2012-07-16, 21:43
Medlem
08oss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Läser jag fel i eller står det att man bör ha över 1000 poäng för lägenheter i brickebacken?
Ja det gör du, kolla studentbostad istället. Där ligger det på ca 500 poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Det är ingen som har vänner eller bekanta som hyr ut i andra hand? 1a eller 2a. Vi är ett par på 20 år som försöker hitta någonstans att bo. Har ca 5 köpoäng eller något men det räcker ju ingenstans, är anmäld till bostadsgarantin i och för sig men där hamnar man förmodligen i något ruckel i utkanten av stan som bara är tillfälligt tills man hittar något bättre. Lika bra att försöka!
Kan säga att bostadsgarantin även kan ge rätt bra bostäder. Dels kan du bo hos folk som hyr ut ett rum för 500 kr per vecka (akutbostad som ordnas av studentkåren) och med öbo:s bostadsgaranti kan man få ett rum i en gemensam lägenhet mitt i centrum... eller i Vivalla men det är okej det med, direktbuss till skolan iaf.
Citera
2012-07-17, 00:57
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjalmarhjalmar
Närmare Ica/Willys och universitetet. Alla är korridorer förutom lägenheterna på sörbyängsvägen.
Ganska stora badrum med kaklade väggar som gjordes för inte allt för längesen. Annars är rummen kvadratiska med en garderob + hall. Öbo har även renoverat köken i dom flesta (alla?) husen och har du tur hamnar man i en korridor där städning och diskning sköts vilket inte jag lyckades med under det året jag bodde där.
Grönområden finns mellan husen där grillar finns uppsatta och en festlokal man kan hyra.
Få gratisparkeringar utanför.
El/internet/tv ingår.

Kan nog skaffa fram bilder från ett rum om du vill

Inte överdrivet lyhört heller

Gärna nån bild eller två skulle uppskattas jättemycket!

Låter trevligare än grankottarna iaf!

Ska flytta ner med flickvännen så en vi letar ju som idioter mest efter tvåor.. Dock inte tillräckliga poäng i kön och då ställde jag mig ändå för ganska länge sedan!
Senast redigerad av Pangon90 2012-07-17 kl. 01:03.
Citera
2012-07-17, 03:16
Medlem
Suttit och bläddrat runt bland fastighetsbolag någon timme varje dag sedan antagningsbeskedet - utan lycka.

Jag går gärna ihop och delar på en lite dyrare lägenhet om intresset finns? Är förstås ingen garanti för lägenhet för det, men allt för att öka chanserna. Eller någon som eventuellt har en stor lägenhet de vill dela med sig av?

Bara att skicka ett PM om någon känner sig träffad.
Citera
2012-07-17, 07:02
Medlem
Terraries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealcub
Suttit och bläddrat runt bland fastighetsbolag någon timme varje dag sedan antagningsbeskedet - utan lycka.

Jag går gärna ihop och delar på en lite dyrare lägenhet om intresset finns? Är förstås ingen garanti för lägenhet för det, men allt för att öka chanserna. Eller någon som eventuellt har en stor lägenhet de vill dela med sig av?

Bara att skicka ett PM om någon känner sig träffad.

Jag överväger att söka mig till något slags kollektivboende, det verkar vara enda sättet att ha råd med en vettig lägenhet. Finns det inga "kontaktannonser" för sådana förslag där man presenterar sig, det eventuella boendet m.m?
Citera
2012-07-17, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Gärna nån bild eller två skulle uppskattas jättemycket!

Låter trevligare än grankottarna iaf!

Ska flytta ner med flickvännen så en vi letar ju som idioter mest efter tvåor.. Dock inte tillräckliga poäng i kön och då ställde jag mig ändå för ganska länge sedan!

Jag flyttade ihop med min tjej här för ca 1 år sedan. Vi lämnade intresseanmälan på alla privata fastighetsbolag (ca 10-12 stycken tror jag) och så lät vi henne ringa in på de som var mest intressanta och spela dum + trevlig. Vi fick erbjudande från 4-5 stycken av hyresvärdarna genom detta. Vi var dock ute lite tidigare än vad du är nu. (typ i maj-juni)

Men go privat, öbo är inte the only way.
Citera
2012-07-17, 13:25
Medlem
Pangon90s avatar
Verkar ju vara ett gäng flashbackare som söker boende här

vi går ihop och flyttar in i en fet 150kvm vindvåning i city
Citera
2012-07-17, 14:01
Medlem
trallskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Verkar ju vara ett gäng flashbackare som söker boende här

vi går ihop och flyttar in i en fet 150kvm vindvåning i city

Låter bra, var anmäler man sig?

Jag har faktiskt lyckats få erbjudande om en lägenhet, men ligger på femte plats så jag borde nog inte hoppas för mycket
Citera
2012-07-17, 14:54
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trallskruv
Låter bra, var anmäler man sig?

Jag har faktiskt lyckats få erbjudande om en lägenhet, men ligger på femte plats så jag borde nog inte hoppas för mycket
Jag ligger på 4:e på tre grankottar, så man får hoppas att man får någon av dem.
Citera
2012-07-17, 16:47
Medlem
Jag bor precis vid tågstationen och bussen går direkt från resecentrum, tar ca 20 minuter till skolan men oftast snabbare (busschaufförer har ju en tendens att ligga på gasen). Tycker nästan det är bättre att bo nära centrum där allt finns, skolan ligger en bit ifrån det mesta enligt mig. Men som sagt, smaken är som baken
Citera
2012-07-17, 18:22
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tizo
Svårt att svara med säkerhet på din fråga då söktrycket och andra sökandes köpoäng avgör. Det finns dock statistik över tidigare månaders köpoäng.

http://www.obo.se/sv/Bostader/Statistik-kopoang/
Dessa köpoäng gäller för vanliga lägenheter och inte för studentlägenheter. När det gäller studentlägenheter så borde det räcka med bara något hundratal poäng (tror jag).
Citera
2012-07-17, 20:07
Medlem
Har jag missuppfattat eller får man enbart bo på dessa ställen med bostadsgarantin?
Senast redigerad av JohnnyEagle 2012-07-17 kl. 20:09.
Citera
2012-07-17, 22:03
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Av de korridorer som ligger ute (Tybble, Studentgatan). Hur är köken där?

EDIT: Någon som ska på öppet hus på skolan nu på lördag?
Senast redigerad av LuktSuddiGum 2012-07-17 kl. 22:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in