• 1
  • 2
2013-12-06, 10:36
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17973071.ab

Här är det meningen att man ska kunna skriva hur man minns Nelson Mandela, vilket jag själv (försökt) gjort. Jag skrev något i stil med att han var en terrorist och att han lät invadera Lesotho. Dessa kommentarer blockeras dock och kommer inte med, Aftonbladet censurerar alltså kritik mot Nelson Mandela.
Försök med detta själva så får ni se.
Citera
2013-12-06, 11:04
Medlem
Dementerads avatar
Jag skrev ett positivt mail men att jag även minns Lesotha under hans regim, det visades inte.

Jag skickade ett mail till deras sajtchef och frågade om detta men jag lär väl inte få något svar.
Citera
2013-12-06, 11:08
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym100
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17973071.ab

Här är det meningen att man ska kunna skriva hur man minns Nelson Mandela, vilket jag själv (försökt) gjort. Jag skrev något i stil med att han var en terrorist och att han lät invadera Lesotho. Dessa kommentarer blockeras dock och kommer inte med, Aftonbladet censurerar alltså kritik mot Nelson Mandela.
Försök med detta själva så får ni se.

Aftonbladet är ett privat företag. Vad är problemet med att de bestämmer över sitt företag?
Citera
2013-12-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Aftonbladet är ett privat företag. Vad är problemet med att de bestämmer över sitt företag?

Problemet är att det är en ledande tidning i landet och de censurerar oliktänkande.
Citera
2013-12-06, 11:40
Medlem
Citat:
Problemet är att det är en ledande tidning i landet och de censurerar oliktänkande.

Men kan någon person på hela denna jord påstå att han gjorde dåliga saker efter sitt frisläppande?

Det är ju framförallt den Mandela som världen vet om, och minns. Och även det han blir ihågkommen för.

Han var ju mer passiv än Gandhi för i helvete. Utan en Mandela så hade väl alla vita i landet tvingats lämna landet eller dö.
Citera
2013-12-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Men kan någon person på hela denna jord påstå att han gjorde dåliga saker efter sitt frisläppande?

Det är ju framförallt den Mandela som världen vet om, och minns. Och även det han blir ihågkommen för.

Han var ju mer passiv än Gandhi för i helvete. Utan en Mandela så hade väl alla vita i landet tvingats lämna landet eller dö.

Jag kan påstå att han gjorde dåliga saker efter sitt frisläppande. Under hans regim invaderade Sydafrika grannlandet Lesotho.
Och såhär bra var Mandela för de vita:
http://www.youtube.com/watch?v=yC8qQE4Y2Js

Han uppmanade till mord på vita. Låter inte särskilt fredligt i mina öron iaf.
Citera
2013-12-06, 12:51
Medlem
Room531s avatar
Citat:

Planeten ses nu i princip som ett privat företag, du har inget emot att makteliten bestämmer över sitt företag? Aftonbladet är en del av en enorm propagandaapparat, del av en missledande opinonsbildare som sprider utvald information ur ett väldigt smalt spektrum och får massorna att fokusera på det några få med enorma kapital vill att vi ska fokusera på. När det når sådana proportioner som det för länge sen gjort, så är det ett enormt problem. Kolla löpsedlarna själv, läs artiklarna, jämför hur det såg ut för en månad sedan, ett år sedan, fem år sedan? Kolla igen om ett par månader. Inga större variationer och kollar man efter dessa mönster i valfri massmedia så är de väldigt lätta att upptäcka, men folk verkar generellt inte märka av det för att det de själva är så inrutade och vana med det hela och fortsätter ändå slå på nyheterna, plocka upp en expressen eller Svd och vad vi nu får tillgång till från dessa företag.

Sen behöver man fråga sig vad denna typ av massutmatning av skräpinformation har för effekt på oss. Vad det sätter för avtryck i våra undermedvetna? Vad börjar vi som konsekvens av propagandan tänka på för typ av frågor, från vilka vinklar tänker och diskuterar vi kring dessa frågor, hur påverkar det våra beteenden och attityder gentemot oss själva och varandra, vad får vi för världsbild, hur påverkas vår moral etc.
Citera
2013-12-06, 12:58
Medlem
Citat:

Det är inget problem med det. De har rätten att censurera fakta och åsikter som de inte tycker stämmer med deras agenda.

På samma sätt har vi rätt att exponera vad AB håller på med, att det inte handlar om sanningar utan om ideologi.
Citera
2013-12-06, 13:27
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:

Kommit på det först nu? Har ju pågått i decennier. En utmärkt anledning till att undvika Aftonsnasken (och Ex-pressen för den delen).
Citera
2013-12-06, 18:15
Medlem
ChampLads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Det är inget problem med det. De har rätten att censurera fakta och åsikter som de inte tycker stämmer med deras agenda.

På samma sätt har vi rätt att exponera vad AB håller på med, att det inte handlar om sanningar utan om ideologi.

Det finns statlig censur, som innebär att staten granskar innehållet i t.ex. en tidning (inte i förväg), och självcensur som innebär att man censurerar sig själv, dvs den som skapat infon censurerar det den själv skrivit utan tvång från någon auktoritet.

Aftonbladet är inte staten och har förmodligen inte skrivit kommentarerna i fråga själva. Därför har de ingen rätt att ta bort negativa kommentarer. Om kommentaren bryter mot lagar som t.ex. hets mot folkgrupp så kan de anmäla kommentaren och skribenten kan bli dömd för det. Men enligt min uppskattning så sitter det någon ultra-PK administratörsbritta som tar bort kommentarer för att hon anser dem som opassande vilket är censur och därmed olagligt. Agendan är inte värd ett piss här. Har de ett kommentarsfält så har man rätten att skriva vad man vill (om de inte går mot yttrandefrihetens gränser) och de får inte tas bort kommentarer hejvilt.
Citera
2013-12-06, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChampLad
Det finns statlig censur, som innebär att staten granskar innehållet i t.ex. en tidning (inte i förväg), och självcensur som innebär att man censurerar sig själv, dvs den som skapat infon censurerar det den själv skrivit utan tvång från någon auktoritet.

Aftonbladet är inte staten och har förmodligen inte skrivit kommentarerna i fråga själva. Därför har de ingen rätt att ta bort negativa kommentarer. Om kommentaren bryter mot lagar som t.ex. hets mot folkgrupp så kan de anmäla kommentaren och skribenten kan bli dömd för det. Men enligt min uppskattning så sitter det någon ultra-PK administratörsbritta som tar bort kommentarer för att hon anser dem som opassande vilket är censur och därmed olagligt. Agendan är inte värd ett piss här. Har de ett kommentarsfält så har man rätten att skriva vad man vill (om de inte går mot yttrandefrihetens gränser) och de får inte tas bort kommentarer hejvilt.

In an ideal world, that would be the case!
Citera
2013-12-11, 21:10
Medlem
Natus.Vinceres avatar
Citat:
Jag kan påstå att han gjorde dåliga saker efter sitt frisläppande. Under hans regim invaderade Sydafrika grannlandet Lesotho.
Och såhär bra var Mandela för de vita:
http://www.youtube.com/watch?v=yC8qQE4Y2Js

Han uppmanade till mord på vita. Låter inte särskilt fredligt i mina öron iaf.

På klippet sägs det 'Amabhunu' som betyder Afrikaaner och syftar på de som förtryckte svarta under Apartheid. 'Amabhulu' betyder vita.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in