Citat:
Ursprungligen postat av
Datormannen
den som röker och får lungcancer får vård, den som kör alkoholpåverkad och kvaddar får hjälp. Vad är skillnaden? Jo transsexuella har inte valt det, det har de andra jag räknade upp!
Men, du läste inte ens trådstart eller? Jag frågade om transsexualism är en psykisk sjukdom/störning och utan att ens svara på det går du vidare och jämför det ickepsykologiska sjukdomar som cancer (eller akutvård efter krock

)
Du får gärna svara på dessa frågor:
Om person A går till vården och säger att han är en Jesus/Napoleon/schimpans född i fel kropp kommer han få psykologisk hjälp. Om samma person istället säger att han är en hon, eller omvänt, klipper läkaren av penis. Varför har vi en skillnad?
Folk som föds korta har heller inte valt det. Jag kan lova dig att alla män under 165 vill vara 190. Kommer det in en sån på vårdcentralen kommer han hänvisas till KBT för att bygga upp sin självkänsla. Hade varit extremt efterblivet om läkarna förlängde hans längd. Varför inte hänvisa transsexuella till psykologisk hjälp?
Hur ser du på faktumet att man egentligen inte kan ändra kön? Inte ens den mest efterblivna genusforskaren kan förneka kromosomerna. Bara för att min penis försvinner kommer inte mina kromosomer sluta skrika "Jag är en man" eller hur? Eller kan man se kromosomerna som social konstruktion i detta fall?
Vill du inte ha en diskussion om varför sjukdomen inte klassas som en psykisk störning kan du lämna tråden, för det är själva syftet här.