• 1
  • 2
2013-12-05, 23:56
Medlem
GekkoJrs avatar
Hej,

Jag hyr ut min lägenhet via denna siten sedan ett par månader och har gått ner lite i pris för att få lägenheten uthyrd lite mer. Jag har kikat runt lite på utbudet i både Gbg och Sthlm och får känslan av att utbudet är lite större än efterfrågan. En beläggningsgrad på 60-70 procent vore fint men då till ett rimligare pris. Hur har det gått för er?
Citera
2013-12-06, 05:20
Medlem
B´stards avatar
Hotell brukar ligga på 50-60 % beläggning ungefär, så vill du upp i 70 så får du helt enkelt sänka priset under vad motsvarande lägenheter kostar. Troligen lite svårt att jämföra lägenheter här utan att röja användarnas identitet.
Citera
2013-12-06, 07:46
Medlem
GekkoJrs avatar
Genomsnittet i Sverige ligger omkring det du nämner. I Stockholm och Göteborg är beläggnings-graden högre, runt 65%. Det är främst Stockholm jag är intresserad av
Citera
2013-12-07, 13:37
Medlem
GekkoJrs avatar
..någon som har sin lägenhet i Stockholm och vill dela ungefär hur mycket del blir uthyrd i snitt när den är tillgänglig, samt capris + strlk & ungefärligt läge?
Citera
2013-12-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GekkoJr
..någon som har sin lägenhet i Stockholm och vill dela ungefär hur mycket del blir uthyrd i snitt när den är tillgänglig, samt capris + strlk & ungefärligt läge?

Jag hyrde ut en etta med kök om 37 kvm i norrförort rätt billigt (2000 per vecka, 333 per natt). Hade ungefär 80% beläggning.
Citera
2013-12-07, 17:38
Medlem
GekkoJrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Jag hyrde ut en etta med kök om 37 kvm i norrförort rätt billigt (2000 per vecka, 333 per natt). Hade ungefär 80% beläggning.
Ok, det var ganska lågt pris fast bra beläggning. Jag hade hoppats kunna ta ut knappt 1000 natten för en lika stor lgh fast då mer centralt.
Citera
2013-12-08, 04:08
Medlem
Citat:
Ok, det var ganska lågt pris fast bra beläggning. Jag hade hoppats kunna ta ut knappt 1000 natten för en lika stor lgh fast då mer centralt.

Nu är ju inte AirBnB menat som en inkomstkälla riktigt; så jag hade rådande marknadshyra i bakhuvudet.
Citera
2013-12-08, 09:50
Medlem
GekkoJrs avatar
Citat:
Nu är ju inte AirBnB menat som en inkomstkälla riktigt; så jag hade rådande marknadshyra i bakhuvudet.
Varför skall man inte kunna se AirBnb som en inkomstkälla? Med rådande marknadshyra antar jag att du menar kostnad för hyreskontrakt i det området du nämnde. I centrala Stockholm ligger andrahandskontrakten på omkring 8 tusen för små lägenheter. Jag ser detta som ett alternativ till andrahandsuthyrning och iom att det är mer jobb att hantera in och utcheckningar bör man ju få in betydligt mer än 8000 och sen kan man ju behålla lägenheten själv vid tillfälle också dessutom. Snacka om win win! Nu verkar ju folks lägenheter ligga på mellan 100 - 150 Euro per natt men jag är osäker på hur stor beläggningsgrad man kan få till detta priset, vilket är anledningen till att jag startade tråden.
Citera
2013-12-09, 16:42
Medlem
Citat:
Varför skall man inte kunna se AirBnb som en inkomstkälla?

För att ockerhyror är olagliga, och (viktigare) oetiska. Du får förmodligen inte heller hyra ut din lägenhet på det sätt du beskriver - det är olovlig andrahandsuthyrning om du inte är i lgh samtidigt som dina gäster. Jag gjorde det endast under tre sommarmånader och hade godkännande från BRF.
Senast redigerad av EG 2013-12-09 kl. 16:45.
Citera
2013-12-09, 16:54
Medlem
GekkoJrs avatar
Citat:
För att ockerhyror är olagliga, och (viktigare) oetiska. Du får förmodligen inte heller hyra ut din lägenhet på det sätt du beskriver - det är olovlig andrahandsuthyrning om du inte är i lgh samtidigt som dina gäster. Jag gjorde det endast under tre sommarmånader och hade godkännande från BRF.
Jag har min styrelses godkännande så inget fel där. Hur kan det vara oetiskt och en ockerhyra? Det är marknaden som styr prissättningen på denna uthyrning. Och det är just en marknadsundersökning jag gör
Citera
2013-12-09, 16:57
Medlem
GekkoJrs avatar
..nu vart det helt plötsligt en politisk diskussion av detta. Det jag är intresserad av är erfarenheter kring prissättning från andra som hyrt ut sin lägenhet via AirBnb. EG - jag har nu fått informationen jag behövde av dig. Tack
Citera
2015-08-22, 10:36
Medlem
Puffar upp. Hur går det för er som hyr ut via AirBnB?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in