit kan du låna upp till 350000 kr och deras krav är:
  • Du är minst 20 år.
  • Du är fast anställd sedan minst 6 månader.
  • Du har inga betalningsanmärkningar.
  • Du har varit folkbokförd i Sverige i minst 3 år.
  • Du har fast inkomst på minst 110 000kr/år (vilket är typ 9000 i månaden före skatt).

Det är väl inte värre än att prova ansöka?

Besök för mer information: http://nätlån.se/products/wasa-kredit/
Citera
2013-12-06, 17:46
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tascam123
Jag har länge kollat runt på olika banker om att ta lån. Standaren är för alla banker att man kan max låna upp till 350 000kr. Brukar också stå "Låna utan säkerhet" ungefär som en hemlös kunde gå in och ta ett lån låter det som. Men det är ju bara marknadsföring och falsk för det stämmer inte för fem öre. Ingen bank ger ut några pengar utan hårda villkor. Men till problemet nu då.

Bankerna har inte hårda villkor. Det är ett problem att det är ganska enkelt att låna pengar idag vilket gör att många som inte borde ta lån får svårt med återbetalning och sin ekonomi. Detta drabbar andra som faktiskt sköter sig i form av högre räntor och avgifter.

Citat:
Jag har tänkt att köpa upp en verksamhet. Priset för att köpa upp den är 250 000kr.

Skall man starta ett företag bör man ha lite sparat kapital eller bra kontakter. Nu vet jag inte vad din verksamhet är men 250K är ingen stor summa.

Citat:
Jag ska starta ett nytt AB för att sedan göra en inkråmsaffär med det AB som säljer.

Beskriv ditt företag bättre. Vad är det som du ska tjäna pengar på.

Citat:
Så jag tänkte, jag öppnar ett AB och tar ett banklån fast med dem 50 000kr som jag har i mitt aktiekapital använder jag också för att betala priset på verksamheten jag köper. Så jag kan ha ett AB och den verksamheten och bara betalat 250 000kr. Sen har jag då 0 kr kvar i mitt AB men.

Förtydliga ska du låna 250K och företaget kostar 300K? Du betalar 50k och lånar 200K?`

Citat:
Men absoluta bästa man kan göra är väl att ta ett företagslån så allting går inom företaget?
Känns som det är mest fördelar att göra så.

Nästan omöjligt att få ett lån på sitt AB utan säkerhet då bankerna då står för hela risken om du går i KK. I de flesta fall krävs någon form av säkerhet för lånet även i ett AB. Det kan vara fastigheter, skog mark etc.

Citat:
Men då kommer vi till banklånet som jag trodde var relativt lätt att ta så länge man har ett fast jobb.
Jag ringer forex för dem har ju ganska bra räntor och frågar om företagslån, dem har inte ens det utan bara blancolån. Då frågar jag hur får jag göra för låna då? Hon frågar om jag har fast jobb, vilket jag har. Om jag tjänar 15 000kr efter skatt, vilket jag inte gör. Om jag äger en egen bostad, vilket jag inte heller gör. Äger man inte en egen bostad får man inte låna mer än 200 000kr. Man får inte heller ta ett lån överhuvudtaget om man inte tjänar mer än 15 lax i netto.

Dina förutsättningar för ett lån är inte de bästa. Banken vill se att du klarar av att betala tillbaka och det har du svårt att visa utan inkomst. Har du sen dessutom ingen säkerhet så blir det inte lättare...

Citat:
Sen det vanliga med inga betalningsanmärkningar o.s.v.
Så hoppet om lån sjönk ganska mycket. Forex är vad jag skulle vilja kalla den "snälla" banken. Och om dem har såna lånekrav så har nog alla banker det med om inte värre.
Men kollade med swedbank och dem har företagslån men då ska man övertyga dem om att det är en bra ide osv... Liksom ge hit mina 250 000kr. Jag har ett fast jobb ni kommer få era pengar tillbaka.
Så allting är ganska komplicerat. Skulle kunna be mina föräldrar ta ett sånt lån, men vill inte blanda in dem, sen blir det konstigt för det ska vara ett företagslån och dem är ju inte med i företaget...

Det banken vill se är en ordentligt gjord affärsplan. Finns massa info på nätet och lägger du lite tid på den så är det bra dels för eventuella lån men även för att se om din företagsidé kan fungera.

Orkar man inte gör en affärsplan bör man inte starta ett företag.

Det finns fantastiska möjligheter att få hjälp som mentorer och uppstartslån , etc etc. Lär dig mer innan du satsar och ta hjälp av personer som kan.

Sök på starta eget på googel så lär du hitta en hel del.

Mvh
Citera
2013-12-06, 20:14
Medlem
Hmm få se nu.
Du har följande:

- lägre inkomst än en städare
- inga signifikanta besparingar
- för låg begåvningsnivå för att inse att FB är fel forum för dina frågor (testa verksamt.se eller driftig.nu, m fl)
- otillräckligt med energi eller argumentation för att övertyga banken om att du har en vettig affärsplan

...och du skriver "Liksom ge hit mina 250 000kr"...
Ja, det är märkligt att inte bankerna jagar dig med penningpåsar.
Citera
2013-12-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finansman
Har du någon fast inkomst över huvud taget?

Hos Wasa Kredit (som ägs av Länsförsäkringar) så kan du låna upp till 350000 kr.

Det dom oftast kräver är att du har en fast anställning och en inkomst (dock oftast väldigt lågt krav)

Till exempel: Hos Wasa kredit kan du låna upp till 350000 kr och deras krav är:
  • Du är minst 20 år.
  • Du är fast anställd sedan minst 6 månader.
  • Du har inga betalningsanmärkningar.
  • Du har varit folkbokförd i Sverige i minst 3 år.
  • Du har fast inkomst på minst 110 000kr/år (vilket är typ 9000 i månaden före skatt).

Det är väl inte värre än att prova ansöka?

Besök för mer information: http://nätlån.se/products/wasa-kredit/

Tack för svaret det ska jag absolut pröva!!
Citera
2013-12-06, 21:57
Medlem
Bankerna har inte hårda villkor. Det är ett problem att det är ganska enkelt att låna pengar idag vilket gör att många som inte borde ta lån får svårt med återbetalning och sin ekonomi. Detta drabbar andra som faktiskt sköter sig i form av högre räntor och avgifter.

Inte tillräckligt enkelt uppenbarligen.

Skall man starta ett företag bör man ha lite sparat kapital eller bra kontakter. Nu vet jag inte vad din verksamhet är men 250K är ingen stor summa.

Jag har ett sparat kapital på 50 k.

Beskriv ditt företag bättre. Vad är det som du ska tjäna pengar på.

Jag vill helst inte säga vad företaget gör.

Förtydliga ska du låna 250K och företaget kostar 300K? Du betalar 50k och lånar 200K?`

Företaget kostar 250k. Jag lånar 200k ifrån banken. 50k är mina egna pengar jag sätter in in mitt nya AB som aktiekapital. Då har jag alltså 250k i mitt AB 200k från banken och 50k i aktiekaptial. Jag tar sen alla dem 250k och betalar för företaget.

Nästan omöjligt att få ett lån på sitt AB utan säkerhet då bankerna då står för hela risken om du går i KK. I de flesta fall krävs någon form av säkerhet för lånet även i ett AB. Det kan vara fastigheter, skog mark etc.

Okej.

Dina förutsättningar för ett lån är inte de bästa. Banken vill se att du klarar av att betala tillbaka och det har du svårt att visa utan inkomst. Har du sen dessutom ingen säkerhet så blir det inte lättare...

Tror du missförstått! Jag har fast inkomst på 10 000kr i netto, sen har jag ett extra jobb på 2000kr.

Det banken vill se är en ordentligt gjord affärsplan. Finns massa info på nätet och lägger du lite tid på den så är det bra dels för eventuella lån men även för att se om din företagsidé kan fungera.

Orkar man inte gör en affärsplan bör man inte starta ett företag.

Tro mig jag kan göra en affärsplan i sömnen, det är inte problemet. problemet är att jag inte vill låta smöra för banken med affärsplaner etc. Utan har jag ett fast jobb och ett extra jobb till och med så borde jag väl kunna få ett lån.

Det finns fantastiska möjligheter att få hjälp som mentorer och uppstartslån , etc etc. Lär dig mer innan du satsar och ta hjälp av personer som kan.

Jag kan allt, har gått utbildning och hållt på med företagande i flera år.

Sök på starta eget på google så lär du hitta en hel del.

Tack för ditt svar!

Mvh[/quote]
Senast redigerad av Tascam123 2013-12-06 kl. 21:59.
Citera
2013-12-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Hmm få se nu.
Du har följande:

- lägre inkomst än en städare
- inga signifikanta besparingar
- för låg begåvningsnivå för att inse att FB är fel forum för dina frågor (testa verksamt.se eller driftig.nu, m fl)
- otillräckligt med energi eller argumentation för att övertyga banken om att du har en vettig affärsplan

...och du skriver "Liksom ge hit mina 250 000kr"...
Ja, det är märkligt att inte bankerna jagar dig med penningpåsar.

Har besparingar på 50k.
Du verkar ha ganska låg begåvning som anklagar någon för att ha det.
Jag har testat verksam, är ganska van vid såna sidor då jag har arbetat med företag många år.

Det har jag också men varför ska jag göra det? när jag har 2 jobb borde jag kunna få ett lån.

Och "Liksom ge hit mina 250 000kr" var ett skämt.
Vakna upp tack!
Citera
2013-12-06, 23:00
Medlem
Citat:
Har besparingar på 50k.
Du verkar ha ganska låg begåvning som anklagar någon för att ha det.
Jag har testat verksam, är ganska van vid såna sidor då jag har arbetat med företag många år.

Det har jag också men varför ska jag göra det? när jag har 2 jobb borde jag kunna få ett lån.

Och "Liksom ge hit mina 250 000kr" var ett skämt.
Vakna upp tack!
Att du har två jobb spelar mindre roll i sammanhanget. Jag har bara ett jobb men tjänar liksom de flesta helt andra summor än vad du gör. Du har dessutom ingen säkerhet, såvitt vi vet.

Om du som du påstår hållit på med företagande i flera år och kan göra en affärsplan i sömnen så är det ju synd att du inte vill smöra för bankerna. Det är nämligen det man måste göra när man inte har pengar. Du har inte råd att vara kräsen, stolt eller lat.

Lycka till med ditt företagande.
Citera
2013-12-07, 00:03
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Tror du missförstått! Jag har fast inkomst på 10 000kr i netto, sen har jag ett extra jobb på 2000kr.

Nej jag förstår att du har inkomst men du har sannolikt även som många andra även utgifter.
Banken räknar med att du har kostnader för boende, mat , etc och då är 10-12K inte en tillräckligt stor säkerhet för ett lån i 200K klassen utan säkerhet.
Du kanske kan hitta någon som går med på ett lån men det lär inte bli så bra villkor.

Jag har inga ambitioner att starta något företag men om jag skulle gjort det så skulle jag gjort ungefär såhär:

1. Skaffat mig mer kunskaper om driva företag (Att som du skriva att man kan allt är ingen bra start. Man kan alltid lära sig mer)

2. Gjort en väl genomarbetad affärsplan med allt från swot analys och budget etc. (Detta skulle jag gjort även om jag inte har för avsikt att använda den i en eventuell låneansökan)

3. Bestämt mig för en lämplig företagsform. (Är inte säker på att aktiebolag är bäst i alla lägen)

4. Skulle jag behöva lån hade jag i första hand belånat min bostad. Tror inte jag startat ett företag om jag inte har en del tillgångar själv som jag kan överleva med under ca 1 år.
Citera
2013-12-07, 03:40
Medlem
Citat:
text

Jag förstår inte vad problemet eller frågan är?

Du har inga pengar eller något av värde som motsvarar det lån du vill ta, och sen tycker du att det är konstigt att banken inte vill ge dig pengar? Banken behöver säkerhet att du kan och kommer betala tillbaka.

Du ville ta företagslån med ditt nystartade AB om jag förstod det rätt? Men hur mycket kapital har du i företaget? Bankerna driver ingen ideell välgörenhetsverksamhet.
Citera
2013-12-07, 05:55
Bannlyst
forex är ett skämt dom ville ha intyg att jag hade fast jobb efter dom beviljat mig ett lån på 10000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in