2005-07-17, 22:06
Medlem
Någon som har något tips på ett ganska fint vin som passar till denna maträtt?

Får kosta upp till 400:-

om ni vill får ni gärna ge varunummer till vinerna på systmbolaget också

600 g fläskfilé
2 tsk basilika
margarin till stekningen
2 dl stark köttbuljong
1 msk soya
3 vitlöksklyftor
2 dl creme fraiche
1 msk vetemjöl utvispad i 2 msk vatten

Stek filén i skivor.
Salta och peppra.
Tillsätt soya, buljong, pressad vitlök och basilika.
Låt allt småputtra i ca 10 min.
Rör därefter i creme fraiche och låt koka upp.
Tillsätt mjölredningen och låt koka en liten stund.
Om du vill kan du droppa i några droppar kalvfond, men det är inte nödvändigt.
Servera med klyftpotatis och broccoli.
Citera
2005-07-17, 22:13
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Jag skulle satsa på en italienare som är lite kryddig för att få fart på den annars creme fraishe-iga rätten, samtidigt som det ska vara ganska lätt och passa till ljust kött som fläsk. Masi är ett ganska prisvärt val, 80 bagis typ. Vill man spendera finns det dyrare italienare med ungefär samma karaktär. Men kryddigt och halvfylligt ska det vara till gris.
Citera
2005-07-17, 22:36
Bannlyst
Första jag kommer att tänka på är vila santa osäker på om det verkligen passar dock.
Jacobsdal Pinotage ? Añares Reserva kanske?
Citera
2005-07-17, 23:33
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Jag skulle satsa på en italienare som är lite kryddig för att få fart på den annars creme fraishe-iga rätten, samtidigt som det ska vara ganska lätt och passa till ljust kött som fläsk. Masi är ett ganska prisvärt val, 80 bagis typ. Vill man spendera finns det dyrare italienare med ungefär samma karaktär. Men kryddigt och halvfylligt ska det vara till gris.

Förslaget med MASI är bra. Nu finns det flera MASI i sortimentet, men bägge kan fungera. MASI Valpolicella är lätare och ganska mjukt vilket funkar bra eftersom rätten har ganska mycket umami tack vare buljongen och sojan samt den lätta karaktären på köttet. MASI Campofiorin är framställd med ripasso-teknik och smakrikare och något strävare. Beroende på kryddningen kan detta fungera också. Flingsalt på bordet kan hjälpa om man behöver balansera strävheten. Särskilt broccolin kan behöva lite salt på topen för att inte reagera med vinet.

Om vädret blire bättre(läs varmare) kan det lättare vara att föredra eftersom det vinner på att severas rejält svalt (10-12 grader).
Citera
2005-07-18, 18:13
Medlem
Tack !

Tack för alla tips, men ni vet inget lite mer "lyxigt" vin som kan passa?
Dom förslag som har kommit ligger ju runt 100-lappen, borde väl finns lite finare viner som kostar lite mera.

jag har tyvärr inte en aning om vad vin ska kosta då jag inte pallar dricka det alls, håller mig till öl & sprit. Men nu är det ju inte jag som ska dricka vinet heller utan 2 st som fyller år nu i dagarna.

Skulle ni orka ge mig lite mer tips så är det väldigt välkommet.
Citera
2005-07-18, 18:18
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nih
Tack för alla tips, men ni vet inget lite mer "lyxigt" vin som kan passa?
Dom förslag som har kommit ligger ju runt 100-lappen, borde väl finns lite finare viner som kostar lite mera.

jag har tyvärr inte en aning om vad vin ska kosta då jag inte pallar dricka det alls, håller mig till öl & sprit. Men nu är det ju inte jag som ska dricka vinet heller utan 2 st som fyller år nu i dagarna.

Skulle ni orka ge mig lite mer tips så är det väldigt välkommet.

Är fölsegrisarna vinkännare? Om de i vanliga fall inte dricker dyrare viner så är det inte säkert att de uppskattar viner i 300-400 kronor klassen. Kommer man högt upp i pris är vinerna oftast väldigt kraftiga, sträva och tyvärr för unga. Du bör i så fall bjuda på något annat. Ett kraftigare kött, kanske vilt, smakrikare sås och tillbehör som ost och svamp.
Citera
2005-07-18, 18:21
Medlem
Ballonggrevens avatar
Vill du lägga ut pengar på vin så är det bättre att investera i en flaska champagne. Servera som aperitif och middagen får en lyxig inledning. Champagne är alltid rätt och kan inte drickas för mycket av. Servera sedan MASI Campofiorin till maten.
Citera
2005-07-18, 18:22
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Är fölsegrisarna vinkännare? Om de i vanliga fall inte dricker dyrare viner så är det inte säkert att de uppskattar viner i 300-400 kronor klassen. Kommer man högt upp i pris är vinerna oftast väldigt kraftiga, sträva och tyvärr för unga. Du bör i så fall bjuda på något annat. Ett kraftigare kött, kanske vilt, smakrikare sås och tillbehör som ost och svamp.

Exakt. Det blir till att byta ut fläsket och bjuda på nöt tillsammans med en amarone eller fisk med en sval chablis om du vill imponera isådana fall. Fläsk kräver helt enkelt lite primitiva, robusta viner. Annars brukar skumpa genomgående uppskattas, tycker Pol Roger är det mest prisvärda bubblet på bolaget.
Citera
2005-07-18, 18:23
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Exakt. Det blir till att byta ut fläsket och bjuda på nöt tillsammans med en amarone eller fisk eller med en sval chablis om du vill imponera isådana fall. Fläsk kräver helt enkelt lite primitiva viner. Annars brukar skumpa genomgående uppskattas, tycker Pol Roger är det mest prisvärda bubblet på bolaget.

Pol Roger. Klockrent!
Citera
2005-07-23, 20:22
Medlem
....

Blev ett utav MASI vinerna, kommer dock inte ihåg vilket
Men uppskattat var det! Tack för tipsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in