2012-08-04, 22:21
Medlem
trallskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Hur ska man få tag i antagningsbeviset? Man behöver det ju för att kunna få nyckeln till lägenheten antar jag. Den finns ju nämligen inte kvar på antagning.se. Samt, var/hur skickar man in det?
Tacksam för svar.

Antingen så har man laddat ner det innan andra urvalet började, eller så får man vänta tills efter andra urvalet är klart (sjätte augusti är det klart, och pdf:en borde finnas där ett par dagar efter det).

Jag antar att man får mer information om vart man ska skicka det när man väl fått en lägenhet (har fortfarande inte fått en lägenhetsjävel själv.), alternativt så behöver man bara skicka det till öbos vanliga mail obo@obo.se
Citera
2012-08-05, 17:30
Medlem
EdBlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Så, precis kommit hem från att ha besökt min Grankottelägenhet. Kan säga att jag blev djupt besviken.
Den är sliten, minimal, dåligt planerad, ostädad samt att den förra ägaren lämnat kvar en massa skräp, kläder och halvtomma hygien och städartiklar.
Brevlådan var dessutom proppfull med brev från skatteverket och diverse andra liknande myndigheter.

Som om det inte vore nog så hade ÖBO tappat bort nycklarna i lägenheten så egentligen så har jag inte ens fått mina nycklar än:S

Bifogar bilder. Vill ni veta mer så fråga gärna.
http://postimage.org/gallery/axtz3cqo/

EDIT: Om ni undrar över colaflaskan så var det för att det skulle bli lättare att uppskatta storleken på det jag fotograferade
Jag ser att sängen är utan madrass. Är det något man ska ta med själv/köpa även för de möblerade lägenheterna?
Citera
2012-08-05, 19:36
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trallskruv
Antingen så har man laddat ner det innan andra urvalet började, eller så får man vänta tills efter andra urvalet är klart (sjätte augusti är det klart, och pdf:en borde finnas där ett par dagar efter det).

Jag antar att man får mer information om vart man ska skicka det när man väl fått en lägenhet (har fortfarande inte fått en lägenhetsjävel själv.), alternativt så behöver man bara skicka det till öbos vanliga mail obo@obo.se

Jag har tackat ja till lägenheten (prio 1). Räcker det? Man ska senast svara den 8 augusti. Man behöver väl inte heller skicka in pdf:en det datumet heller då eller? Står det information om det här någonstans på deras hemsida? Börjar tycka att ÖBO är ett riktigt skämt.
Citera
2012-08-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetris-tias
okok, då förstår jag blir ju spännande o se vem man ska bo med då.

Är ju korttidskontrakt så hoppas kunna hitta bättre senare.

Ja precis, har lägenheten till den 15 Januari eller något sådant, gott om tid att hitta bättre (hoppas jag). Är riktigt taggad på att flytta, mindre taggad för notan på alla grejer man måste inhandla dock..
Citera
2012-08-05, 20:24
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdBlake
Jag ser att sängen är utan madrass. Är det något man ska ta med själv/köpa även för de möblerade lägenheterna?
På denna lägenhet så stod det att madrass ej ingår. Tror det gäller för alla
Citera
2012-08-05, 20:57
Medlem
1) Angående bostadsgarantin, någon som vet ungefär hur lång tid det tar innan erbjudande om boende i Vivalla, Varberga eller Brickebacken kommer? Lär jag få vänta en månad tills efter bekräftelsen eller finns det någon möjlighet att det kommer tidigare? Känns ju som att det är snålt om platser vilket förmodligen kan dryga ut det hela...

2) Hur ser fördelningen mellan Vivalla, Varberga eller Brickebacken ut? Har något av de tre överlägset fler boenden än de andra vilket gör det troligt att man hamnar där?

3) Hur det ligger till med kurslitteraturen? Finns det möjlighet att köpa den på plats i Örebro/vid universitet, eller är det bäst att ordna det innan man åker dit?

4) Sedan undrar jag även om jag behöver införskaffa alla böckerna direkt, eller om det räcker med de som är listade under rubriken "Delkurs 1" till en början?

Tack på förhand
Citera
2012-08-05, 21:07
Medlem
Giulianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf8
Sedan undrar jag även om jag behöver införskaffa alla böckerna direkt, eller om det räcker med de som är listade under rubriken "Delkurs 1" till en början?
Borde gå att se på ditt schema när de olika delkurserna går. För mig inleds höstterminen med delkurs 1 och delkurs 8 parallellt, exempelvis.
Senast redigerad av Giuliani 2012-08-05 kl. 21:09.
Citera
2012-08-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giuliani
Borde gå att se på ditt schema när de olika delkurserna går. För mig inleds höstterminen med delkurs 1 och delkurs 8 parallellt, exempelvis.

Tack, 1 av 4 avklarade
Citera
2012-08-06, 02:14
Medlem
Citat:
1) Angående bostadsgarantin, någon som vet ungefär hur lång tid det tar innan erbjudande om boende i Vivalla, Varberga eller Brickebacken kommer? Lär jag få vänta en månad tills efter bekräftelsen eller finns det någon möjlighet att det kommer tidigare? Känns ju som att det är snålt om platser vilket förmodligen kan dryga ut det hela...

2) Hur ser fördelningen mellan Vivalla, Varberga eller Brickebacken ut? Har något av de tre överlägset fler boenden än de andra vilket gör det troligt att man hamnar där?

3) Hur det ligger till med kurslitteraturen? Finns det möjlighet att köpa den på plats i Örebro/vid universitet, eller är det bäst att ordna det innan man åker dit?

4) Sedan undrar jag även om jag behöver införskaffa alla böckerna direkt, eller om det räcker med de som är listade under rubriken "Delkurs 1" till en början?

Tack på förhand

Beskeden kan komma allt ifrån dag 1 till dag 31. Jag fick i vilket fall mitt via sms precis när det gått 31 dagar.

Och det är inte alls säkert att du får i varken Vivalla, Varberga eller Brickebacken. Jag fick exempelvis mitt i Oxhagen (långt bort åt helvete helt off från uni) där dem har 6-7 lägenheter.

Folk i denna tråd är generellt sätt väldigt kräsna med bostäderna, framförallt på sånt kort varsel. Själv bodde jag på vandrarhem i 3 veckor innan jag fick min delade lägenhet för 3,6k i månaden på andra sidan E18 i 3 månader.
Citera
2012-08-06, 03:31
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidtort
Beskeden kan komma allt ifrån dag 1 till dag 31. Jag fick i vilket fall mitt via sms precis när det gått 31 dagar.

Och det är inte alls säkert att du får i varken Vivalla, Varberga eller Brickebacken. Jag fick exempelvis mitt i Oxhagen (långt bort åt helvete helt off från uni) där dem har 6-7 lägenheter.

Folk i denna tråd är generellt sätt väldigt kräsna med bostäderna, framförallt på sånt kort varsel. Själv bodde jag på vandrarhem i 3 veckor innan jag fick min delade lägenhet för 3,6k i månaden på andra sidan E18 i 3 månader.

Jag tror många är lite smått förvånade/överraskade över den här lite sjuka "bostadsbristen" som råder i ÖREBRO av alla ställen.

Men det kanske bara är jag.

Visst finns bostadsgaranti men precis som du säger så blir det ofta inget höjdarboende då.
Citera
2012-08-06, 11:28
Medlem
Citat:

Tack på förhand

Jag undrar också över kurslitteraturen, hur vet man vilka böcker man ska köpa? Har nämligen möjlighet att köpa en del begagnade från förra året och skulle vilja veta exakt vilka jag behöver så jag får rätt.

Jag och tjejen fick boende via bostadsgarantin efter ca 2 veckor. En 2a i Baronbackarna på 49m2. Verkar vara hyffsat iallafall!
Citera
2012-08-06, 11:38
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Jag och tjejen fick boende via bostadsgarantin efter ca 2 veckor. En 2a i Baronbackarna på 49m2. Verkar vara hyffsat iallafall!

Räcker det att ha sin partner uppskriven som medsökande på profilsidan, eller måste man göra något speciellt för att få bo ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in