Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Dags att återuppliva denna tråd lite. Jag undrar hur Örebro är att plugga i. Uteställen, Stämning och aktiviteter t.ex? Är det kul att vara student i Örebro? Någon som som sitter på lite info om detta?
Ja eftersom jag bott här i 1,5 år drygt så kan jag nog bidra med en del.
Plugga:
Örebro är inte en studentstad som t.ex. Lund eller Uppsala är. Universitets-titlen är relativt ny och det ligger ungefär 2 km från staden. Detta leder lite till att studenterna håller sig på sin kant och inte är så väldigt synliga i staden. Men kontakten mellan staden och studenterna blir bättre och bättre. Universitetet påminner om ett gigantiskt gymnasium eftersom alla byggnader ligger inom radien av 1-2 kilometer. Det är ganska praktiskt då man ska förflytta sig kring de olika byggnaderna, det är mindre kul när man ska äta eftersom man bara har 4-5 ställen och välja på, om man inte vill åka in till staden.
Uteställen:
Här är det ganska dåligt ställt enligt mig, fast jag kommer från Stockholm så det är det enda jag har att jämföra med. Örebro har iaf 5 stora klubbar, det är Strömpis,Kåren, Klaras, Frimis, och Satin. Finns några bra indieklubbar som kör, men i övrigt finns det inte några nischade klubbar utan alla spelar samma musik. Går inte ut så mycket här så jag vet inte, men lite sjyssta pubar är typ Stalllyktan, Mitt andra hem osv. Kåren är defnitivt roligast på fredagar, mycket folk som går ut.
Stämning och aktiviteter:
Här briljerar Örebro i mitt tycke. De flesta man stöter på är trevliga, det är ett lungt och skönt tempo. Finns många föreningar att aktivera sig i, de har ett jättefint gym och många olika sportsliga aktiviteter. Det finns fotbollsplan, beachvolleyball, amerikansk fotboll, basket...ja det mesta. Finns 2 stora gymnastiksalar också. Radio och tv kan man lattja med här på frititiden, finns en massa.
Det är kul att vara student, men man ska inte förvänta sig att festa hårt 3-4 dagar i veckan som de gör i Lund t.ex. Det finns 2 studentpubar men that's it.