2013-12-06, 12:06
Medlem
Hej.
Jag är för närvarande arbetslös och har inga pengar.. Har en kontakt som kan hjälpa mig att börja köra paketbil i stan, kravet är såklart att ha körkort.

Kan man besöka arbetsförmedlingen och säga att man har ett jobb på gång men är i behov av körkort för att få jobbet? Därmed få någon form av hjälp?

Någon som har erfarenheter?
Citera
2013-12-06, 12:10
Bannlyst
Ingen aning men med tanke på hur dom plöjer ner pengar i andra utbildningar så ska det nog kunna fundera. Ring och boka en tid med en handledare.
Citera
2013-12-06, 12:11
Bannlyst
I min stad är alla taxichaufförer somalier, de verkar inte ha arbetat tidigare och tror knappast flyktingar får pengar från sociala till körkort. Tror arbetsförmedlingen kostat på dem. Men eftersom det bara är somalier, så kanske det är kravet. Du får ringa AF och fråga.
Citera
2013-12-06, 12:11
Medlem
Otems avatar
Tycker du ska gå dit och ta ett snack med dom om detta! Tror säkert du kan gå den vägen!

Lycka till!
Citera
2013-12-06, 12:33
Medlem
Du kommer inte att kunna få utbildning eller ens bidrag till utbildning för behörighet A eller B. Glöm det.

Det som kan vara aktuellt att af bidrar med är vidareutbildning för yrkestrafik, C, CE, D, DE, Taxi. Ofta då i samarbete med näringslivet.
Citera
2013-12-06, 12:57
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av town
Hej.
Jag är för närvarande arbetslös och har inga pengar.. Har en kontakt som kan hjälpa mig att börja köra paketbil i stan, kravet är såklart att ha körkort.

Kan man besöka arbetsförmedlingen och säga att man har ett jobb på gång men är i behov av körkort för att få jobbet? Därmed få någon form av hjälp?

Någon som har erfarenheter?

Har hört att de ej betalar för B-utbildningar.

Men har däremot hört att socialnämnden kan ha gått med på det ibland. Men då gäller det nog att du är helt lovad jobb om du har körkort.

Hör med kommunen vad de tycker. Soc kan ju vara en bra idé att få kontakta när pengarna är slut. Fast Soc lär dock kräva att man söker många jobb.
Citera
2013-12-06, 14:34
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Du kommer inte att kunna få utbildning eller ens bidrag till utbildning för behörighet A eller B. Glöm det.

Det som kan vara aktuellt att af bidrar med är vidareutbildning för yrkestrafik, C, CE, D, DE, Taxi. Ofta då i samarbete med näringslivet.

Men är det inte C behörighet vi snackar om här? Det är väl ingen liten skåpbil TS ska köra runt i? Jag trodde det handlade om lastbil med bakgavellyft på över 3,5.

Annars är svaret nog nej, du kan inte få hjälp att ta B-kort.

Fast lättast som alltid är att fråga dom som faktiskt vet istället för att låta andra gissa och spekulera. Så kolla med arbetsförmedlingen eller andra berörda myndigheter om man på något vis kan få hjälp.
Citera
2013-12-06, 14:40
Medlem
in2lads avatar
AF bekostar inte B-körkort. De kan bekosta C-körkort om du har en anställning på gång.
Jag har jobbat på AF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in