2006-01-22, 21:50
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Hund får du inte ha, lägenheterna på brickebacken är typ en modifierad variant av studentkorridorer, en stor villa där ni bor på övervåningen med ett rum var, badrum och kök delar ni. Vilket är rätt skabbigt för mig, att dela badrum alltså.

När jag bodde i Brickebacken hyrde jag ett rum med delat kök och badrum i en vanlig lägenhet. Huset var ett tvåvånings hyreshus, med trapp på utsidan, inte någon villa.

Dela badrum var ingen höjdare, men jag stod ut, trots att ingen av mina lägenhetsgrannar var några städfreaks. Det gäller att inte vara för känslig.
Citera
2006-01-22, 22:09
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Det där med hunden är jag osäker på, om du verkligen vill ha hund ska du nog skaffa en egen etta i stan, eller i något av de nya husen som byggs för studenter just nu.
Jag har inte råd med för mycket i hyra, eftersom det handlar om dubbelt boende. Hunden måste jag nog ha med då och då när det inte funkar med min frus jobb annars. Kanske går att lösa genom att helt enkelt fråga de andra som bor där?
Citera
2006-01-22, 23:37
Medlem
Bråkmakarns avatar
Kolla vilka bostadsområden som ligger utmed 12-ans resväg (tolvan är linjen som går förbi universitetet), då är det ju bara att hoppa på busen och åka med, slippa byten och sånt.
Mellringe,Varberga och Markbacken ligger alltså bra till, dom områdena trafikeras av tolvan. Helt fel sida av stan, men med buss eller cykel så är det inga större problem. Markbacken ligger närmare stan än Varberga, Mellringe ligger längst bort, lite väl långt bort för att cykla till universitetet på någorlunda snabb tid dessutom. Markbacken är tydligen helt nyrustat också.

Tybble ligger riktigt nära, några minuter på cykel bara, 10 minuters promenad kanske.
Citera
2006-01-23, 19:27
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
När jag bodde i Brickebacken hyrde jag ett rum med delat kök och badrum i en vanlig lägenhet. Huset var ett tvåvånings hyreshus, med trapp på utsidan, inte någon villa.

Dela badrum var ingen höjdare, men jag stod ut, trots att ingen av mina lägenhetsgrannar var några städfreaks. Det gäller att inte vara för känslig.

stämmer, har bara varit där en gång så man glömmer lätt, precis sån lägenhet jag menar

Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten

Jag har inte råd med för mycket i hyra, eftersom det handlar om dubbelt boende. Hunden måste jag nog ha med då och då när det inte funkar med min frus jobb annars. Kanske går att lösa genom att helt enkelt fråga de andra som bor där?

Ja just det du skulle bara bo där lite då och då.
Brickebacken är väl det bästa om de tillåter hund där.

Men annars är nog Varberga mest attraktivt, mycket billiga lägenheter, 2or som du kan dela med andra deltidsboende. Du får du egen lägenhet ned den du delar, om han/hon inte har något emot hund så är det inga problem.
Nackdelen är att det är en halvtimmas resväg med buss.
Citera
2007-01-24, 03:40
Medlem
shizzles avatar
Dags att återuppliva denna tråd lite. Jag undrar hur Örebro är att plugga i. Uteställen, Stämning och aktiviteter t.ex? Är det kul att vara student i Örebro? Någon som som sitter på lite info om detta?
Citera
2007-02-25, 13:11
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Dags att återuppliva denna tråd lite. Jag undrar hur Örebro är att plugga i. Uteställen, Stämning och aktiviteter t.ex? Är det kul att vara student i Örebro? Någon som som sitter på lite info om detta?

Ja eftersom jag bott här i 1,5 år drygt så kan jag nog bidra med en del.

Plugga:

Örebro är inte en studentstad som t.ex. Lund eller Uppsala är. Universitets-titlen är relativt ny och det ligger ungefär 2 km från staden. Detta leder lite till att studenterna håller sig på sin kant och inte är så väldigt synliga i staden. Men kontakten mellan staden och studenterna blir bättre och bättre. Universitetet påminner om ett gigantiskt gymnasium eftersom alla byggnader ligger inom radien av 1-2 kilometer. Det är ganska praktiskt då man ska förflytta sig kring de olika byggnaderna, det är mindre kul när man ska äta eftersom man bara har 4-5 ställen och välja på, om man inte vill åka in till staden.

Uteställen:
Här är det ganska dåligt ställt enligt mig, fast jag kommer från Stockholm så det är det enda jag har att jämföra med. Örebro har iaf 5 stora klubbar, det är Strömpis,Kåren, Klaras, Frimis, och Satin. Finns några bra indieklubbar som kör, men i övrigt finns det inte några nischade klubbar utan alla spelar samma musik. Går inte ut så mycket här så jag vet inte, men lite sjyssta pubar är typ Stalllyktan, Mitt andra hem osv. Kåren är defnitivt roligast på fredagar, mycket folk som går ut.

Stämning och aktiviteter:
Här briljerar Örebro i mitt tycke. De flesta man stöter på är trevliga, det är ett lungt och skönt tempo. Finns många föreningar att aktivera sig i, de har ett jättefint gym och många olika sportsliga aktiviteter. Det finns fotbollsplan, beachvolleyball, amerikansk fotboll, basket...ja det mesta. Finns 2 stora gymnastiksalar också. Radio och tv kan man lattja med här på frititiden, finns en massa.

Det är kul att vara student, men man ska inte förvänta sig att festa hårt 3-4 dagar i veckan som de gör i Lund t.ex. Det finns 2 studentpubar men that's it.
Citera
2007-05-16, 14:50
Medlem
Halloj, kommer flytta upp i höst och börja läsa på universitetet.
Eftersom att jag hatar överraskningar så tänkte jag ta reda på lite saker i god tid.
Hur är området med studentlägenheter kring grankottevägen?
Hur är standarden på dessa lägenheter?
Finns det några andra områden med studentlägenheter som ni kan rekomendera, dock krävs eget kök/kokvrå/pentry och toalett m. dusch. Allt annat känns vidrigt.

Jag har noterat att det erbjuds en hel del idrott inom ramen för universitetet men inte hittat handboll, finns det inte?

Vänlig Hälsning,

C
Citera
2007-05-17, 14:15
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoChao
Halloj, kommer flytta upp i höst och börja läsa på universitetet.
Eftersom att jag hatar överraskningar så tänkte jag ta reda på lite saker i god tid.
Hur är området med studentlägenheter kring grankottevägen?
Hur är standarden på dessa lägenheter?
Finns det några andra områden med studentlägenheter som ni kan rekomendera, dock krävs eget kök/kokvrå/pentry och toalett m. dusch. Allt annat känns vidrigt.

Jag har noterat att det erbjuds en hel del idrott inom ramen för universitetet men inte hittat handboll, finns det inte?

Vänlig Hälsning,

C
Grankottevägen är baracker och duger som första anhalt i staden. Sörbyängsvägen är nyast och fräschast av det som ÖBO erbjuder. Du kan kolla mer på: http://www.obo.se/index.php?id=399. I området Svalsjön finns det också bra studentlägenheter. Undvik Brickebacken (undantaget Grankotte) och framförallt Varberga. V-berga är en invandrartät tattarhåla som ligger åt helvete långt från både univeristetet och stan.

Handboll finns dessvärre inte hos ÖUIF. Du kan kolla upp vad som finns på: http://www.ouif.nu/ Annars kan du höra av dig till ÖSK handboll och kanske fråga dem om du kan lira lite eller om de vet nån passande klubb för lite lattjo motionslirande. http://www.oskhandboll.com/
Citera
2007-05-17, 17:06
Medlem
Tack för svar!
Har du någon koll på standarden innuti lägenheterna på grankottevägen?
Är dom nybyggda, fräsha?
Citera
2007-05-17, 17:11
Medlem
firres avatar
Har bara hört bra om Örebro. Ett ex läste där för några år sedan och jag var där ganska mkt. Bra lärare, bra studentliv (dock begränsat) och helt ok boende. Har jobbat och jobbar med Örebro utbildade ekonomer och de har bra koll. Deras utbildning i statistik hör till landets bästa.

Studentgatan är nog att rekommendera som boende ifall du vill leva studentliv!
Citera
2007-05-17, 18:49
Medlem
roostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoChao
Tack för svar!
Har du någon koll på standarden innuti lägenheterna på grankottevägen?
Är dom nybyggda, fräsha?

Nje det är inte direkt nybyggt innuti grankottelägenheterna, vissa har blivit rustade för några år sen tror jag, och vissa är ganska gamla och skabbiga.
Det är inget ställe man vill spendera resten av livet på, men det duger om man bara ska vara student. Det är ungefär exakt samma som i studentkorridorerna på studentgatan. Jävligt jobbigt på grankotten är att det inte finns någon fläkt över spisen så det blir lätt jävligt osigt i hela lägenheten när man lagar mat.

Det korta avståndet till studentgatan och universitetet gör att det är perfekt om man kanske ena dagen vill ta del av festerna som hålls där och andra dagen ta det lite lugnare hemma och plugga.
Citera
2007-05-17, 18:56
Medlem
Kuggarns avatar
På studentgatan är det i princip bara korridorsboende som gäller med gemensamt kök. Det finns dock några små tvåor som delas av två personer med eget kök. Då behöver du ju bara dela med en snubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in