2013-12-06, 13:12
Bannlyst
Hej!

Jag har en MacBook Air som jag har tröttnat på och vill ha Ubuntu. Men datorn är en jobbdator och jag får således inte göra förändringar i själva datorn. Jag funderar på om det skulle gå att installera Ubuntu på extern hårddisk och sedan boota upp på den? Hade det gått med USB 3.0 att få tillräcklig hastighet för att systemet skulle vara laggfritt? Skulle det fungera eller skulle det bara innebära massa problem?

Tack på förhand!
Citera
2013-12-06, 15:36
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagringen
Hej!

Jag har en MacBook Air som jag har tröttnat på och vill ha Ubuntu. Men datorn är en jobbdator och jag får således inte göra förändringar i själva datorn. Jag funderar på om det skulle gå att installera Ubuntu på extern hårddisk och sedan boota upp på den? Hade det gått med USB 3.0 att få tillräcklig hastighet för att systemet skulle vara laggfritt? Skulle det fungera eller skulle det bara innebära massa problem?

Tack på förhand!
Visst fungerar det att installera, inga problem. Det hade väl blivit lite segt över USB 2, men det hade väl gått.
Citera
2013-12-06, 15:47
Bannlyst
Men hur ska man gå till väga? Får man upp den externa hårddisken som ett lagringsmedies-alternativ när man ska installera? Spelar det någon roll vilken hårdvara man installerar den på?
Citera
2013-12-06, 15:56
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Men hur ska man gå till väga? Får man upp den externa hårddisken som ett lagringsmedies-alternativ när man ska installera? Spelar det någon roll vilken hårdvara man installerar den på?
Ja, du får upp det som ett alternativ när du installerar. Det spelar roll vilken hårdvara du väljer att köra programvaran på. En kärna som är gjord för 64-bitarsprocessorer kan inte startas på en 32-bitarsprocessor, för att ta ett exempel.
Citera
2013-12-06, 18:57
Bannlyst
Bra. Men visst är det så att jag kan installera 32bitars version från en dator med 64bitar. Har du någon aning om hur man byter bootdevice på Mac? Finns BIOS?
Citera
2013-12-06, 20:40
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Bra. Men visst är det så att jag kan installera 32bitars version från en dator med 64bitar. Har du någon aning om hur man byter bootdevice på Mac? Finns BIOS?
Något BIOS finns inte. Du får ladda hem och installera rEFIt.
Citera
2013-12-07, 12:54
Bannlyst
Ok tack för hjälpen! Jag ska köpa på mig en hårddisk och sen provar jag.
Citera
2014-01-17, 11:02
Medlem
Med "persistance" kan du behålla inställningar på USB-sticka med hela OS och personliga filer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in