• 5
  • 6
2013-12-08, 23:08
Bannlyst
Det kanske var Gud som sa: "nu ska jag tänka"
Citera
2013-12-09, 04:01
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivitizer
Ja, plantera ett frö, men det är ju mer att jag frågar mig själv medvetet (eller skapar mig själv) saker jag vill veta om mig själv. Jag baserar allt på att mina tankar skapar min verklighet. Jag kan alltså självskapa mig själv precis hur jag vill och tro på exakt det jag vill tro på, för det är exakt så min egen verklighet funkar.

Jag planterar en tanke i mitt medvetande för mitt medvetande att behandla, när mitt medvetande har behandlat det jag har planterat så får jag en uppenbarelse, en lärdom, eller en ide, som jag sedan praktiserar för att se om det stämmer eller ej, om det funkar eller inte, vissa saker jag får reda på är ibland helt knasiga för mig och funkar inte alls.

Men allt det mitt medvetande skapar är något jag själv har skapat från början, eftersom jag är mitt medvetande.

Observera att vi nu diskuterar vad jag anser vara en "intern" verklighet, jag delar även en extern verklighet med dig.

Ok, det kanske fungerar bra för dig. För mig är det mer så att saker kommer till mig när jag behöver dem. Om det kommer inifrån eller utifrån är jag inte så intresserad av. Om det stämmer får väl jag och de som läser det jag delar med mig av avgöra.

Citat:
Jag går även mycket på vad jag känner, känns inte saker bra för mig så är det inte så. Det är mycket av min filosofi, men ibland är det även så att saker inte känns bra, men faktiskt är så ändå. Detta använder jag mycket fysik till bland annat. Det observerbara verkligheten vi ser runt om oss (den vi delar) är kvantfysik för mig. Resten är metafysik (min interna verklighet). Med fysik håller jag mig mentalt frisk anser jag.

För ibland kan jag få helt störda tankar, som jag inte anser vara bra tankar, och då behöver jag använda universella lagar som fysiklagar för att kolla om det funkar eller inte.

Edit: Jag har fått tankar om djävular, demoner och allt sådant, men jag anser inte att jag mår bra av att tro på det, så jag lutar mig lite mer åt fysiken och inte religion i vad jag anser vara verkligt och inte verkligt.

Därför jag inte kan tro på gud, själar, demoner och sådant, för tror jag på det, är det exakt så jag kommer att se min verklighet, och jag vill inte se demoner, själar, gud i min verklighet. Jag vill se energi, för det är det jag anser mig själv vara i den mest grundläggande formen. Medveten energi.

Ditt sätt att se det är väl lika rätt som mitt. Ibland kommer är jag på eller får reda på saker som det tar emot att tro på. Ofta dumpar jag dessa saker... Jag tror dock på en del av det du inte vill tro på. Det har väl gett mig både bra och dåliga upplevelser. En del av det jag skrivit på Flashback hade jag kanske inte kunnat skriva utan detta. Jag hade kunnat förneka vad jag tror på men då hade jag gått emot något grundläggande hos mig själv. En del är också svårt att lämna. Det är som det där hotellet man när som helst kan checka ut ifrån men aldrig lämna.
Citera
2013-12-14, 17:41
Medlem
Nitspins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivitizer
Bakomliggande orsakerna för att en tanke kommer är medvetandet anser jag. Utan medvetande anser jag inte att man kan tänka.

Jag tror att tanke och medvetande kan separeras.

En dator kan väl tänka? Fast den saknar ett medvetande som observerar tankarna. Vilket vi har.
Det finns inte heller bara en källa bakom en tanke. En tanke är resultatet av en otroligt komplex och avancerad rad av orsaker så som gener, uppväxt, omgivning och erfarenheter under hela ens liv.

Kan en bäbis som precis fötts, ett 1 minut gammalt barn tänka?
Eller är det bara vid det stadiet ett medvetande?
Citera
2014-01-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Det är nog tvärtom vill jag säga. Kunskap föds ur tankar för om vi inte tänker händer det typ ingenting. Då är vi stendöd.

Jag vet exact vad du menar. Jag har också tänkt på detta. Och tänkte då att "det är nästan som att nånting, typ GUD om han nu finns helt plötsligt plantera in en tanke i mitt huvud" liksom vart kommer den ifrån. Får den tanken efter att jag skapat en musik-video och videon och musiken går ihop så perfekt. Och då kan jag börja undra, hur fan kom jag på detta? Nästan som att nånting övernaturligt plantera in det, som i nått spel typ The Sims. Att man har någon som styr än.
Citera
2014-01-06, 11:18
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ven0m
Jag vet exact vad du menar. Jag har också tänkt på detta. Och tänkte då att "det är nästan som att nånting, typ GUD om han nu finns helt plötsligt plantera in en tanke i mitt huvud" liksom vart kommer den ifrån. Får den tanken efter att jag skapat en musik-video och videon och musiken går ihop så perfekt. Och då kan jag börja undra, hur fan kom jag på detta? Nästan som att nånting övernaturligt plantera in det, som i nått spel typ The Sims. Att man har någon som styr än.
Jag skulle säga att det är som så att när du har ögonen öppna så uppstår ständigt nya bilder i medvetandet, och så länge du är vid liv uppstår ständigt nya tankar i medvetandet; Tankarna uppstår väl antagligen för att bilder, minnen och alla sensoriska intryck bearbetas i hjärnan, vilket ger upphov till det vi kallar tankar. Man kan fundera kring hur man tänker, rent generellt, men du kan aldrig tänka på en tanke samtidigt som den är 'aktiv' i hjärnan. D v s tankarna som uppstår är en bild/känsla av hela dig själv i nuet, och de tankar som lagrats i minnet ger ditt nuvarande jag en helhetsbild/illusion av en bestående 'person'.

Det är i alla fall de tankar som uppstår i mitt huvud när jag läser frågan.
Citera
2014-01-06, 14:36
Medlem
Perfectscores avatar
När två tankar..
Citera
2014-01-06, 14:56
Medlem
Citera
2014-01-06, 16:06
Medlem
horvalps avatar
Mitt svar på frågan är att en ny tanke, idé, bildas med hjälp av andra tankar man har tänkt eller läst/fått berättat för sig. Jag menar att för att nå den nya tanken X så har man massa samlade tankar i hjärnan, medvetna och omedvetna som tillsammans bygger upp den nya tanken.

Allt som man läser samlas ju någonstans i hjärnan och jag tror att det är därifrån det börjar. Frågar man någon person som är smart om han/hon läser mycket så kan jag garantera att personen kommer svara JA!

Ordet smart kan ju vara svårt att definiera men jag menar smart på det sättet att han/hon är idérik, kreativ, filosofiskt smart liksom.
Citera
2014-01-06, 23:52
Medlem
Citat:
Hur föds en ny tanke

1. Jag tänker, alltså finns jag.
2. Genom att jag är så som jag är,, hur det nu är..
Citera
2014-01-07, 01:06
Bannlyst
Männsikan hjärna är en mutation. Det var inte "meningen" att vi skulle bli såhär smarta. Eller så var det "meningen" att vi skulle utplåna oss själva pga smarthet.
Hjärnan är ett mirakel som inte går att analysera. Desamma gäller vår existens.
Citera
2014-01-07, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
1. Jag tänker, alltså finns jag.
2. Genom att jag är så som jag är,, hur det nu är..
Fast bara för att du tänker vet du inte HUR lever
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in