Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Jag har för "hundra" år sedan varit på studiebesök i ett krematorium för människor och i ugnen låg det efter kanterna aska och pyttesmå benrester kvar, alltså urskrapningen var ju uppenbart inte till hundra procent och då återstår frågan, får man tillbaka askan av sin anhörige bara till ca. 90% eller blandas det upp så man får aska av diverse andra människor i urnan typ ca.10% ????
Kan ju tänka mig att det inte är lika noga när det gäller djur så fantasin kan ju lätt skena.
Rent krasst så spelar det ju inte så stor roll, människor och djur har dött och förmultnat i miljarder år, så all jord är ju återanvänd om man uttrycker sig lite fint. Vad man håller i och sörjer i en urna är bara viktigt ur psykologisk synpunkt rent krasst alltså, men det måste ju finnas lagar och regler att följa, både stadgade och även enbart etiska.
Ja, ungefär så som man tänkte det var.
Det skulle ju vara omöjligt att "hålla rent" ugnen till 100% om man säger så.
Jag tror dock inte som någon sa att man kyler ner ugnarna efter varje kremering, utan man skrapar nog ur askan ganska omgående när kremeringen är över för att sedan göra nästa.
Det är ju ganska strikta lagar när det gäller människor, och inte lika strikta när det gäller djur -så ja, det skiljer sig nog ganska mycket åt tror jag. Skulle vara intressant att titta in i ett djurkrematiorium och se vad som pågår där
Nu blev det mycket om kremering här på slutet, men jag hoppas TS har fått några tips i alla fall.
När en kär familjemedlem går bort så har man oftast nog med sorgen, så det är bra att förbereda sig på hur man gör rent praktiskt så att det inte blir för mycket att hantera när det väl händer.