2013-12-06, 10:51
Medlem
Läste det här:
http://www.vk.se/1030624/dottern-blev-en-son-2

Varken det första eller det sista vi läser om det här men jag är tveksam. Om vi bortser de få som föds med fysiskt odefinierade kön, kan man födas i fel kropp?

Hur kan detta ens vara en acceptabel teori hos läkarvården idag? All forskning visar att mäns och kvinnors hjärnor är fysiskt olika, och det är nog biologiskt omöjligt med en kvinnohjärna i en mans kropp eller omvänt. (Följer man den sk. genusvetenskapen är vi dock 100% likadana då allt är en social konstruktioin, men även med den "vetenskapen" brister det då man inte kan födas i fel kön om kön bara är en socal konstruktion).

Hur kan man "födas med fel kön?". När ska man börja se den som en psykisk sjukdom? Det finns folk som påstår sig vara Jesus, hundar eller andra apor, dessa bedöms som psykiskt störda och stängs in om de är en fara för omvärlden.

Kan man verkligen vara född i fel kropp lr är det ren kvasivetenskap i stil med genusvetenskapen?
Citera
2013-12-06, 10:58
Medlem
Skulle kunna tänka mig att de kvinnor och män som känner att det är född i fel kropp först har någon slags "fel" i hjärnan som läkarna än inte hittat åt. Till varför läkare acceptera det, låt dom operera sig om de vill! De ger allt för att få ändra sitt kön. Det är ett otroligt långt arbete och vill de göra det så vill jag inte vara den som står i vägen för dem!
Citera
2013-12-06, 11:01
Bannlyst
Könsorganet du föddes med avgör vilket kön du tillhör. De som säger att de föddes i fel kropp kan inte acceptera att dom är homosexuella.
Citera
2013-12-06, 11:04
Medlem
Hamsterbolls avatar
Blev illa till mods av den där artikeln. "Redan när Robin var riktigt liten kände Linda att han inte var som andra flickor. Kjol eller klänning var uteslutet, och Linda handlade alltid på killavdelningarna i butikerna. Dockor var inte intressanta att leka med, bilar och dinosaurier däremot var hur spännande som helst."

Som om valet av kläder eller leksaker skulle ha något med kön eller vilket kön man definierar sig med att göra? Fruktansvärt könsstereotypt. Självklart (nej kanske inte självklart) är det en psykisk sjukdom eller psykisk störning på något sätt. Man kan omöjligen veta hur det känns att vara ett kön man själv inte är. Att vara man betyder inte att man bara gillar blått och klär sig i byxor. Absurt att någon fortfarande resonerar så.

Bilar och dinosaurier... suck.

Däremot: när terapi inte fungerar så kan väl könsbyte vara en alternativ behandlingsmetod. I slutändan så är ju det viktigaste att människor mår bra.
Citera
2013-12-06, 11:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vide.cor.meum
Könsorganet du föddes med avgör vilket kön du tillhör. De som säger att de föddes i fel kropp kan inte acceptera att dom är homosexuella.
Det finns en väldigt liten grupp som föds med dubbla könsorgan, där kan jag förstå att frågan aktualiseras.

Men det är ju inte dom som dominerar debatten & kräver att få ett tredje kön i passet & liknande trams. Det är ju främst förvirrade vänsterflator som inte kan acceptera att dom helt enkelt är butchiga flator.
Citera
2013-12-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vide.cor.meum
Var min första teori med, men det finns faktiskt folk som byter kön och sedan blir homosexuella

T.ex. en man som opererar om sig till kvinna och sen skaffar flickvän.
Citera
2013-12-06, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Läste det här:
http://www.vk.se/1030624/dottern-blev-en-son-2

Är det ren kvasivetenskap i stil med genusvetenskapen?
Ja. Definitivt.

Dom här människorna är psykisk sjuka.
Att ge dom vad dom vill ha är som att ge medicin till en frisk hypokondriker - Det löser inga problem.
Citera
2013-12-06, 11:24
Medlem
Blommandagens avatar
Det är knappast omöjligt att en person har en "kvinnlig" hjärna i en mans kropp, eller tvärt om. Diverse hormonrubbningar och grejer under graviditeten kan säkert ställa till det en hel del, och hjärnan är antagligen ett av de känsligaste organen. Att kalla det för "att vara född i fel kropp" är ovetenskapligt, men det duger åt pöbeln. Sedan finns det ju säkert en rad faktorer som gör folk till transsexuella.

Att samhället erbjuder könskorrigerande behandling kostnadsfritt är samhällsekonomiskt lönsamt, som jag har fått det förklarat för mig. Självmord var (och är?) mycket vanligt bland "obehandlade" transsexuella och en operation är billigare än ett självmord, särskilt när det rör sig om unga människor.
Citera
2013-12-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datormannen
den som röker och får lungcancer får vård, den som kör alkoholpåverkad och kvaddar får hjälp. Vad är skillnaden? Jo transsexuella har inte valt det, det har de andra jag räknade upp!
Men, du läste inte ens trådstart eller? Jag frågade om transsexualism är en psykisk sjukdom/störning och utan att ens svara på det går du vidare och jämför det ickepsykologiska sjukdomar som cancer (eller akutvård efter krock )

Du får gärna svara på dessa frågor:
Om person A går till vården och säger att han är en Jesus/Napoleon/schimpans född i fel kropp kommer han få psykologisk hjälp. Om samma person istället säger att han är en hon, eller omvänt, klipper läkaren av penis. Varför har vi en skillnad?

Folk som föds korta har heller inte valt det. Jag kan lova dig att alla män under 165 vill vara 190. Kommer det in en sån på vårdcentralen kommer han hänvisas till KBT för att bygga upp sin självkänsla. Hade varit extremt efterblivet om läkarna förlängde hans längd. Varför inte hänvisa transsexuella till psykologisk hjälp?

Hur ser du på faktumet att man egentligen inte kan ändra kön? Inte ens den mest efterblivna genusforskaren kan förneka kromosomerna. Bara för att min penis försvinner kommer inte mina kromosomer sluta skrika "Jag är en man" eller hur? Eller kan man se kromosomerna som social konstruktion i detta fall?

Vill du inte ha en diskussion om varför sjukdomen inte klassas som en psykisk störning kan du lämna tråden, för det är själva syftet här.
Citera
2013-12-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Det är knappast omöjligt att en person har en "kvinnlig" hjärna i en mans kropp, eller tvärt om. Diverse hormonrubbningar och grejer under graviditeten kan säkert ställa till det en hel del, och hjärnan är antagligen ett av de känsligaste organen. Att kalla det för "att vara född i fel kropp" är ovetenskapligt, men det duger åt pöbeln. Sedan finns det ju säkert en rad faktorer som gör folk till transsexuella.

Att samhället erbjuder könskorrigerande behandling kostnadsfritt är samhällsekonomiskt lönsamt, som jag har fått det förklarat för mig. Självmord var (och är?) mycket vanligt bland "obehandlade" transsexuella och en operation är billigare än ett självmord, särskilt när det rör sig om unga människor.
Men borde man inte behandla hormonrubbningar med tillskott och diverse blockerare? Nu kör man ju det omvända då flickor t.ex. får spruta in testosteron dagligen.
Citera
2013-12-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Men, du läste inte ens trådstart eller? Jag frågade om transsexualism är en psykisk sjukdom/störning och utan att ens svara på det går du vidare och jämför det ickepsykologiska sjukdomar som cancer (eller akutvård efter krock )

Du får gärna svara på dessa frågor:
Om person A går till vården och säger att han är en Jesus/Napoleon/schimpans född i fel kropp kommer han få psykologisk hjälp. Om samma person istället säger att han är en hon, eller omvänt, klipper läkaren av penis. Varför har vi en skillnad?

Folk som föds korta har heller inte valt det. Jag kan lova dig att alla män under 165 vill vara 190. Kommer det in en sån på vårdcentralen kommer han hänvisas till KBT för att bygga upp sin självkänsla. Hade varit extremt efterblivet om läkarna förlängde hans längd. Varför inte hänvisa transsexuella till psykologisk hjälp?

Hur ser du på faktumet att man egentligen inte kan ändra kön? Inte ens den mest efterblivna genusforskaren kan förneka kromosomerna. Bara för att min penis försvinner kommer inte mina kromosomer sluta skrika "Jag är en man" eller hur? Eller kan man se kromosomerna som social konstruktion i detta fall?

Vill du inte ha en diskussion om varför sjukdomen inte klassas som en psykisk störning kan du lämna tråden, för det är själva syftet här.
Du får nog ta och läsa på bättre. Det är inte bara att gå in till läkarn och få kuken avklippt! Det tar flera år att genomgå ett könsbyte! Du måste genomgå psykiska tester för att säkerhetsställa att de inte bara är psykiskt förvirrade.

Men säg att det är en psykisk sjukdom. Vad spelar det för roll? Vill de göra det låt dem göra det.

Sen borde du inse att det inte är kromosomer som får dig känna dig som en man, det handlar mer om hormoner och det kan du ändra på
Citera
2013-12-06, 14:19
Bannlyst
Spelar ingen roll hur man tänker eller vilka intressen man har. Det är dina kromosomer som avgör vilket kön du tillhör, inte vad din hjärna har fått för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in