2005-07-17, 21:11
Medlem
I TV-programmet fick man höra att IKEA en period på 70-talet var mer känd som slit och släng-möbler, ofta med dålig kvalitet. Modeprylar.

Det har jag nästan helt glömt bort idag, men det stämmer nog. Men dom skärpte till sig.

Minns hur det var att som liten kolt få åka till Kungens Kurva nång gång på tidigt 70-tal. Det var nåt speciellt det förstod man ju... mest var jag fascinerad av ortnammnet Kungens Kurva. Det lät ju som nåt av Lennart Hellsing.
Citera
2005-07-17, 21:24
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Minns hur det var att som liten kolt få åka till Kungens Kurva nång gång på tidigt 70-tal. Det var nåt speciellt det förstod man ju... mest var jag fascinerad av ortnammnet Kungens Kurva. Det lät ju som nåt av Lennart Hellsing.
Det där bollhavet..... vad var det som var så magiskt med det ?
Citera
2005-07-17, 21:31
Medlem
Norrlands populäraste rastställe är IKEAS parkering i Birsta norr om Sundsvall.
Citera
2005-07-18, 03:21
Medlem
Många bra saker har sagts om Ikea här. Det är sant att det var si å så med kvaliteten i början på 70-talet... lite EPA över det hela.
Jag bodde i ett annat land några år på 80-talet och levde halvfattigt studentliv. Det som slog mig var att enda alternativet till bananlådor som möbler var dyra fina saker som kostade multum. Då saknade jag IKEA och det är kanske en av anledningarna till varför företaget går bra även i andra länder.

Ingvar var nazist. Det har alla hört och det har sagts i TV och media. Inte så snyggt men man ska komma ihåg att det man visst om nazism före och i krigets inledning var att Nazismen stod för en politik som satte folk i arbete. Några år efter deppressionen blev det något människorna saknade.
Nu vet vi bättre..
Många svenskar var nazister under kriget och många behöll sina sympatier långt efteråt. Ingvar tillhörde generationen som lät sig förledas av nazismen i begynnelen men han var verkligen inte ensam.
På den tiden tystades allt ner med nazismens undergång. IK har fått sin historia släpad upp i dagen just för att han är så framgångsrik.

För att det inte ska uppstå nåt missförstånd vill jag tydligt förklara min avsky för allt vad nazismen stod för. Däremot tycker jag det känns svårt att döma de människor som levde i tiden då det begav sig. Uppsåtet var säkert ärligt men för de flesta blev säkert ideologins nedgång en svårsmält börda.
Citera
2005-07-18, 06:20
Medlem
Indians avatar
Citat:
)...)Minns hur det var att som liten kolt få åka till Kungens Kurva nång gång på tidigt 70-tal. Det var nåt speciellt det förstod man ju... mest var jag fascinerad av ortnammnet Kungens Kurva. Det lät ju som nåt av Lennart Hellsing.

www.huddinge.se/upload/Turism/Dokument/besoksbroshyr.pdf

Den 28 september 1946 kommer en Cadillac '38 åkande strax söder om Segeltorp. Bilen kommer för nära vägkanten och plötsligt känner chauffören (Levin) att bilen är på väg ned för vägkanten. Lutningen är så pass kraftig att ekipaget fortsätter ned och att vatten, gyttja och buskage efter ett tag tar emot. Ur bilen kliver en man klädd i höga jaktstövlar. Det är ingen mindre än Kung Gustav V. Ingen skadade sig, även bilen klarade sig utan större problem. Dagen efter skriver Dagens Nyheter om händelsen och platsen blev därefter känd som Kungens Kurva.
Rykten säger att kungen strax före olyckan sade "Fovtare, Levin, fovtare"

http://susning.nu/Kungens_kurva

On Topic - Ingvar verkar ha problem med att vilja ha kontroll ned till skruv & mutternivå.. han borde nog kvicka sig med att växla över ansvar & utse efterträdare på allvar.
Förr sade han att sönerna inte riktigt höll måttet att bli högsta höns i organisationen, men nuförtiden har de väl avancerat ganska högt?
Geni/föregångsman på distributionsområdet är han i alla fall. Hoppas imperiet inte imploderar efter grundarens frånfälle.
Citera
2005-07-18, 07:40
Medlem
catami:

Det kan bli lite paranoja att gnälla för mkt på gamla nazister och Ingvar har väl knappast haft såna böjelser i livet i allmänhet sedan kriget. Han har ju gjort hel pudel förvisso.

Men om man var nazist under kriget så vittnar det ju om en viss social talang och intelligens att byta häst vid Stalingrad eller åtminstone 1945. Vissa höll som sagt på några år till som en liten överkurs.

Per Svensson (Expr kultur) har skrivit en intressant bok om detta fenomen vad gäller författaren PO Sundman ( boken "Ingenjör Andrées luftfärd" bla).
Boken heter "Frostviken".

Sen ska det till saken föras för fullständighetens skull att anhängarna av Stalin, Mao och Pol Pot var mångdubbelt fler i Sveriges offentliga liv...

INDIAN:

Ja just där är han antagligen ett geni. Lite av en svensk Henry Ford...?
Citera
2005-07-18, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Många bra saker har sagts om Ikea här. Det är sant att det var si å så med kvaliteten i början på 70-talet... lite EPA över det hela.
Jag bodde i ett annat land några år på 80-talet och levde halvfattigt studentliv. Det som slog mig var att enda alternativet till bananlådor som möbler var dyra fina saker som kostade multum. Då saknade jag IKEA och det är kanske en av anledningarna till varför företaget går bra även i andra länder.

Ingvar var nazist. Det har alla hört och det har sagts i TV och media. Inte så snyggt men man ska komma ihåg att det man visst om nazism före och i krigets inledning var att Nazismen stod för en politik som satte folk i arbete. Några år efter deppressionen blev det något människorna saknade.
Nu vet vi bättre..
Många svenskar var nazister under kriget och många behöll sina sympatier långt efteråt. Ingvar tillhörde generationen som lät sig förledas av nazismen i begynnelen men han var verkligen inte ensam.
På den tiden tystades allt ner med nazismens undergång. IK har fått sin historia släpad upp i dagen just för att han är så framgångsrik.

För att det inte ska uppstå nåt missförstånd vill jag tydligt förklara min avsky för allt vad nazismen stod för. Däremot tycker jag det känns svårt att döma de människor som levde i tiden då det begav sig. Uppsåtet var säkert ärligt men för de flesta blev säkert ideologins nedgång en svårsmält börda.

Nåja, det var inte precis någon hemlighet på 30-talet att nazismen även innebar förtryck, rasistisk lagstiftning, koncentrationsläger för oliktänkande osv. Majoriteten av den svenska befolkningen skydde nazismen som pesten redan i början av 30-talet.
Citera
2005-07-18, 13:36
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darth
Nåja, det var inte precis någon hemlighet på 30-talet att nazismen även innebar förtryck, rasistisk lagstiftning, koncentrationsläger för oliktänkande osv. Majoriteten av den svenska befolkningen skydde nazismen som pesten redan i början av 30-talet.

Sanningen är nog snarare att majoriteten av den svenska befolkningen inte alls brydde sig. Demokrati var inte alls någon självklarhet vid den här tiden och i en diktatur är förtryck och fängslande av oliktänkande logiska följder av maktens upprätthållande. Hur man verkligen behandlade folk i koncentrationsläger var inte alls känt innan det blev avslöjat i krigsslutet.
Betydligt mer känt var hur bra det gick för tyskland och italien genom politiska insatser. Motorvägar, biltillverkning, bevattningssystem för jordbruket, utbyggand av telefoni, elektricitet och rinnande vatten.
Det var naturligtvis mycket lättare att ta till sig de positiva sakerna. Saker som också rent praktiskt var fantastiskt bra för gemene man. Jag tror också att det är väldigt farligt att förtiga dessa saker. I vår politiskt korrekta historiebeskrivning får man ofta intrycket ALLT var dåligt med nazismen och fashismen. Det starka folkliga stödet förklaras lite diffust med ignorans, karismatiska ledare och att folket inte hade något val. Förtigandet av sanningen är farligt eftersom det gör det svårt att upptäcka en ny hitler. Om en politisk inriktning lyckas skapa ett på ytan bättre samhälle är risken att vi än en gång ser mellan fingrarna med att man gör avsteg från demokratin.
Citera
2005-07-18, 15:41
Medlem
Citat:
Det kan bli lite paranoja att gnälla för mkt på gamla nazister och Ingvar har väl knappast haft såna böjelser i livet i allmänhet sedan kriget. Han har ju gjort hel pudel förvisso.

Men om man var nazist under kriget så vittnar det ju om en viss social talang och intelligens att byta häst vid Stalingrad eller åtminstone 1945. Vissa höll som sagt på några år till som en liten överkurs.
Kamprad var medlem i Nysvenska rörelsen till på 50-talet vilket inte blev känt förrän 1994, det var först då han pudlade
Citera
2005-07-18, 15:58
Bannlyst
Ingvar har sannerligen inte gjort Ikea till en succe helt på egen hand men mycket av framgången beror nog på hans karisma. Det är säkert pga av hans charm som han alltid haft och fortfarande har en roll som frontfigur i företaget. Känner en kvinna som arbetade på Ikea. Tror det var som försäljningschef eller något sånt. Hon har berättat om Kamprads blixtbesök. Om vilket kaos det blev och hur han gick runt på varuhuset och rättade till backar och hyllor som stod snett Efter "ronden" så läxande han upp personalen, på ett bra sätt dock. Han skällde aldrig ut någon utan försökte få de att förstå visten av att vara nogrann och varför man ska göra vissa saker på ett visst sätt.

Många brukar anklaga honom för att spela enkel och snål för att det skulle vara något positivt för Ikeas imagé och han är säkert medveten om sitt sätt att vara men jag tror han uppriktigt är så som han framstår i te.x TV. En enkel person som brinner för att göra affärer och har gjort det sedan han var liten pojkspoling. Pengarna är något sekundärt.

Och om det var någon i Sverige jag skulle vilja arbeta med/för så skulle Kamprad lätt vara en av dem. Han har så mycket att lära ut om affärsvärlden. Skulle nästan kunna tänka mig att arbeta i en Ikea affär enbart för att få se lite mer av hur verksamheten fungerar.
Citera
2005-07-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulskalle
Kamprad var medlem i Nysvenska rörelsen till på 50-talet vilket inte blev känt förrän 1994, det var först då han pudlade

Helt rätt viket Malcolm Dixelius TV-program tog upp. Men han verkade ha lämnat Per Engdahl i alla fall på 50-talet och anammat nån sorts socialdemokrati.

Han verkar ju ha tagit det hårt när Expressen avslöjade honom -94. förträngning?

(jag är lite diplomatisk här som ni märker och velar lite fram och tillbaka mellan inläggarna, men det är ju min egen tråd... )

Off topic: 1000 inlägg!
Citera
2005-07-18, 16:57
Medlem
back flashs avatar
Vad får man om man lägger två av IKEA:s insektsnycklar i kors?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in